• Noklen
    Äldre 19 Dec 07:21
    4725 visningar
    7 svar
    7
    4725

    Inreda vind i Modohus

    Vi har kollat på ett Modo hus som är byggt 80/81. Det är 3 rok på bottenvåningen och en oinredd vind. Takhöjden blir bara 1,90 ifall vi inreder vinden och snedtak. Tänkte kolla om det är någon som haft en liknande vind som de inrett och vad dessa rum används till i såna fall. Min sambo gillar inte att det blir så låg takhöjd och snedtak medan jag ser mer möjligheter


    ♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 16/3 -08 ♥
  • Svar på tråden Inreda vind i Modohus
  • Popi
    Äldre 19 Dec 13:19
    #1

    Kan inte tänka mig annat än att ha det som förråd, med den låga takhöjden så jag instämmer med din sambo. Däremot finns det såna hus där man byggt ut bara på ena långsidan o. höjt taket så det blir som en större "takkupa" o. då får ett-två rum utan snedtak, med fönster åt bara det hållet då förstås. Det blir ju ett större arbete men en smart lösning om man inte kan bygga ut sitt hus på markplan.

  • lindan­sare
    Äldre 19 Dec 14:21
    #2

    Vi har ett hus med sådan takhöjd och snedtak på tredje plan. Jag tycker att det är jättemysigt!. Tills vidare skall det fungera som ett allrum för hela familjen: låg resårmadrass med massor av kuddar och låg kista som bord. Låga Billybokhyllor med dörrar under snedtaket. I framtiden skall jag och mannen ha vårt sovrum påd et planet med vår säng under ett halvmånefönster på gaveln. Jag tycker att det är jättemysigt bara man anpassar möbleringen till takhöjden. Indredningstidningar har massor av inspiration till det.

  • Noklen
    Äldre 19 Dec 14:36
    #3
    lindansare skrev 2007-12-19 14:21:44 följande:
    Vi har ett hus med sådan takhöjd och snedtak på tredje plan. Jag tycker att det är jättemysigt!. Tills vidare skall det fungera som ett allrum för hela familjen: låg resårmadrass med massor av kuddar och låg kista som bord. Låga Billybokhyllor med dörrar under snedtaket. I framtiden skall jag och mannen ha vårt sovrum påd et planet med vår säng under ett halvmånefönster på gaveln. Jag tycker att det är jättemysigt bara man anpassar möbleringen till takhöjden. Indredningstidningar har massor av inspiration till det.
    Vi funderar på att inreda två barnrum på vinden. Det dröjer ju ett antal år innan de blir så långa att takhöjden stör dem Har även funderingar på om man skulle kunna ha tv rummet där uppe.
    ♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 16/3 -08 ♥
  • Noklen
    Äldre 20 Dec 08:50
    #4

    *puff*


    ♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 16/3 -08 ♥
  • Äldre 10 Mar 13:21
    #5

    Vi funderar på samma! Hur gick det för er, ts?

  • Äldre 16 Mar 13:31
    #6

    Vi har inredd vind med den takhöjden, fast i ett betydligt äldre hus. Ägarna innan oss gjorde vinden till gästvåning med helkaklat badrum bredvid skorstensstocken. Vi har sovalkov och syhörna på halva och tvspelshörna på halva. Förvaring på båda sidor under snedtaken, kläder och sånt i dimpor (i korgar) på ena sidan och böcker/tidningar i hyllor på andra. Är inte riktigt klart än, men är ett klart uppskattat våningsplan! Vi har också fyra stora takfönster som gör att ljuset blir fantastiskt där uppe!

  • Sun 15 Mar 2020 09:22
    #7

    Hej! Långvandring sedan tråden startades..

    men vi är idag inne på samma bana att inreda vår vind på vårt modohus från 80-talet. Hur gick det för er? Skulle man kunna få se några bilder?:)

    Tacksam för svar!

Svar på tråden Inreda vind i Modohus