• fwendt
    Äldre 4 Jan 14:12
    21763 visningar
    13 svar
    13
    21763

    Ersättning till musiker vid begravning

    Hej. Skall begrava en liten pojke och anlitar i samband med begravning sångare och en ackompanjör (organist). Vad betalade du/ni?

  • Svar på tråden Ersättning till musiker vid begravning
  • Äldre 4 Jan 14:42
    #1

    Puffar

    (sambons första tråd i FL )

    Har ni anlitat musiker själva, eller genom begravningsbyråar?

  • Förhop­pninga­r
    Äldre 4 Jan 18:17
    #2

    Beklagar er stora förlust.

    Vi hade ingen begravningsceremoni i kyrka el liknande med musik.
    Hade en stilla ceremoni på havet (båt) där urnan med aska sänktes.

    Men kan ni inte fråga den/de som ni anlitat vad de tycker är en rimlig ersättning.
    Är det någon ni känner? Eller någon utomstående okänd. Det tror jag påverkar priset. Är det någon man känner blir det säkert billigare än om det är ett så att säga anonymt uppdrag.

    Mycket svammel men tyvärr inte mycket till svar...

  • No way
    Äldre 4 Jan 18:18
    #3

    när min morfar begravdes hade vi en sångerska som sjöng 2 sånger. 1000 kr betalde vi..

    Beklagar sorgen

  • emmale­mma
    Äldre 4 Jan 18:31
    #4

    När vi begravde vår lilla ängel så hade vi en tjej o en kille som ställde upp och sjöng/spelade 2 sånger, betalade 1000 kr.

    Beklagar sorgen och hoppas att begravningen blir fin!

  • Äldre 5 Jan 08:18
    #5

    Om det är kyrkans egen organist som är i tjänst får han/hon redan lön för uppdraget. Anlitar man en egen musiker tror jag att ersättningen brukar ligga runt tusenlappen. Kan säkert vara olika, men det är den erfarenhet jag har av uppdrag som begravningar, vigslar osv. Smartast är nog att fråga personen vilken ersättning han/hon tycker är lämplig.

    Vi har "alltid" egna musiker, men det är för att vi har många kontakter. (Låter som att vi behöver musiker ofta, men nu är det ju faktiskt både begravning och bröllop inom ett års tid...)  Annars har begravningsbyrån säkert bra tips.

    Jag är hemskt ledsen för att er lilla pojke inte kunde stanna hos er.

    Jag hoppas att ceremonin blir vacker och minnesvärd.


    lill-skrutten - vecka 19
  • Förhop­pninga­r
    Äldre 5 Jan 09:28
    #6

    Har funderat lite till. Vill instämma med föregående talare om att tusen kr är en rätt vanlig summa. Det fick gitarristen på vårt bröllop. Men säkrast är ändå att prata med den/de som ska spela och sjunga. Men med tusenlappen i tanke har ni ändå fått en liten fingervisning.

    Hoppas begravningen blir som ni önskar och minnesvärd.

  • fwendt
    Äldre 5 Jan 13:11
    #7

    Tack för alla svar. Hade själv haft just 1000 kr som tilltänkt summa till sångaren som jag känner men som får resa en liten bit. Organisten är aktiv inom svenska kyrkan men är också "beställd/inringd" så det känns rätt att ge honom ersättning också.

  • gamble­r07
    Äldre 5 Jan 14:46
    #8
    fwendt skrev 2008-01-05 13:11:12 följande:
    Tack för alla svar. Hade själv haft just 1000 kr som tilltänkt summa till sångaren som jag känner men som får resa en liten bit. Organisten är aktiv inom svenska kyrkan men är också "beställd/inringd" så det känns rätt att ge honom ersättning också.
    vi betalade 1000:- för två sånger och det var det verkligen värt.

    du ska absolut inte betala för organisten, han/hon får ju betalt av svenska kyrkan.

    hoppas allt löser sig till det bästa och att det blir så fint som ni tänkt er.
    * med en ängel i mitt hjärta *
  • Förhop­pninga­r
    Äldre 5 Jan 21:15
    #9

    Nej, kantorn ska inte ha betalt av er. Han/hon frår ju lön från kyrkan. Det måste räcka.
    Till våra vänner som sjöng och spelade på vår tvillingdotters dop, gav vi vars en änglarosett. En liten gest för vår tacksamhet, och en liten donation till forskning. Ett litet tips.

    (Har en länt till änglarosetten i min presentation.)

  • Äldre 6 Jan 15:42
    #10

    Vi har också beställt änglarosetter (dock inte som gåva för det tillfället) men fler anhöriga och vänner har efterfrågat ytterligare rosetter.

  • JsL
    Äldre 6 Jan 16:29
    #11
    gambler07 skrev 2008-01-05 14:46:30 följande:
    vi betalade 1000:- för två sånger och det var det verkligen värt.du ska absolut inte betala för organisten, han/hon får ju betalt av svenska kyrkan.hoppas allt löser sig till det bästa och att det blir så fint som ni tänkt er.
    det är inte riktigt så att kantorn får pengar från svenska kyrkan, när man ber kantorn sjunga låtarna och inte bara spela dom så kostar det i genomsnitt 600:-/låt som sjungs. däremot är spelandet gratis men inte när dom ska sjunga. trodde också att dom fick betalt för det men inte för det dom får "öva hemma" på. så det bekostas av dom som arrangerar begravningen.
  • gamble­r07
    Äldre 6 Jan 20:33
    #12
    JsL skrev 2008-01-06 16:29:27 följande:
    det är inte riktigt så att kantorn får pengar från svenska kyrkan, när man ber kantorn sjunga låtarna och inte bara spela dom så kostar det i genomsnitt 600:-/låt som sjungs. däremot är spelandet gratis men inte när dom ska sjunga. trodde också att dom fick betalt för det men inte för det dom får "öva hemma" på. så det bekostas av dom som arrangerar begravningen.
    okey, kanske är olika i olika kommuner.

    Våran organist sjöng inte hon spelade bara, hon ville inte sjunga då hon sa att hon inte skulle klara av det. Hon spelade och grät under hela minnescermonin.
    Hon spelade dock sånger som vi valt själv och det var en tjej som sjöng som vi betalade.
    Vi ordnade begravningen själv men vi betalde inte organisten..
    * med en ängel i mitt hjärta *
  • Ynna
    Äldre 7 Jan 15:35
    #13

    Jag spelar och sjunger ofta på begravningar, dop, vigslar och annat som har att göra med livets minnesdagar. Om det är någon jag känner tar jag inte betalt. Då får dom ge mig vad dom tycker att det är värt. Ibland blir det inget och ibland några hundra. Är det någon som anlitat mig, som jag inte har ngn koppling till, så går jag på 600:-
    Jobbar jag denna dag får dom dessutom stå för förlorad inkomst.

    Beklagar sorgen och hoppas att ni hittar någon bra musiker!

Svar på tråden Ersättning till musiker vid begravning