• je79ss­ie
    Äldre 11 Jan 21:32
    24232 visningar
    29 svar
    29
    24232

    köra/placering i landsväg vänster sväng

    Hej..snälla ngn som kan hjälpa mig..

    Jag kör privat då jag ej har möjlighet eller hinner med trafikskolan.

    Hur gör man på landsväg, vänstersväng.
    När skall man bromsa och blinka vänster för att svänga??
    Kan man anv vägrenen för att släppa fram de 2 - 3 bilarna bakom mig och samtidigt köra i vägrenen i lägre fart och sedan blinka vänster från vägrenen till körfältets mitt, sedan svänga vänster.

    Snälla ngn som har en bra rådexakt hur man skall åka till väga i olika situtaioner med bilar bakom, mötande osv...Jag har grublat över detta länge utan att få ngt riktigt svar.

    Är det alltid höger regel där det inte finns ngn trafikskyllt som talar om vilka regler det är.

    När det är vitskyllt med vägensnamn då är det alltid högerregel??i bostadsområden, utan vägnamnskyllt så är det utfart???

    ngn snälla...

  • Svar på tråden köra/placering i landsväg vänster sväng
  • Äldre 11 Jan 22:06
    #11
    sommar2001 skrev 2008-01-11 21:59:57 följande:
    När jag tog körkortet (2000) så skulle man om jag inte minns helt fel.Under förutsättning att det är bilar bakomSakta in, lägga sig till höger och släppa förbi bakomvarande bilar för att sedan köra åt vänster. Fick absolut inte stanna på landsväg med hastighet över 70 km/h

    Men det skulle man väl göra en bra bit innan!? om jag inte minns fel var det väl typ att "planera sin körning"


    Annars vad jag vet så om det är bilar bakom får man köra vidare och vända på lämlig plats å köra tillbaka och svänga höger, som tidigare upprepats

  • je79ss­ie
    Äldre 12 Jan 03:48
    #12

    Hej tack alla som svarat, snällt av er.

    Vad jag oxå hört är att som ngn skrev här att man skall stället svänga höger sedan vända om..

    Men om jag nu svänger höger och skall vända...

    Skall jag då svänga höger och köra in på vägen, men hur långt in skall man köra, tänkt om det inte finns ngt man kan vända på, eller tänkt om jar kör och kör och plötsligt så har vi åkt i 4 km och där hittar jag en plats att vända på, men är inte det lite väl långt.?????

    Eller skall man vända just på landsvägen på huvudleden, det är ju väligt farligt. jag menar att jag kör rak fram och sedan backar in till höger och sedan åka tillbaka??? då är det lika farligt som att svänga vänster medengång..

    Jag ´fattar inte hur detta skall gå tillväga, får la gå resten av mitt liv eller ta bussen...USCH..........Nu är jag negativ, men jag har alltså bara utfört detta svägen ett endagång nånsin i mitt liv...

    ja.ja vi får se tack allihopa och natti natti

  • zackeb­us
    Äldre 12 Jan 04:25
    #13

    Tog körkort i decmånad och det jag lärde mig var att har jag mer en 1 bil bakom mig ska man i god tid töma av dom bilarna med hjälp av tex, höger fil busfficka.

    Om dett i var möjligt göra en högersväng vända och åka tillbaka eller fortsätta framåt till lämpligaste plats och vända.

  • Äldre 13 Jan 23:46
    #14
    je79ssie skrev 2008-01-12 03:48:11 följande:
    Hej tack alla som svarat, snällt av er.Vad jag oxå hört är att som ngn skrev här att man skall stället svänga höger sedan vända om..Men om jag nu svänger höger och skall vända...Skall jag då svänga höger och köra in på vägen, men hur långt in skall man köra, tänkt om det inte finns ngt man kan vända på, eller tänkt om jar kör och kör och plötsligt så har vi åkt i 4 km och där hittar jag en plats att vända på, men är inte det lite väl långt.?????Eller skall man vända just på landsvägen på huvudleden, det är ju väligt farligt. jag menar att jag kör rak fram och sedan backar in till höger och sedan åka tillbaka??? då är det lika farligt som att svänga vänster medengång..Jag ´fattar inte hur detta skall gå tillväga, får la gå resten av mitt liv eller ta bussen...USCH..........Nu är jag negativ, men jag har alltså bara utfört detta svägen ett endagång nånsin i mitt liv...ja.ja vi får se tack allihopa och natti natti
    Tog körkort för 2 månader sen.
    Och ska du svänga vänster på landsväg och har bilar bakom dig så ska du, som någon annan här redan sagt, fortsätta köra rakt fram och vända på lämpligt ställe.
    Har du dock inga bilar bakom dig så kan du göra vänstersväng.
    Anledningen till att du inte ska göra vänstersväng om du har bilar bakom dig är för att det ökar risken för att bli påkörd bakifrån.
    Första och andra bilen ser att du blinkar, men dom andra som kommer bakom dessa bilar ser inte det, och kanske inte hinner bromsa/stanna.

    Du kan köra åt sidan till en busshållsplats sålänge det inte kommer en buss som ska stanna där, eller så vänder du i en cirkulationsplats eller svänger av in på en annan väg där du kan vända.
    Helt enkelt, ska du svänga vänster och har bilar bakom så ska du svänga av vägen till höger för att sedan vända på lämpligt ställe.
  • Äldre 13 Jan 23:49
    #15

    Och när det gäller blinkers och bromsning så ska du blinka i god tid och motorbromsa så mycket som möjligt

    Nu har dom börjat med Ecodriving vilket innebär att du ska stanna så lite som möjligt, använda 1:ans växel så lite som möjligt, inte accelerera för mycket och motorbromsa så mycket som möjligt. Och hoppa över växlar.

  • Äldre 14 Jan 11:02
    #16

    pump up the jam skrev 2008-01-11 21:43:19 följande:


    MulleNuhInte när det gäller landsväg och där hastigheten är 70 km/h eller mer. Jag vet att man inte gör såhär i praktiken och jag skulle personligen aldrig vända om för att göra en högersväng i stället, utan skulle precis som du beskriver sakta ner farten och börja blinka i god tid i stället, men på körskolan vill man inte att man resonerar så i alla fall. Såhär var det när jag körde upp för fem år sedan i alla fall.Det är alltid bilisten bakom som får "fel" om det skulle bli en rättslig process av det hela eftersom man alltid ska anpassa parten efter bilen som är framför men det är inte rätt av bilisten framför heller att "tvinga" en bil att stanna helt på en 70-väg, vilket kan krävas i ett sådant fall som TS frågar om.
    När det gäller vänstersväng på landsväg så är det INTE alltid de bakomvarande som får skulden vid en olycka. Det finns dom som blivit av med körkortet för vårdslöshet när de stannat för att svänga vänster på landsväg och sedan blivit påkörda bakifrån.

    Börja blinka i god tid och bromsa sedan in, vid möte ända till stillastående. Placera din egen bil vid mittlinjen. Är det en bred väg kommer de bakomvarande att vilja passera dig på insidan.

    Om du står stilla och väntar på att möte ska passera innan du svänger över vägen så se till att ha hjulen pekandes rakt fram. Om du blir påkörd bakifrån så trycks du då inte ut i mötande körbana.

    Är trafiken tät så är det säkrare att svänga höger längre fram för att sedan köra tillbaka och göra en högersväng.
  • Äldre 14 Jan 11:45
    #17

    TS: Min körlärare sade att under uppkörningen finns det alltid ett lämpligt högeralternativ när du blir ombedd att svänga vänster på landsväg. (Jag tog mitt kort i måndags, så kunskaperna är färska. ) Dvs att om du har bilar bakom så ska det finnas en parkeringsficka eller väg in till höger med vändmöjlighet och då ska du välja den. Detta gäller i alla fall i mitt län (Örebro) och jag misstänker att det gäller överallt.


    Är det inte semester snart???
  • je79ss­ie
    Äldre 14 Jan 16:31
    #18

    HEJ TACK ALLA JÄTTE SNÄLLT AV ER ATT TA ER TID...

    Men Om man kör i landsväg och vissa landsväg har ju vägren alltså större lansväg med bred vägren,m hur gör man då??

    snälla svar fort, snart dax

    kram kram

  • Äldre 14 Jan 18:05
    #19
    je79ssie skrev 2008-01-14 16:31:42 följande:
    HEJ TACK ALLA JÄTTE SNÄLLT AV ER ATT TA ER TID...Men Om man kör i landsväg och vissa landsväg har ju vägren alltså större lansväg med bred vägren,m hur gör man då??snälla svar fort, snart daxkram kram
    Fast det borde du ha läst i din teoribok under placering på väg.

    Nåväl, lycka till.
  • Äldre 15 Jan 09:38
    #20
    je79ssie skrev 2008-01-14 16:31:42 följande:
    HEJ TACK ALLA JÄTTE SNÄLLT AV ER ATT TA ER TID...Men Om man kör i landsväg och vissa landsväg har ju vägren alltså större lansväg med bred vägren,m hur gör man då??snälla svar fort, snart daxkram kram
    Du ska aldrig placera din bil till höger i din fil eller på vägrenen om du ska svänga vänster. Du ska placera bilen vid mittstrecket men absolut inte på fel sida om detta. Om det finns plats ska bakomvarande bilar passera dig på din högra sida. De kör inte om dig på din vänstra sida för då är risken för en olycka väldigt stor om du samtidigt svänger vänster.
  • Äldre 17 Jan 12:36
    #21

    När jag kuggade på min uppkörning, så kuggade jag på osäker vänstersväng...o de va bara för att jag blinkade för sent..
    Hon sa att jag borde ha blinkat tidigare o placerat mig åt vänster så att dom andra bilarna bakom skulle hinna förberda sig på att jag skulle svänga vänster...

  • je79ss­ie
    Äldre 17 Jan 22:43
    #22

    hej allisammans.-)

    Vill bara tacka er alla för ert råd och tips.

    Jag klarade uppkörningen idag torsdagen den 17:e januari 2008
    JIIIIIIIIPIIIIIIIIIIII..........

    Så jag har kört runt själv utan barn och utan sambon, och det var underbart.....jag var borta i 4 timmar ca.

    tack igen..

    mvh

  • Äldre 19 Jan 19:34
    #23

    För att klargöra.
    Jag kuggade första uppkörningen pga hindrande av bakomvarande trafik vid vänstersväng på landsväg. Förbjudet.
    Jag hade glömt regeln.
    Man SKA tömma väg, eller svänga höger och vända tillbaka för en säkrare sväng.
    Tömma vägen kan ske genom att hölla höger och släppa övr. trafik i god tid innan. ALDRIG att stå "i mitten" för att vänta på att motsatt körfält blir fritt. Det var vad jag lärde mig på körskolan och utan uppkörningsförrättaren. Då hindrar man bakomvarande trafik.


    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Äldre 13 Jan 22:51
    #24
    pump up the jam skrev 2008-01-11 21:51:29 följande:

    MulleNuh
    Nej, man kan tycka det. Men så är det i alla fall.

    Är det tomt bakom så är det klart att hon svänger vänster direkt.


    Om det inte finns mötande trafik, vist. Frågan här är om det finns mötande trafik och man behöver stanna för att mötande ska tömmas  
  • Äldre 15 Jan 19:26
    #25
    sommar2001 skrev 2008-01-11 21:59:57 följande:

    När jag tog körkortet (2000) så skulle man om jag inte minns helt fel.

    Under förutsättning att det är bilar bakom

    Sakta in, lägga sig till höger och släppa förbi bakomvarande bilar för att sedan köra åt vänster.

    Fick absolut inte stanna på landsväg med hastighet över 70 km/h


    Jag tog körkortet samma år och då skulle man ABSOLUT INTE göra som du säger. Man skulle om det var lätt trafik lägga sig så längt till vänster som möjligt utan att korsa mittlinjen och så klart blinka och svänga dit man ska, MEN om det var mycket stark trafik borde man istället hitta närmaste avtagsväg till höger och svänga in på den för att sedan vända tillbaka och ut på huvudvägen och svänga vänster så att man senare kan svänga höger för att komma in på den väg man tänkt från början. 

    Allt för att minska risken för påkörning bakifrån.
  • Äldre 15 Jan 19:31
    #26
    Lottis77 skrev 2008-01-14 11:45:51 följande:

    TS: Min körlärare sade att under uppkörningen finns det alltid ett lämpligt högeralternativ när du blir ombedd att svänga vänster på landsväg. (Jag tog mitt kort i måndags, så kunskaperna är färska. ) Dvs att om du har bilar bakom så ska det finnas en parkeringsficka eller väg in till höger med vändmöjlighet och då ska du välja den. Detta gäller i alla fall i mitt län (Örebro) och jag misstänker att det gäller överallt.


    Din lärare har så klart rätt, MEN värt att tänka på är att det på många vägar finns ett extra körfält till vänster just där man ska svänga av. OM det finns ett sån så minskar ju det risken. Finns endast två körfält även vid svängen så bör man göra som du lärt dig.

    Men i praktiken så gör väl ingen så? Jag lärde mig samma sak för 19 år sedan och gör aldrig så, d.v.s jag tar aldrig omvägen att hitta en väg till höger först för att svänga tillbaka osv...
  • Äldre 16 Jan 09:56
    #27
    Bejje skrev 2019-01-15 19:31:16 följande:
    Din lärare har så klart rätt, MEN värt att tänka på är att det på många vägar finns ett extra körfält till vänster just där man ska svänga av. OM det finns ett sån så minskar ju det risken. Finns endast två körfält även vid svängen så bör man göra som du lärt dig.

    Men i praktiken så gör väl ingen så? Jag lärde mig samma sak för 19 år sedan och gör aldrig så, d.v.s jag tar aldrig omvägen att hitta en väg till höger först för att svänga tillbaka osv...
    Lottis har nog lyckats svänga nu. Med tanke på att det är över 10 år sen hon påbörjade svängen.
  • Äldre 16 Jan 22:02
    #28
    Rabarbapuppa skrev 2019-01-16 09:56:30 följande:
    Lottis har nog lyckats svänga nu. Med tanke på att det är över 10 år sen hon påbörjade svängen.
    Lätt att göra det misstaget, då någon annan svarar på en jättegammal tråd. Man ser att någon nyss svarat på tråden och antar att den då är levande så att säga men den som svarade senast var en idiot eller hur man nu ska uttrycka det. Varför letar folk ens efter 10 år gamla trådar och svarar på dom?
  • Äldre 17 Jan 11:26
    #29
    Bejje skrev 2019-01-16 22:02:42 följande:
    .... men den som svarade senast var en idiot eller hur man nu ska uttrycka det. Varför letar folk ens efter 10 år gamla trådar och svarar på dom?

    Kunde inte sagt det bättre själv. 


    Helt obegripligt.

    (mitt svar var f.ö. egentligen riktat till denne)

    /Puppa

Svar på tråden köra/placering i landsväg vänster sväng