• Äldre 14 Jan 17:23
    14682 visningar
    20 svar
    20
    14682

    Stark Adoption

    Någon här som ver vilka adoptionsländer där man räkans som stark adoption?

    Brasilien?
    Thaialnd?
    vietnamn?
    Etipien?

    Någon som känner til om någon av dessa läder har så kald stark adoption?? Vilet/vilka bara lite nyfiken

  • Svar på tråden Stark Adoption
  • Äldre 14 Jan 20:02
    #1

    Ingen som vet??????????

  • Fru hemlig
    Äldre 14 Jan 20:06
    #2

    Läs på organisationernas hemsidor och kanske på www.mia.eu.


    vänat skrev 2008-01-14 20:02:13 följande:
    Ingen som vet??????????
  • Äldre 14 Jan 20:14
    #3

    Har leta men hitar inte informatione varke på mia eller AC hemsida.

  • Nimbus
    Äldre 14 Jan 20:42
    #4

    Vad menas med stark adoption?

  • Äldre 14 Jan 21:16
    #5

    Thailand har i alla fall INTE stark adoption. Sonen kom hem som 'fosterbarn' vilket inte är helt utan sina nackdelar. De flesta adoptionerna från Thailand är klara efter c:a 1 år efter hemkomsten, plus minus. Beroende på tingsrätten, kan det ta ännu längre.

  • Äldre 14 Jan 21:17
    #6

    Nimbus: Att inte adoptionen behöver gå igenom i svensk tingsrätt utan blir klar i landet i fråga (tror jag?). I länder med lång vistelsetid (tex Brasilien, Colombia) är det väl alltid stark adoption, och i länder med kort vistelsetid svag? I svag adoption kommer barnet till Sverige som fosterbarn, och blir sen adopterat. Tror jag! Eller är jag kanske ute och cyklar?

  • Äldre 14 Jan 21:21
    #7

    Måste bara förtydliga att jag såklart är definitivt säker på att Colombia har stark adoption, eftersom vi precis adopterat därifrån Adoptionen gick egenom där och vi behövde bara få personnummer här hemma.

  • Äldre 14 Jan 21:27
    #8

    Men det är ju i vistels tiden i lande som avgör om det svag eller stark adoption vet exvis att från kina är det b numera stark adoption och inte är det längre vistelse tid där nu än tigare.

  • Fru hemlig
    Äldre 14 Jan 22:03
    #9

    "När det gäller adoptivbarnets ställning efter adoptionen skiljer man mellan svaga och starka adoptioner. En svag adoption innebär att en viss rättslig anknytning bibehålls mellan adoptivbarnet och dess biologiska släkt. Möjlighet kan också finnas till hävning av adoptionen." : (www.famratt.com/adoption/ad_historik.htm) Sverige godkänner bara starka adoptioner, om man adopterar från ett land med svaga adoptioner gör man den till stark i Sverige efter hemkomsten.

  • Äldre 14 Jan 22:15
    #10

    Ju nog vet jag at man gör svag adoption til stark när barnet kommit hem til sverige.

    Men det var inte det frågan handlar om.

  • Fru hemlig
    Äldre 14 Jan 22:16
    #11

    Jaha ursäkta att man försökte hjälpa till.


    vänat skrev 2008-01-14 22:15:12 följande:
    Ju nog vet jag at man gör svag adoption til stark när barnet kommit hem til sverige.Men det var inte det frågan handlar om.
  • Ethi
    Äldre 16 Jan 09:13
    #12

    Brasilien tror jag har stark adoption. De andra har det inte, men det går ändå till på lite olika sätt i de olika länderna.

    Thailand har du redan fått förklarat, att barnen kommer som fosterbarn. Därför tar processen i Sverige längre tid.

    I Etiopien går det till så att man med handlingarna skickar med en fullmakt om att ACs representant nere i Etiopien får företräda familjen i domstolen. När man tackat ja till barnet här i Sverige och fått klartecken från hemutredaren att adoptionen får fortsätta, går hon där nere vidare med att boka domstolstid och gå upp med vårt ärende i domstolen. När familjen sen landar i Etiopien är de enligt etiopisk lag redan barnets föräldrar. Hemma i Sverige ska sedan adoptionen godkännas. Det görs genom att hemutredaren träffar familjen, skriver en kort utredning som sedan går upp på ett av socialnämndens möten. Där tar ett beslut om att adoptionen får fortsätta. Detta beslut tillsammans med utredningen går sedan vidare till Tingsrätten som tar beslut om adoptionens genomförande. Sen man är klar! Det brukar totalt ta några månader, jag tror att det tog tre månader för oss men upp till ett halvår verkar vara normalt också. Fram tills att adoptionen är klar är i Sverige egentligen bara barnet familjehemsplacerat medan det i Etiopien är helt klar. Jag tror att det är det som är skillnaden mot Thailand, att där är barnet familjehemsplacerat både enligt thailändsk och svensk lag, innan allt är klart. Fast jag är inte hundra.

    Om jag förstått det rätt så fungerar det likadant i Vietnam som i Etiopien, förutom att det inte är färdigt i domstolen när man kommer utan att den formella adoptionssceremonin man får vara med om där nere är det vietnamesiska formella adoptionsbeslutet. Annars tror jag att det är helt lika.

  • Äldre 16 Jan 09:38
    #13

    Tack för dit svar!

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 16 Jan 10:30
    #14

    Vietnam har inte stark adoption, alltså det är svag adoption tills tingsrätten i Sverige gjort den till stark adoption, vi skickade in papper till tingsrätten när vi kom hem i november och det kan ta upp till ett halvår innan det är helt klart.

    TS, varför undrar du detta? *nyfiken* Är det något som har betydelse för vilka länder ni ska välja? Och varför i så fall, blir nyfiken

  • Äldre 16 Jan 10:48
    #15

    Bara jag som undrar det har i sig ingen betydelse. Utan mest handlar om min nyfiken het.

    Så det är inget har betydelse för landval.

  • Pipeli­ne
    Äldre 16 Jan 11:12
    #16

    Men hur är det med den juridiska skillnaden mellan svag och stark adoption:

    Om adoptionen är svag så görs den stark i Sverige via Tingsrätten. Detta tar uppenbarligen en viss tid att administrera. Svag adoption innebär tydligen att det finns en rättslig anknytning till de biologiska föräldrarna och att det finns möjlighet för hävning.

    Bör man i händelse av svag adoption skriva ett testament som gäller till den starka adoptionen fastslagits av Tingsrätten?

    Och hur har ni andra gjort när ni fått ett barnbesked men får vänta väldigt länge på resebesked? Har ni valt att skydda barnet via testamente om det skulle hända er något innan ni hämtat barnet?

  • Fru hemlig
    Äldre 16 Jan 11:45
    #17
    Pipeline skrev 2008-01-16 11:12:53 följande:
    Men hur är det med den juridiska skillnaden mellan svag och stark adoption:Om adoptionen är svag så görs den stark i Sverige via Tingsrätten. Detta tar uppenbarligen en viss tid att administrera. Svag adoption innebär tydligen att det finns en rättslig anknytning till de biologiska föräldrarna och att det finns möjlighet för hävning. Bör man i händelse av svag adoption skriva ett testament som gäller till den starka adoptionen fastslagits av Tingsrätten?Och hur har ni andra gjort när ni fått ett barnbesked men får vänta väldigt länge på resebesked? Har ni valt att skydda barnet via testamente om det skulle hända er något innan ni hämtat barnet?
    Vi kommer att skaffa hjälp av en advokat den dagen det drar ihop sig till att sända papper så vi får koll reglerna kring just detta land. Sedan om det inte är en stark adoption från början kommer vi att skriva testamente. Jag tror att det kommer gälla från innan barnet kommit i vår vård men i alla fall från den dagen vi får barnet i vå vård i landet men förmodligen tidigare.

    När jag registrerade mig här hittade jag en gammal tråd om detta men jag kommer inte ihåg var den låg.
  • ACK
    Äldre 16 Jan 12:35
    #18

    Polen har stark adoption

  • MammaH­ella
    Äldre 17 Jan 12:45
    #19

    De länder som skrivit undre Haagkonventionen har stark adoption.

  • Äldre 14 Apr 06:06
    #20

    Vi har dopterat från Kina och när man gör det är det en stark adoption. Stark adoption betyder som det nämnts tidigare att allt är klart i landet innan man kommer hem med barnet och behöver således inte gå genom tingsrätten i Sverige för att adoptionen ska träda i kraft. 

Svar på tråden Stark Adoption