• Äldre 18 Jan 00:36
    64700 visningar
    33 svar
    33
    64700

    pälsängrar ... akut hjälp, flytt imorgon

    lägger detta här då jag skäms.

    vi har haft problem med vad jag nu först förstått är pälsängrar. och vi som ska flytta imorgon!!!!!!!!
    jag hade ju tvättat upp ALLT, vikt och lagt i ikea påsar i garderoben för ca en vecka sedan.

    och nu ser jag som två skal på en handduk, samt en levande på golvet. visserligen rensade sambon ut det sista ur garderoben idag så om det fanns någon levande så kan den ha följt med ner på golvet då.. men det förklarar ju INTE VARFÖR DET LIGGER SKAL I DEN NYTVÄTTADE VIKTA HANDDUKEN.

    vad gör jag nu??? är det bara att tvätta om allt.. fan, jag som hade tvättat precis ALLT.. gardiner, kläder, sängkläder.. filtar, ja allt!!

    nu vågar jag inte ens ta in kläderna i den nya lägenheten..

    måste jag tvätta om allt, eller räcker det m. att bara skaka kläderna?

    åhh, jag får panik snart!!!!

  • Svar på tråden pälsängrar ... akut hjälp, flytt imorgon
  • Anonym (K)
    Äldre 18 Jan 05:00
    #11

    Tycker heller inte att du behöver skämmas. Sådana har jag också :(

    Bodde tidigare i en lägenhet med nålfiltsmatta. En äldre bostad. Där började min start av pälsänger-odling :( för de fanns redan i bostaden när jag flyttade dit.

    Tyvärr har dessa odjur följt med till alla nya ställen jag flyttat trots att jag också fryst ner odjuren, tvättat, sprutat osv. De har även följt med i flyttkartonger som jag flyttat från bostad till bostad. Svårt att bli av med skiten.

    Flyttade till ännu en annan bostad som hade hyllpapper inne i köksskåpen. Tog givetvis bort det innan jag flyttade in efter som tidigare ägare ej hade gjort det. GISSA hur många miljoner skal och maskar låg under dessa papper. Ryser av enbart tanken.

    Jag har gett upp nu...

  • Äldre 18 Jan 07:59
    #12

    Huuu, vi hade pälsängrar för över ett år sedan!!! Vi ringde anticimex och dom kom och sprayade hemma hos oss. Jag vet inte hur många kassar med kläder jag kastade, pälsängrarna hade tuggat sönder en hel del också. Jag rensade ur en garderob, där dom hade festat loss. Jag hittade gamla skal i en tapetkasse från förra hyresgästen och jag antar att dessa små odjur funnits i lägenheten redan innan vi flyttade in..
    *ryser* Pälsängrar är så läskiga...

  • tess02­1
    Äldre 18 Jan 10:06
    #13

    Har haft dom där jävlarna jag med. Renoverade min lägenhet här innan jag flyttade in och jag fattade verkligen inte vad det var för baggar som jag såg emellanåt. Struntade i det men såg dom jävlarna efter jag flyttat in också, även larver. Jag hade panik verkligen, jag hatar småkryp. Haft anticimex ute 5 gånger och nu är de äntligen borta. Eller borta vet jag ju inte, de ligger kanske o lurar bakom någon list. *brrr* Men har fogat runt alla lister så ut kommer de inte ;) *mordisk*

    Skaka kläderna kan du göra, frysa in också Vet inte om jag skulle orka tvätta allt igen, jag har haft turen att inte haft några i garderoben alls.Slänt in det i ett torkskåp eller torkrum annars, inte lika effektivt men..

    Ett annat tips, häng inte tvätten utomhus på somrarna! De kan lägga ägg då, du lägger in plagget i garderoben, använder det inte på nån månad och då är det kört..

  • Anonym
    Äldre 18 Jan 12:09
    #14

    vi har oxå sådant hemma..jag e livrädd för dom, hatar verkligen småkryp..

    denna tråden är bra för vi ska snart flytta till nytt å då vill jag verkligen INTE ha med mig dom :P

  • Äldre 18 Jan 12:16
    #15

    Glöm inte säga till din hyresvärd i huset ni flyttar från att du har hittat pälsängrar. De vill nog spreja innan den nya hyresgästen flyttar in.

    Om du bor någonstans där det är kallt kan du lägga ut allt på balkongen över natten.

  • Anonym
    Äldre 18 Jan 12:20
    #16

    Tror också jag har sånt. Är dom små skalbaggar ungefär, lite brunaktiga? så äckligt. Vad ska man göra? Vart bor dom? O vad kostar anticimex?

  • AnnaGB­G
    Äldre 18 Jan 21:03
    #17
    Anonym skrev 2008-01-18 12:20:13 följande:
    Tror också jag har sånt. Är dom små skalbaggar ungefär, lite brunaktiga? så äckligt. Vad ska man göra? Vart bor dom? O vad kostar anticimex?
    Det beror lite på. Vissa hemförsäkringar har avtal med skadedjursbekämpare, så då kostar det ingenting ( eller eventuellt självrisk ). Kolla med ditt försäkringsbolag.

    TS - så bra att en anonym säger att du inte behöver skämmas
  • AnnaGB­G
    Äldre 18 Jan 21:05
    #18

    Kolla förresten på Anticimex hemsida, där finns bilder så du kan ta reda på vad det är för djur.

  • Äldre 18 Jan 21:13
    #19

    Vi har oxå sådana. Skitäckligt men vad gör man?!

    Kan inte skalet ha kommit från kassen eller nån annanstans ifrån å lagt sig bland den nya tvätten?

    Jag har aldrig hittat några bland kläderna men däremot så har jag haft dem i köket. Skulle göra pannkakssmet å såg medan jag vispade att det var nåt i smeten. Fiskade upp det å såg att det var en halv pälsänger. Behöver jag säga att vi inte åt några pannkakor den dagen... Å i besticklådan, å på köksfläkten. Fy, Blä!
    Inte i några mängder än så länge iaf.

  • AnnaGB­G
    Äldre 18 Jan 21:15
    #20
    Tilcha skrev 2008-01-18 21:13:29 följande:
    Vi har oxå sådana. Skitäckligt men vad gör man?!Kan inte skalet ha kommit från kassen eller nån annanstans ifrån å lagt sig bland den nya tvätten?Jag har aldrig hittat några bland kläderna men däremot så har jag haft dem i köket. Skulle göra pannkakssmet å såg medan jag vispade att det var nåt i smeten. Fiskade upp det å såg att det var en halv pälsänger. Behöver jag säga att vi inte åt några pannkakor den dagen... Å i besticklådan, å på köksfläkten. Fy, Blä!Inte i några mängder än så länge iaf.
    Men det kan väl vara mjölbaggar, då? Eller håller verkligen Pälsängrar till i köket?
Svar på tråden pälsängrar ... akut hjälp, flytt imorgon