• Anonym (Kaffedraken)

    pälsängrar ... akut hjälp, flytt imorgon

    lägger detta här då jag skäms.

    vi har haft problem med vad jag nu först förstått är pälsängrar. och vi som ska flytta imorgon!!!!!!!!
    jag hade ju tvättat upp ALLT, vikt och lagt i ikea påsar i garderoben för ca en vecka sedan.

    och nu ser jag som två skal på en handduk, samt en levande på golvet. visserligen rensade sambon ut det sista ur garderoben idag så om det fanns någon levande så kan den ha följt med ner på golvet då.. men det förklarar ju INTE VARFÖR DET LIGGER SKAL I DEN NYTVÄTTADE VIKTA HANDDUKEN.

    vad gör jag nu??? är det bara att tvätta om allt.. fan, jag som hade tvättat precis ALLT.. gardiner, kläder, sängkläder.. filtar, ja allt!!

    nu vågar jag inte ens ta in kläderna i den nya lägenheten..

    måste jag tvätta om allt, eller räcker det m. att bara skaka kläderna?

    åhh, jag får panik snart!!!!

  • Svar på tråden pälsängrar ... akut hjälp, flytt imorgon
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnnaGBG skrev 2008-01-18 21:15:15 följande:
    Men det kan väl vara mjölbaggar, då? Eller håller verkligen Pälsängrar till i köket?
    Kollade på anticimex hemsida å det ser exakt ut som pälsängrar. Hittade inget annat som ens var i närheten av likt så det måste ha varit det.

    Läste att de textilier som man inte använder så ofta ska man ha i platspåsar för att skydda dem mot pälsängrar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    AnnaGBG skrev 2008-01-18 21:15:15 följande:
    Men det kan väl vara mjölbaggar, då? Eller håller verkligen Pälsängrar till i köket?
    Jadå de kan hålla till lite varstans de där jäklarna. Jag hade inga alls i garderoben, det var värsta längs listerna och i köket. Såg något under bestickslådan man har i själva lådan, lyfte den och det är flera fullstora larver och massa små. Höll på att kräkas och ringde mamma direkt!

    Det där med anticimex, jag bor i en bostadsrätt och min förening har avtal med anticimex så då kostar det inget. Hyres vet jag inte, men vet att många har liknande avtal med anticimex eller något liknanade.

    Blivit värsta experten på dessa kryp efter alla mina vänder med anticimex, mördande och kämpande för att bli av med dom. :-P
  • Anonym (Kaffedraken)

    men jag trodde att pälsängrar bara åt ylle och att det var fläskängrar som åt bomull som det var hudrester på (alltså helst använda otvättade kläder). jag har fått små runda hål i ylletröjor som jag haft i en klädkammare, men aldrig något på vanlig bomull. är jag ute o cyklar?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Dom där satans äcklen äter allt kan jag säga... hade invation i min första lägenhet... för att bli av med dom om man har dom bland kläderna så gäller tvätt o torktmmling.... sen för att förhindra att få tbx dom i kläderna så ska man förpacka kläderna i plastpåsar som går att försluta ordentligt.... rena kläder skulle man kunna torktummla o sen förpacka....

    jag hade dom överallt.... jag hade så mkt att jag kunde sitta o plocka dom med pincett från golvet *krylla*

    Det är ju en pälsänger bagge som kommer utifrån in genom tex öppna fönster o ventilation som lägger ägg o äggen blir en pälsänger..... ser man en bagge så behöver inte det betyda att man har fått pälsängrar.... döda den o håll tummarna....
    Ser man en el ett par pälsängrar så behöver inte det heller betyda att man har pälsängerinvation hemma.....

    Man kan få dom oavsett hur mkt man städar o hur rent man än har.... gammalt som nytt bostadshus.... Det spelar ingen roll hur mkt el lite kläder du har... ylle el bomull....  som sagt baggen kommer utifrån o lägger ägg inne hos vem som helst!

  • Anonym (Kaffedraken)
    superanna skrev 2008-01-19 11:09:18 följande:
    men jag trodde att pälsängrar bara åt ylle och att det var fläskängrar som åt bomull som det var hudrester på (alltså helst använda otvättade kläder). jag har fått små runda hål i ylletröjor som jag haft i en klädkammare, men aldrig något på vanlig bomull. är jag ute o cyklar?
    I våra hushåll äter fläskängrarna rester av bla ost, kött och torkad fisk står det på anticimex sida.
    Pälsängrarna ger sig främst på ylle, päls och skinn, men även andra textilier. Smutsiga kläder gillar de tydligen.

    Saken är ju att har man ett fönster öppet och en bagge flyger in så kanske den kryper in i första lilla krypin den ser, bakom lister brukar de gärna hålla till. Har man otur förökar sig den lilla jäkeln där och då kan det bli svårt att ta död på kräken. men som tur är får de "bara" mellan 3-5 kullar/år tydligen.

    tess021.blogg.se
  • Anonym (Kaffedraken)

    Grannar till oss hade det här för ett par månader sedan och de var faktiskt tvungna att ta hem Anticimex och tvätta alla sina kläder och prata med ägarna av huset också såklart!

    De försvinner ju inte av sig själva direkt...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Dessutom kan de ta sig över till grannarna (om man har sådana vägg i vägg).

    Hoppas, hoppas INTE att vi fått hem några.... Brrr, ryser vid tanken!

  • Anonym (Kaffedraken)

    jag var helt förstörd förut för jag trodde det var mjölbaggar...
    hua! jag har haft stora problem med det... precis som du TS. så tvättade jag ALLT innan flytt, de följde med ändå...

    urk! jag får inte panik längre iaf... jag ser knappt några längre... *peppar, peppar*


    Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tillhor dem som hatar smakryp (trots att jag har spindel, spindlar ar bra - dom ater dom ackliga pesten som jag inte klarar av!)!

    Nar jag var 16 flyttade jag och min davarande ihop in i hans mors andra lagenhet. Det var fullt av saker dar. Klader och alla mojliga tyger. Heltackningsmatta i rummet (etta) med mera. Efter en tid sa borjade jag se dessa sma skitdjur och fick sa klart panik!
    Ringde anticimex med dom vande surt i dorren nar dom kom for att det var for mkt saker i lagenheten (ej vara).

    Nar vi sedan skulle flytta dar ifran var jag jattenoga. Fick ju hora hur svart det var att bli av med kraken. Jag fros in alla gosedjur och klader som inte kunde tvattas val i maskin, for att fa dod pa aggen. Djuren lag frusna i flera manader - vagade inte ta ut dem! Hehe
    Tvattade alla klader, diskade alla saker och kopte nya flyttlador som jag inte tog in i lagenheten utan packade utanfor ytterdorren och lat sta utanfor tills transport. Pga detta sa lyckades jag slippa fa med mej dem. Sa vad jag rekomenderar ar att man ar ubernoga. Stall inte in nagot i lagenheten igen efter att du tvattat/rengjort och packat ner - da kan dom latt hitta dit igen dom sma pissdjuren, utan se till att packa och flytta ivag omedelbums.

    Hoppas verkligen ni blir av med dem for dom ar ju bara sa bla! Fast inte varre an andra sma pissdjur dock... namde jag att jag alskar spindlar? Super att ha nagra pa ens sida som kampar emot alla inkraktare man kan raka pa.

    Fick i nya lgh mjolbaggar och fick san panik att min mor fick komma och hjalpa mej stada ut dem. Sanerade hela koket och var lika noga som med angrarna. Dom forsvann pa ett naffs dom med. Tack och lov!


    Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Anonym (Kaffedraken)

    hej alla!
    har inte varit inne, då jag haft fullt upp med flytten.
    jag knöt ihop alla kläder i plastsäckar, la dem i en garderob där jag sprayart med radar. har även bokat tvättid så jag ska snart tvätta om rubbet.
    jag hpppas på att det baea var ett skal som råmalade ner på kassen med handuken i.

    har packat upp ALLA flyttkartonger vi hade, hittade faktiskt inte en enda i dem, =).

    jag gissar på att det kan vara den gamla lägenheten problemet ligger i, då grannar tydligen också haft samma problem.

    är dock livrädd för att få in dem i den nya lägenheten, det är ett nybygge så inte fanns det några när vi flyttade in iaf.
    har sprayat hela lägenheten med radar.

    har även slängt en massa kläder.

    hoppas på att varenda en av dessa jäklar är döda. usch.

    vet att detta är ett vanligt problem bland många, men ändå kan jag inte låta bli att bli äcklad.

    tack förresten för alla svar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    När vi skulle få en extra vädringsventil ovanför fönstret i vardagsrummet så hittat killen som skulle göra det värst boet med feta ljusguls/vita larver i luftspalten som går runt fönstret. Vi hade inte bott hemma på flera månader då de höll på å stamrenovera. Vet inte vad det var för djur men han skrapade bort boet med en träbit iaf.
    Strax innan jul (ca 4 månader senare) så skulle jag tvätta fönstrena men det tog ett bra tag innan jag våga öppna fönstret överhuvudtaget å jag stod länge å fundera på om jag skulle våga öppna å putsa emellan rutorna. Som tur var så hade de inte kommit tillbaka iaf.

    När jag hade pälsängrar i köket så hade jag dem bl.a. i skåpen å i lådorna. Dammsög å torkade ur allting å sen dess har jag inte sett dem förutom i badrummet innan renoveringen. Men häromdan så hittade jag en liten liten på diskbänken. Å ett par veckor innan så låg det två skal på fläkten. Hoppas inte fläkten e full med sådana där äckel. Tur att vi ska riva ut allt i köket å göra om.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad skönt det är att läsa att jag inte är den enda som har problem med de äckliga små krypen. Å jag skäms också även om jag vet att det inte är pga mig som de förökat sig och slagit bo bland mina kläder. Nämnde jag att jag har larvfobi? Insekter är äckliga men inget går upp mot hur äckliga larver är (larver är ju också insekter... men ja ni fattar). Så jag flyttar i övermorgon och har senaste dagarna stått och packat och tvättat och skakat och dammsugit å hela baletten. Snacka om att denna pärs med dödsångest så fort jag upptäckt en ny hörna med snusket har inneburit en ofrivillig KBT-behandling. Kan inte påstå att jag är botad men det blir faktiskt lättare och lättare. Till en början höll jag på att kräkas och varje molekyl i kroppen sa "lämna allt och bara stick". Men ja, det gjorde jag ju inte. Men idag har jag mest varit arg. Och om jag hittat en levande (har mest hittat lik) har jag börjat känna skadeglädje när jag mosar den och spolar ner snusket i toaletten.
    Har nu packat ner de mesta av kläderna i tätt förslutade sopsäckar. Har märkt sopsäckarna om de är tvättat eller inte. Det som är tvättat är tvättat i 60 grader. RUBBET ska tvättas i 60 grader. Sen har jag köpt radar som jag ska spruta frikostigt i lägenheten innan jag drar och köpa massvis av röd ceder till den nya.
    Det jag lärt mig nu är att förpacka kläder som jag inte använder ofta i påsar eller slänga det. Kläder som bara ligger kommer det att samlas kryp i. För även om jag nu i flytten blir av med snusket kommer det säkerligen flyga in en ny skalbagge och lägga ägg så småningom. Jag har under packandets gång börjat försöka sätta mig in i pälsängens psyke (eller instinkt?). Har inte hittat ett enda kryp i kläder som jag tvättar en gång per vecka (även om jag tidigare alltid tvättat mina kläder i 40 grader), har inte hittat ett enda kryp på en ljus (läs uppenbar) plats... Försöker även se det positiva med att det är pälsängrar och inget annat snusk som jag drabbats av. Pälsängen (heter det så i singularis?) rör sig långsamt = lätt att fånga, den har ett väldigt förutsägbart "mönster" = när man väl lärt sig vart den gillar att leva kan man ganska lätt angripa den, den rör sig inte över ett stort område utan håller sig till sitt hörn (tills den hittat ett nytt) = alltså behöver man inte utstå att vakna med att man har en kackerlacka bredvid sig på väggen, exempelvis. Sist men inte minst gör den ju inte så mkt heller. Visst den gör lite hål i kläder men förutom det gör den ju inte så mkt skada. Dock kan man aldrig kommer ifrån att det är fruktansvärt äckligt!

    Frågan är dock; bör man berätta detta för grannskapet innan man flyttar? Hur dålig människa är man på en skala om man inte berättar? Då ska det ju tilläggas att jag vidtagit alla åtgärder jag kunnat efter vad anticimex exempelvis säger.

  • Anonym (Kaffedraken)

    hej alla

    jag har samma problem, men vi har från ett håll av vardagsrum, som vi ser dem, och därifrån luktar det ila.'
    ni som haft problem me dem har det luktat ila, dålig lukt, ??

Svar på tråden pälsängrar ... akut hjälp, flytt imorgon