• Äldre 23 Jan 14:34
    68206 visningar
    71 svar
    71
    68206

    Har du fått komplikationer efter kejsarsnitt?

    Undar hur vanligt det är egentligen med komplikationer efter ett planerat kejsarsnitt? Känner till att risk finns för blödningar, blodpropp, att tarmarna kan rispas av kniven osv.
    Men hur vanligt är det? Händer det ofta?

  • Svar på tråden Har du fått komplikationer efter kejsarsnitt?
  • Äldre 2 Jun 20:39
    #61
    Mamma20022005 skrev 2011-06-01 21:44:00 följande:
    Fick du alla dessa komplikationer av ett snitt?
    Japp.
  • Mamma2­002200­5
    Äldre 7 Jun 12:09
    #62
    Starkast skrev 2011-06-02 20:39:44 följande:
    Japp.
    Usch vad hemskt. Nu törs jag nog inte göra något snitt. Jag väntar mitt 3:e barn och har dålig rygg med flera diskbråck så jag velar mellan och försöka föda vaginalt igen eller planerat snitt.
    Men blev lite skrämd. Men alla får ju inte komplikationer.
    Skickar i alla fall styrkekramar till dig, måste vara tufft. Kram
    Stolt mamma till älsklingarna Simon & Tyra!
  • Äldre 7 Jun 21:55
    #63
    Mamma20022005 skrev 2011-06-07 12:09:30 följande:
    Usch vad hemskt. Nu törs jag nog inte göra något snitt. Jag väntar mitt 3:e barn och har dålig rygg med flera diskbråck så jag velar mellan och försöka föda vaginalt igen eller planerat snitt.
    Men blev lite skrämd. Men alla får ju inte komplikationer.
    Skickar i alla fall styrkekramar till dig, måste vara tufft. Kram
    Det viktigaste är ju att göra en individuell bedömning. Barnet måste ju ut på något vis.
    Hade jag fått "välja" hade jag gjort kejsarsnitten igen. Hellre riskerar jag min egen hälsa än barnet och för barnet var kejsarsnitt det säkraste alternativet.
    Alla är vi olika och har olika förutsättningar!
  • Äldre 14 Jun 10:31
    #64

    jag har gjort 3 snitt, och endast fått komplikation på 1 av dem,
    på mitt 2a snitt så slöt sig inte hålet där nålen punkterat spinalutrymmet,( hålet där sputan ges,) och till följd fick jag migränliknande huvudvärk som inte gav med sig. blev helt sängliggande i ett dygn och orkade inte träffa mina tvillingar som låg på neo.
    tillslut fick jag åka ner till IVA och där tog de blod från armen, gick in i samma instickshål i ryggen och sputade in det kroppsegna blodet, blodet koagulerade och blev som ett kroppseget plåster och huvudvärken försvann nästan med en gång efteråt... men själv ingreppet var mindre roligt,
    dessutom känndes hela ryggen som ett enda stort blåmärke flera dagar efter... men huvudsaken var att huvudvärken släppte


    Liam 070423, Nova & Linn 080710, Elias 091026
  • 8Viola­2
    Äldre 14 Jun 10:55
    #65
    MamaPapa skrev 2011-05-31 21:20:27 följande:
    Har haft två kejsarsnitt - det första akut eftersom förlossningen inte fortskred som den skulle. Inga komplikationer som jag fick reda på då, men när jag blev gravid igen 7 år senare så säger läkaren att jag inte kan föda vaginalt pga komplikationer från första snittet. Hade jag ingen aning om utan han hade läst det i min journal. Tydligen hade min livmoder fått en reva pga att sonen låg halvvägs ut i födelsekanalen och de var tvungna att dra upp honom. Revan gjorde att det var ett längre ärr på livmodern som skulle riskera spricka vid vaginal födsel.

    Vid andra kejsarsnittet märkte det också att jag hade massa ärrbildningar och sammanväxningar (urinblåsan bla och att livmodern att fasti magmuskler). Att få sammanväxter och ärrbildningar efter KS är vanligt.

    Det var så mycket att läkaren, som var rätt ung, kallade in överläkaren och det tog två timmar (mot första snittet som var 30 min). Överläkaren sa att livmodern var jättenära att spricka och att skulle jag bli gravid igen så är det höga risker och han tyckte jag inte skulle ta dem men att det var upp till mig. Men jag skulle ändå inte skaffat fler barn - är nöjd med två och är dessutom 40 år så tycker jag har gjort mitt på barnafronten
    Ditt inlägg får mig att fundera över mitt eget fall.
    Fick göra ett akutsnitt i samband med min igångsättning.
    De fick i samband med snittet laga en rift i baksidan av livmodern och det var tydligen lite trixit eftersom den gick bakom urinblåsan.Fast min läkare sa att det inte skulle innebära några problem vid kommande graviditet.
    Vågar man lita på det dock?! Obestämd
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ Nathalie 29/5-10 ♥
  • Äldre 14 Jun 12:20
    #66
    8Viola2 skrev 2011-06-14 10:55:27 följande:
    Ditt inlägg får mig att fundera över mitt eget fall.
    Fick göra ett akutsnitt i samband med min igångsättning.
    De fick i samband med snittet laga en rift i baksidan av livmodern och det var tydligen lite trixit eftersom den gick bakom urinblåsan.Fast min läkare sa att det inte skulle innebära några problem vid kommande graviditet.
    Vågar man lita på det dock?! Obestämd
    Det beror ju helt på hur det såg ut. Hur djupt, hur stort och placering.
    Om de bedömde att det inte är någon fara är det vad du ska lita på. Är du ändå osäker kan du be om en second opinion - att en annan läkare, kanske mer specialicerad på just detta kollar igenom dina journaler/diskuterar med din läkare. Då får du ett andra utlåtande vilket kan vara en stor trygghet.
  • 8Viola­2
    Äldre 14 Jun 12:38
    #67
    Starkast skrev 2011-06-14 12:20:01 följande:
    Det beror ju helt på hur det såg ut. Hur djupt, hur stort och placering.
    Om de bedömde att det inte är någon fara är det vad du ska lita på. Är du ändå osäker kan du be om en second opinion - att en annan läkare, kanske mer specialicerad på just detta kollar igenom dina journaler/diskuterar med din läkare. Då får du ett andra utlåtande vilket kan vara en stor trygghet.
    Tack för ditt svar!

    Jag kommer nog lita på deras ord men man kan inte undgå att fundera lite.
    Riften var så pass djup att de var tvugna att sy och det var den som delvis var orsaken till att jag förlorade mer blod än vad man vanligvis gör.

    Någon som fått en förklaring på hur dessa revor/rifter uppstår?
    Tydligen var det rätt ovanligt att den hamnade där jag fick den då en ytterligare läkare kallades in.
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ Nathalie 29/5-10 ♥
  • Äldre 14 Jun 12:44
    #68
    8Viola2 skrev 2011-06-14 12:38:13 följande:
    Tack för ditt svar!

    Jag kommer nog lita på deras ord men man kan inte undgå att fundera lite.
    Riften var så pass djup att de var tvugna att sy och det var den som delvis var orsaken till att jag förlorade mer blod än vad man vanligvis gör.

    Någon som fått en förklaring på hur dessa revor/rifter uppstår?
    Tydligen var det rätt ovanligt att den hamnade där jag fick den då en ytterligare läkare kallades in.
    Vid ett kejsarsnitt är de ju inne med vassa knivar och då kan det hända en hel del. Är det dessutom bråttom ökar de riskerna.
    Man glömmer lätt bort vad det är för verktyg läkaren faktiskt håller i.
  • Zäta
    Äldre 14 Jun 12:48
    #69

    Inga komplikationer alls efter mitt snitt... mådde tusen gånger bättre än efter min vaginala förlossning!
    Var iofs ett planerat snitt pga att Mio låg i säte.

    Det enda som var jobbigt efteråt var att jag hade svårt att bajsa och fisa (mysigt va? :P) eftersom magmusklerna inte kunde hjälpa till.. men det gick över snabbt! 


  • 8Viola­2
    Äldre 14 Jun 13:09
    #70
    Starkast skrev 2011-06-14 12:44:40 följande:
    Vid ett kejsarsnitt är de ju inne med vassa knivar och då kan det hända en hel del. Är det dessutom bråttom ökar de riskerna.
    Man glömmer lätt bort vad det är för verktyg läkaren faktiskt håller i.
    Så sant, kanske därför de inte "visste" exakt hur den uppkom i mitt fall.

    Jag vet att de förstörde ngr nerver i all brådska så full känsel kommer jag aldrig få på magen.
    Fast så är det väl för alla.
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ Nathalie 29/5-10 ♥
  • Äldre 14 Jun 19:01
    #71
    8Viola2 skrev 2011-06-14 13:09:16 följande:
    Så sant, kanske därför de inte "visste" exakt hur den uppkom i mitt fall.

    Jag vet att de förstörde ngr nerver i all brådska så full känsel kommer jag aldrig få på magen.
    Fast så är det väl för alla.
    Ja så är det för alla. Nerver har vi överallt och det är helt oundvikligt att inte kapa flera stycken av dom.

    Så länge det "bara" handlar om känselbortfall tycker jag det är okej. Det är värre när dessa ändar som inte hittar tillbaka till varandra bildar sina små känselspröt som innebär svåra nervsmärtor. För det är svåra smärtor som kan vara svårt att hantera, de läkemedel som finns idag mot smärta biter ytterst sällan på den typ av smärta heller tyvärr.
Svar på tråden Har du fått komplikationer efter kejsarsnitt?