• Disan
    Äldre 23 Jan 16:07
    37556 visningar
    124 svar
    124
    37556

    Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!

    Hej alla rädda och alla ni som faktiskt trivdes med att föda barn!!

    Jag är sååå urbota trött på alla dessa trådar med negativt innehåll, folk verkar älska att skryta om hur ont man hade när man födde barn, om hur mycket bedövning man fick, hur mycket man sprack och så vidare. Skrikandes Varför gillar kvinnor att skrämma upp varandra?

    Det första jag fick höra på jobbet när jag berättade att jag var gravid var : "Ja du, passa på att njuta, för snart kommer förlossningen och den är ingen lek minsann!!" samt "Har du tänkt på hur du skall klara av att föda barnet? Vet du hur ont det kommer att göra?" Etc etc....

    Är du också trött på sådant???

    Elaka kvinnor ombedes att hänga ngn annanstans, här inne kan vi som gillar att föda barn och vi som har positiva (även om det självklart kanske gjorde ont eller så!) upplevelser dela med sig av dessa!!

    Jag börjar med att klicka in länken till min förlossningsberättelse:

    http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b66757.html

    Självklart gör det ont att föda barn, men herre gud, det är det bästa som finns!!! Jag älskar att föda barn och längtar efter den dagen då jag får göra det igen!! Med eller utan bedövning, det märker vi.


    Tänk att man kan vara så här lycklig!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 15:20
    Ni som är gravida nu, vare sig ni nyss fått det efterlängtade (eller överraskande!) plusset på stickan eller snart är i mål: Glöm inte bort att hur själva förlossningen än kommer att gå, hur lätt eller svår den kommer att vara, hur mycket olika smärtstillande metoder ni kommer att testa eller inte testa: det kommer en stund då alla (ja, okej, inte ni som snittas, men använd fantasin så kanske man får ihop det ändå) då barnmorskan säger något i stil med: Krysta en gång till, så är huvudet ute! Som födande kvinna får man få superkrafter och tar i lite till, trots att man egentligen kanske inte orkar, så svider det till och sedan gör det inte ont mer. Istället känner man hur hela bebisens kropp fullständigt glider ur en, ofta med en ploppande känsla. Kanske kan man redan nu höra de första skriken, kanske den lilla prins/prinsessa inte ger ifrån sig ljud förrän den vaknat till lite, men en sak är säker: Man smälter när man för första gången får se sitt knyte! När barnmorskan slänger upp den lill* på magen eller bröstet och både mamma och pappa fullkomligt strålar av lycka.

    Är det inte värt lite smärta? Är det inte värt några sömnlösa nätter (om man har uttdragna värkar som jag hade) och total näringsbrist för att man inte orkat äta under den tiden..?

    Det är inte en lögn när mammor säger att man glömmer all smärta så fort bebis kommit upp på magen/bröstet. Det är verkligen så!
  • Svar på tråden Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!
  • CMH
    Äldre 2 Apr 09:40

    Har förlossningsberättelsen i min blogg, den var underbar!!! Vill göra om det igen igen och igen!!! Visst gjorde det ont och var jobbigt emellanåt men då tänkte jag på att snart är våran bebis här och så kämpade man på lite till. Det var det bästa jag varit med om <3


    Egon 080109
  • Äldre 3 Apr 20:36

    Två jättebra förlossningar, utan eda/gas etc. (bara tens, bad/dusch o profylaxandning).

    Första tog lååång tid, fick en morfinspruta för att kunna sova några timmar efter ca 30 timmars värkar. Sedan var det ändå ca 14 timmar kvar. Men värkarna var korta och inte smärtsamma, jag kunde bara inte sova.

    Andra tog från morgonen till midnatt ungefär.

    Jag har inte tyckt att det har gjort ont.

    Jag tackar gravidyogan och profylaxkursen för att även första förlossningen blev så jättebra!

  • käråla­jn
    Äldre 8 Apr 20:36

    Här en nybakad förstföderska!
    Lillkillen kom förra Onsdagen och shit vad häftigt det var att föda fram honom!
    Klarade mig på varmt bad, sterila kvaddlar och lustgas.
    Verkligen en upplevelse och minne för livet.. detta ska jag helt klart göra om, längtar redan efter syskon! :)
    Berättelse finns i bloggen.


    ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste kille hos oss! ღ
  • mammis­06
    Äldre 8 Apr 21:31

    Instämmer fullt att den mentala förberedelsen är viktig! jag tittade på alla förlossnings program som gick på tv! där såg man att allt gick bra även om det tillstötte komplikationer. Det gjorde mig lugn, då förlossningen slutade i akut snitt men tack vare en UNDERBAR personal har vi bara POSITIVA minnen!!! Nu är vår underbare son 15 mån.

  • Äldre 8 Apr 22:12

    Hoppar in å delar med mig!! :)

    Jag hade en underbar förlossning. Värkarna satte igång kl 17.00... Använde TNS hela tiden. Kl 23.00 kräktes jag å ringde in till förlossningen. Vi var där 00.30 å då var jag öppen 10 cm. Andades in lustgas å 02.35 föddes våran pojk:)
    EN underbar förlossning... ONT? jaa de gjorde ont men de handlade om ett par timmar. SÅ jag gör mer än gärna om de igen :) Ni har en underbar händelse framför er! Ett riktigt äventyr :)

  • elink
    Äldre 8 Apr 22:29

    ibland när jag ser en gravid kvinna kan jag nästan känna mig lite avundsjuk på den underbara upplevelse hon har framför sig. jag har fött en son och längtar efter nästa unge.

    han var så efterlängtad (född bf+16!) när värkarna satte igång blev man glad. och fokuserad! nu skulle här födas! det gick väldigt bra att klara av värkarbetet hemma i sängen, en stund i soffan med en beck-film och i badkaret. jag hade väldigt bra användning av profylaxandningen. den hjälpte mig verkligen att fokusera. sen kan det vara lite svårt att som förstföderska veta var i förloppet man befinner sig så vi var inne på förlossningen och vände en gång. men när vi andra gången kom in så tog det bara två timmar, från 5 cm öppen till lille hjalmar tittade ut. inte en spricka och jag mådde finfint efteråt! aldeles hög av lycka som man är då! lustgasen gillade jag oxå skarpt, som någon i en annan tråd sagt: den tar inte bort smärtan men gör den roligare!

    vilken kraft det är i födslovärkarna! tänk att så mycket kraft finns i min kropp! det är fantastiskt! jag kände mig förberedd på uppgiften men kraften i värkarna kunde ingen profylaxkurs eller föda-barn-bok i världen förbereda en på!

    jag längtar efter att det ska bli dags att tillverka nästa bebbe. för graviditeten och förlossningen var härliga!

  • GladMa­mma
    Äldre 10 Apr 20:56

    TÄnkte berätta om min otroligt fina förlossning. Lillskruttan föddes den 22. december och vägde 5100 gram!!! Det tog längre tid än med mina två killar som bara vägde 4 kilo, men denna gången sprack jag ingenting alls, visst gjorde det ont, men samtidigt var det såååå fint. Barnmorskan sa om och om igen - NI (dvs. barnet och jag) fixar det så fint. Hon pratade så mycket om barnet och inte bara om värkar, cm, you name it!

    Lycka till alla ni som har detta underbara upplevelse framför er! Och bara för att barnet förväntas vara stort, betyder det inte att det måste vara jobbigare!

  • Aleksa­ndra86
    Äldre 11 Apr 12:00
    +1

    gud vilken härlig känsla det är att läsa alla inlägg här, imellanåt går jag runt och oroar mig för att
    jag inte ska klara av förlossningen.. men så läser man här och då längtar man ju istället.. underbart med positiva kvinnor!

  • Snäckz­ter
    Äldre 15 Apr 19:13

    Tack alla som skriver och berattar! Jag haller pa att beta av den har traden infor min forsta forlossning. Fyll garna pa med mer...

  • Äldre 16 Apr 18:18

    Hej!

    Jag var orolig inför min förlossning, mycket pga av min spruträdsla och rädsla inför att sy och eventuellt vara tvungen att få kateter. Födde min son 080403 enbart med lustgas och det gick jättebra även fast det såklart gjorde ont. Jag var tvungen att få kateter vilket var lite obehagligt men inte mer och var även tvungen att sy. Det gick också bra.

    Stort lycka till!

  • Äldre 17 Apr 21:09

    Hejsan!
    Sitter här med min son, 6v, i knäet och kan inte annat än sucka och instämma i att det finns FÖR många som försöker skrämma en innan förlossningen! Hade flera sådana runtom mig vilket INTE var kul. Bestämde mig dock för att skita i dem och bilda mig en egen uppfattning, man vet ju faktiskt inte hur det är innan man varit där så varför vara negativ?
    Tycker själv att min förlossning var jättebra och sonen är ju värd alltihop!

  • K24yrs
    Äldre 17 Apr 21:39

    när jag födde för första gangen fick jag spruta i ryggen just för att folk skrämde mig nat sa fruktansvärt jag var helt säker pa att jag skulle dö!!!

    Andra gangen har jag bestämt sig att inte göra samma igen utan jag MASTE veta hur det r att födda sakt och gjort och kan inget annat än säga att det var det bästa jag har gjort!
    smärt att födda min son var det bästa smärta jag har varit med om jaa det r snat det var det hehehe. visst gjorde det ont men det finns inget att gemföra med, jag kännde mig sa stolt att jag verkligen klarade av att född min son utan ens ta panodil inte ens luftgas (hetter det sa )

    anyway jag ska födda igen helt naturligt och kan inte vänta tills jag plusar.

    kan tilläga att jag har blivit klipt och syd och jag kännde inte ett skit under den tiden som jag bliv klipt.

  • Curri
    Äldre 22 Apr 19:11

    assâ sterila kvaddar el kvaddlar eller vad det nu heter.. Det lâter ju fruktansvärt!!! är det?

  • Duntof­fla
    Äldre 22 Apr 19:14
    Curri skrev 2008-04-22 19:11:22 följande:
    assâ sterila kvaddar el kvaddlar eller vad det nu heter.. Det lâter ju fruktansvärt!!! är det?
    Jag tog sterila kvaddlar och visst känns det, det ska jag inte förneka men det hjälper också mot smärtan. Den smärta som är när de lägger de sterila kvaddlarna är snabbt över.
Svar på tråden Här finns det POSITIVA förlossningsberättelser för er som är rädda för att föda barn!!!