• denna där
    Äldre 4 Feb 12:30
    51762 visningar
    361 svar
    361
    51762

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • Niklas
    Äldre 5 Feb 15:47
    #21

    Eller ja. Det fastnar ju lätt i såna trots att det inte är bränt så de menar typ "fastbakat" ;)

  • Äldre 5 Feb 16:01
    #22

    Detta låter ju helt underbart! När jag skulle till att beställa så kollade jag runt lite, inser att importören bor i samma kommun som jag och att nötterna säljs i en lokal butik! Helt otroligt, nu måste jag ju åka och handla imorgon när hon har öppet!


    I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • Tessan­Sessan
    Äldre 5 Feb 16:18
    #23

    Tack för svaren =) Ska genast inhandlas!

  • Zazziz
    Äldre 6 Feb 18:18
    #24

    Har tvättat med nötterna i några veckor nu och jag är väldigt nöjd!

    Idag tvättade jag en väldigt smutsig tröja, dottern hade spillt köttfärsås (med mycket tomat i ) på den + att den hade legat i några dagar... den blev ren, jag är imponerad!

  • Äldre 6 Feb 18:21
    #25

    Tvättar min första maskin med nötter nu, spännande! En fråga bara, kan man dosera med nötterna utifrån hur mycket tvätt man har i maskinen? Typ 7 nötter för full maksin och 4 för halv typ?


    I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • Äldre 6 Feb 19:42
    #26

    Har hällt tvättnötsavkok i min Quick-disk nu och det verkar funka...


    Jag menar inte att trampa någon på tårna. Känner du dig trampad på så ber jag om ursäkt. Det var inte min mening.
  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 7 Feb 00:11
    #27

    Ok, jag hoppas att mina nötter kommer innan veckan är slut.

    Vilken typ/sorts tvättpåse är lämpligast att ha dom i?

    Jag brukar inte använda tvättpåsar då jag fortfarande är så primitiv av mig att jag handtvättar allt som behöver vara i påse

  • denna där
    Äldre 7 Feb 00:22
    #28
    Svar på #27
    Pysselgalningen skrev 2008-02-07 00:11:20 följande:
    Ok, jag hoppas att mina nötter kommer innan veckan är slut.Vilken typ/sorts tvättpåse är lämpligast att ha dom i?Jag brukar inte använda tvättpåsar då jag fortfarande är så primitiv av mig att jag handtvättar allt som behöver vara i påse
    Jag har använt en nylonstrumpa men nu har jag en liten smidig BH påse som ändå inte går att använda som BH påse då den är på tok för liten (konstig runt sak med båge...å mina d kupor går inte i den )

    tror nog att vilken tvättpåse som helst går bra, eller bara en enklare tygpåse som går att knyta...
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Äldre 7 Feb 04:52
    #29

    Jag tvättar i en strumpa. Problemet med det är att jag nästan aldrig använder strumpor utan för det mesta går barfota så jag behöver sällan tvätta strumpor... =)


    Jag menar inte att trampa någon på tårna. Känner du dig trampad på så ber jag om ursäkt. Det var inte min mening.
  • betsla
    Äldre 7 Feb 09:43
    #30
    Boothwalker skrev 2008-02-07 04:52:43 följande:
    Jag tvättar i en strumpa. Problemet med det är att jag nästan aldrig använder strumpor utan för det mesta går barfota så jag behöver sällan tvätta strumpor... =)
    Haha, men då har du i alla fall EN strumpa som är jä***gt ren när du väl behover Flört

    Nu kör jag min första tvätt med nötter och bebiskläder =)
    ܍ mamma till Tova ('05) och Vidar ('07) ܍
Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!