• denna där

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • denna där
    Svar på #40
    butterfly82 skrev 2008-02-11 12:25:34 följande:
    Tvättar sedan 3 månader med tvättnötter o älskar dem! Har tom fått några o gro nu o ska försöka få upp egna träd Tvätten blir ren, tom tygblöjorna blir rena... men jag gjorde avkok på 1,5 dl nötter o 1 liter vatten o sen försökte jag diska med det i diskmaskinen o det blev inte alls särskilt rent. Munavtryck kvar på glasen o det blev liksom en vit hinna över disken + att det allänt var en del smuts kvar o har då provat både 30 o 60 graders program...??? Sen har jag testat med hela nötter med o det blev samma resultat?? Kan nån ge mig nåt bra tips så hade jag blivit glad!!Kram kram
    I diskmaskinen lägger jag delade nötter, tror jag tog 4 eller 5 st och disken har blivit skinande ren varje gång. glasen blänker, likaså besticken.
    jag lägger nötterna i besticklådan...
    Jag kör 30 minuters snabb program och vet inte graderna på det programmet tyvärr...
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Fru Humla

    hej!
    första gången jag hör talas om det här...skulle nån bara vilja tala om för mig hur stora de är...om man beställer ett provpack på 50 g hur många tvättar räcker dte till då ungefär?


    kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • Fru Humla

    hittade nu att 100 g räckte till 35 tvättar. tycker ni att det stämmer?


    kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • Bei Bei

    Mamma har sedan hon började få grått hår fått problem med klåda i hårbotten + grovt, stelt "svinto-hår" Hon testade att tvätta håret med tvättnötterna enligt anvisning och håret blev mjukt direkt + klådan försvann. Hon är helt salig!
    Är sååå nöjd med leveransen också. 2 dgr efter mitt mail tog det. 5 plus i kanten av mig!


    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Freiya

    nu har jag tvättat 6 maskiner på mina första 6 nötter. 4 60graders och 2 40graders, och det blir rent!! men sen fick jag byta ut dom. men jag måste säga att jag e förvånad över hur bra dom faktiskt funkar!


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • camas
    Fru Humla skrev 2008-02-12 13:55:20 följande:
    hittade nu att 100 g räckte till 35 tvättar. tycker ni att det stämmer?
    jag anväder samma 8 nötter till ca 8-10 tvättar....

    De är jätte dryga och funkar riktigt bra!

    Jag tvättar 10 maskiner i veckan och jag beställde 1 kilo nötter i oktober (tror jag) och jag har minst 700 gram nötter kvar...

    Har en son på 3 år och en sambo som kör lastbil. På sambons riktigt skitiga jobbjacka så grundar jag med att stryka på galltvål och till och med sambon blev helt paff va ren den blev. fläckar som vanligt tvättmedel inte tagit bort tog nu galltvålen och nötterna bort.

    KANON!
    Filip 4170g. 041227 och BF 080319
  • Smultron ett

    Har nån testat att tvätta utan tvättmedel och utan nötter?
    Bara vatten?

    Jag tycker nötterna funkar. MEN jag tycker inte de är så himla superfantastiska, som många påstår.

    Skojjigt är det iallafall och mitt tvättnötsträd växer så det knakar.


    places can be magic !
  • TessanSessan
    Svar på #47
    nä, jag börjar också undra vad det är för nötter jag har fått, för jag tycker inte heller mina är så bra. Jag har inte fått bort svårare fläckar med nötterna som jag tidigare har fått bort med tvättmedel.
    MEN tycker ändå det är värt det för miljön samt ekonomin. Ska köpa galltvål att använda som förbehandling vid fläckar. För normalsmutsig tvätt blir rent iaf =)

    Kanske ska tillägga också att det jag är mest nöjd med nötterna är att det känns med hälsosamt att använda. När jag har tvättat med vanligt tvättmedel blir jag helt torr om händerna när jag ska hänga upp tvätten. Man känner att det finns kvar medel i kläderna. Det problemet har jag inte alls med nötterna!
  • denna där
    Svar på #47
    Smultron ett skrev 2008-02-12 14:48:50 följande:
    Har nån testat att tvätta utan tvättmedel och utan nötter?Bara vatten?Jag tycker nötterna funkar. MEN jag tycker inte de är så himla superfantastiska, som många påstår.Skojjigt är det iallafall och mitt tvättnötsträd växer så det knakar.
    Jag har sedan tvättnötsintroduktionen tvättat några tvättar med för urtvättade nötter eller tvättar där jag senare upptäckt att tvättnötterna inte kom med. Jag märker helt klart att kläderna inte är rena om jag bara tvättat med vatten så nog sköter sig nötterna!
    Jag personligen har hittils inte upptäckt någon fläck som tvättnötterna inte tagit bort som vanligt tvättmedel skulle tagit bort.
    Å andra sidan förbehandlar jag alla kläder med galltvål eller citrontvål det gjorde jag med tvättmedel också!
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Smultron ett

    när du förbehandlar hur gör du då?
    Jag har försökt men jag får aldrig bort fläckarna och det är så keligt.

    tar du på fläcken så fort barnen spillt eller när den är intorkad?

    när den redan är tvättad en gång, och fläcken sitter kvar.

    Den sistnämnda är vad jag gör. (om jag orkar)
    För förbehandla varenda plagg för att fläcken KANSKE inte går bort är bara för mycket.


    denna där skrev 2008-02-12 17:11:43 följande:
    Svar på #47Jag har sedan tvättnötsintroduktionen tvättat några tvättar med för urtvättade nötter eller tvättar där jag senare upptäckt att tvättnötterna inte kom med. Jag märker helt klart att kläderna inte är rena om jag bara tvättat med vatten så nog sköter sig nötterna!Jag personligen har hittils inte upptäckt någon fläck som tvättnötterna inte tagit bort som vanligt tvättmedel skulle tagit bort.Å andra sidan förbehandlar jag alla kläder med galltvål eller citrontvål det gjorde jag med tvättmedel också!
    places can be magic !
Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!