• denna där
    Äldre 4 Feb 12:30
    51916 visningar
    361 svar
    361
    51916

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • denna där
    Äldre 13 Feb 10:51
    #61
    Svar på #59
    butterfly82 skrev 2008-02-13 10:40:48 följande:
    Hur länge använder ni nötterna?? Jag brukar försöka ha med minst ca 4 hårda nötter o sen några som är lite mjukare men som fortfarande skummar när man trycker på dem... Sparar kärnorna för plantering o slänger skalen i naturen
    Jag har mina tvättnötter med i c.a 8 tvättar, sedan slänger jag dom och byter ut mot nya.
    De gamla om de skummar när jag trycker på dom, lägger jag i en glasburk som jag tänkt göra avkok på senare...
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Mary Cherry
    Äldre 13 Feb 12:55
    #62
    denna där skrev 2008-02-13 10:50:27 följande:
    Svar på #58de vet nog vad saponin är....
    Ja men det tas inte om hand i reningsverket utan släpps ut i vattnet. Ett hushåll, ok, men vad händer med fiskarna om alla börjar tvätta med tvättnötter?
  • Smultr­on ett
    Äldre 13 Feb 13:14
    #63
    Renar de inte tvätt vatten?

    Mary Cherry skrev 2008-02-13 12:55:30 följande:
    Ja men det tas inte om hand i reningsverket utan släpps ut i vattnet. Ett hushåll, ok, men vad händer med fiskarna om alla börjar tvätta med tvättnötter?
    places can be magic !
  • denna där
    Äldre 13 Feb 13:20
    #64
    Svar på #62
    Mary Cherry skrev 2008-02-13 12:55:30 följande:
    Ja men det tas inte om hand i reningsverket utan släpps ut i vattnet. Ett hushåll, ok, men vad händer med fiskarna om alla börjar tvätta med tvättnötter?
    Jag vet inte.
    Det var därför jag skrev att om hon nu ska ringa reningsverket så är det inte tvättnötter hon ska fråga om utan saponin.
    Jag är ingen kemist eller biolog eller marinbiolog ens så jag vet inte.

    Att saponin inte är bra för fiskar har jag förstått men om och hur saponin bryts ner i naturen/vatten vet jag inte.
    Om saponin inte tas upp av reningsverk, vad händer med det då?
    Hur vet du att saponin inte tas upp av reningsverken? Jag har för mig jag läst om några studenter som gjort något test men det skulle jag nog behöva se igen...

    Hur mkt saponin kommer ut i vattnet och kan det brytas ner?
    Jag vet som sagt inte det.

    MEN saponin har används i århundraden av människan för rengöring. Det borde på något sätt brytas ner av naturen men som sagt jag vet inte.
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Joppis­81
    Äldre 13 Feb 13:20
    #65
    Smultron ett skrev 2008-02-13 13:14:24 följande:
    Jo, men de klarar väl inte av saponin har jag för mig.
    Mamma till gostrollen Elvira & Viola
  • Mary Cherry
    Äldre 13 Feb 13:21
    #66
    Smultron ett: Jo, men de har ju inget univeralfilter där alla atomer utom väte och syre fastnar, olika ämnen kräver olika rening. Sapoiner är väl inget som förekommer i några mängder, om ens alls innan folk började tvätta med tvättnötter så det är inget som har varit ett problem förut. Jag ska skicka ett mail till reningsverket i min kommun och höra vad de har att säga.
  • Smultr­on ett
    Äldre 13 Feb 13:34
    #67

    saponin finns väl i såpa?


    places can be magic !
  • Mary Cherry
    Äldre 13 Feb 13:43
    #68
    Smultron ett skrev 2008-02-13 13:34:19 följande:
    saponin finns väl i såpa?
    Såpa är fett och kaliumhydroxid.
    denna där skrev 2008-02-13 13:20:06 följande:
    Svar på #62Jag vet inte. Det var därför jag skrev att om hon nu ska ringa reningsverket så är det inte tvättnötter hon ska fråga om utan saponin.Jag är ingen kemist eller biolog eller marinbiolog ens så jag vet inte.Att saponin inte är bra för fiskar har jag förstått men om och hur saponin bryts ner i naturen/vatten vet jag inte. Om saponin inte tas upp av reningsverk, vad händer med det då? Hur vet du att saponin inte tas upp av reningsverken? Jag har för mig jag läst om några studenter som gjort något test men det skulle jag nog behöva se igen...Hur mkt saponin kommer ut i vattnet och kan det brytas ner?Jag vet som sagt inte det. MEN saponin har används i århundraden av människan för rengöring. Det borde på något sätt brytas ner av naturen men som sagt jag vet inte.
    Hur mycket som kommer ut i vattnet vet jag inte. Det var en tjej på ett anant forum som mailade sitt reningsverk, de hade ingen koll på tvättnötter och ingen större koll på saponiner heller. De hade kollat med kemikalieinspektionen men de visste inget eftersom det inte är en kemikalie.
  • Fru Humla
    Äldre 13 Feb 17:14
    #69

    man kan ju tycka att det som avsöndras i nötterna borde brytas ner av naturen eftersom nötterna växer i naturen. hur ser det ut där de växer vilt? finns det inga fiskar där?

    jag skulle aldrig använda ett parfymerat tvättmedel men använder sköljmedel det oxå oparfymerat. gillar när bäbisen luktar bäbis och inte gröna äpplen osv.
    är sugen på att prova nötter men är lite skeptisk än
    nån som vet om det påverkar tvättmaskinen på nåt vis?
    så att det inte torkar ur gummilister tex osv


    kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • Mary Cherry
    Äldre 13 Feb 18:06
    #70
    Fru Humla skrev 2008-02-13 17:14:27 följande:
    man kan ju tycka att det som avsöndras i nötterna borde brytas ner av naturen eftersom nötterna växer i naturen. hur ser det ut där de växer vilt? finns det inga fiskar där?jag skulle aldrig använda ett parfymerat tvättmedel men använder sköljmedel det oxå oparfymerat. gillar när bäbisen luktar bäbis och inte gröna äpplen osv.är sugen på att prova nötter men är lite skeptisk ännån som vet om det påverkar tvättmaskinen på nåt vis?så att det inte torkar ur gummilister tex osv
    Nötterna växer väl inte i vattnet? Du vet om att alla kemikalier i sköljmedlet blir kvar i kläderna. Suger bebisen på kläderna får den i sig en massa kemikalier.
Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!