• denna där
    Äldre 4 Feb 12:30
    51782 visningar
    361 svar
    361
    51782

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • Fru Humla
    Äldre 13 Feb 18:12
    #71

    mm men den lille skvätten i 6 kg tvätt..den risken tar jag.
    har inte i alla maskiner och skulle hon börja äta på kläderna får jag väl ta och tänka om då

    nej det är väl klart att de inte växer i vatten men frukterna ramlar väl ner på marken och förruttnas där de växer och då frigörs ju oxå ämnet i nötterna och komme rut i ekosystemet. och borde ju då så småningom hamna i nåtvatten där fiskar bor. om träden inte växer i öknen eller så då.


    kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • denna där
    Äldre 13 Feb 18:13
    #72
    Svar på #70
    Mary Cherry skrev 2008-02-13 18:06:20 följande:
    Nötterna växer väl inte i vattnet? Du vet om att alla kemikalier i sköljmedlet blir kvar i kläderna. Suger bebisen på kläderna får den i sig en massa kemikalier.
    Näe men dom trillar väl av träden och ligger på marken och sen om/när det regnar så tar väl regn vattnet med sig saponin ner i jorden och detta tar sig ut i vattnet? *spånar lite*
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Fru Humla
    Äldre 13 Feb 18:15
    #73

    tack


    denna där skrev 2008-02-13 18:13:49 följande:
    Svar på #70Näe men dom trillar väl av träden och ligger på marken och sen om/när det regnar så tar väl regn vattnet med sig saponin ner i jorden och detta tar sig ut i vattnet? *spånar lite*
    kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • Guden Gute
    Äldre 13 Feb 19:02
    #74

    Om det inte är en kemikalie, vad är det för fara med det då?


    Mary Cherry skrev 2008-02-13 13:43:53 följande:
    Hur mycket som kommer ut i vattnet vet jag inte. Det var en tjej på ett anant forum som mailade sitt reningsverk, de hade ingen koll på tvättnötter och ingen större koll på saponiner heller. De hade kollat med kemikalieinspektionen men de visste inget eftersom det inte är en kemikalie.
    Jag är med dig alla dagar, intill tidens ände
  • denna där
    Äldre 13 Feb 20:19
    #75
    SAPONINS

    Saponins normally break down in the digestive system and must enter the bloodstream to be toxic, but fish take in saponins directly into their bloodstream through their gills. The toxin acts on the respiratory organs of the fish without affecting their edibility. Saponins also cause the breakdown of red blood cells that help the toxin to spread quickly. Even though the effects of the poison are powerful, they are not usually fatal. Fish that are washed away into untainted water revive, and can return to their pre-toxic condition. Because of this, the fishermen would have to gather the stunned fish quickly as they floated to the surface.

     Saponins are one of a group of glucosides found in many plant species with known foaming properties when mixed with water. Saponins lower the surface tension of water allowing the formation of small stable bubbles. The amount of foam created by a crushed plant sample, shaken with water in a jar, is a good indication of the amount of saponins present.

    Saponins have been used in modern times in the manufacture of fire extinguisher foam, toothpaste, shampoos, liquid soaps, and cosmetics and to increase the foaming of beer and soft drinks.

    Plant Families that contain significant saponins are: Amaryllidaceae, Convolvulaceae, Dioscoreaceae, Lamiaceae, Lecythidaceae, Liliaceae, Loganiaceae, Meliaeae, Menispermacea, Papilionaceae, Solanaceae, Sapindaceae, Sapotaceae, Scrophulariaceae, Solanaceae, Verbenaceae.

    Ett översättnings försök från mig

    Saponin bryts normalt ner i matsmältningen och måste ut i blodomloppet för att vara giftigt, men fisk tar in saponiner direkt till deras blodsystem genom deras gälar.
    Giftet påverkar gälarna på fisken utan att göra att dom inte går att äta. Saponin orsakar också nedbrytningen av röda blodceller som hjälper giftet att sprida sig snabbare. Även om giftet är starkt är det sällan dödligt. Fisk som flytit till friskare vatten blir snabbt återställda.
    På grund av det här var fiskare tvugna att vara snabba när det gällde att fånga de paralyserade fiskarna när dom flöt upp till ytan.
    saponiner är en av grupperna inom glykosider som finns i många växter med kända skummande effekter när det blandas med vatten. Saponiner minskar ytspänningen av vattnet och tillåter bildningen av små bubblor. Mängden skum som framkallas av krossade växter, skakade med vatten i en burk är en bra indikation på hur mkt saponin där finns.

    Saponins have been used in modern times in the manufacture of fire extinguisher foam, toothpaste, shampoos, liquid soaps, and cosmetics and to increase the foaming of beer and soft drinks.
     
    Saponin har använts i modern tid i tillverkningen av brandsläckar skum, tandkräm, schampo, flytande tvål och smink och för att öka skumningen av öl och läsk.
     
    Växtfamiljer som innehåller större mängder saponin är: Amaryllidaceae, Convolvulaceae, Dioscoreaceae, Lamiaceae, Lecythidaceae, Liliaceae, Loganiaceae, Meliaeae, Menispermacea, Papilionaceae, Solanaceae, Sapindaceae, Sapotaceae, Scrophulariaceae, Solanaceae, Verbenaceae.
    - davesgarden.com/community/forums/t/752135/

    Soapnuts and fish


    Just because something is natural, it doesn't mean it's totally harmless. The saponin in soapnuts in large enough quantities can have a toxic to fish. It's been used for centuries as a way to stun fish in ponds that then float to the surface for easy gathering. Saponin does break down quite readily, so it doesn't pose a significant environmental threat, but as a precaution, don't let runoff from soapnut solutions end up in stormwater drains and certainly don't empty buckets of the solution directly into waterways.


    Ett översättningsförsök från mig

    Bara för att något är naturligt betyder inte det att det är helt ofarligt. Saponin i tvättnötterna i stora mängder kan ha en giftig effekt för fisk. Det har använts i århundraden som ett sätt att paralysera fiskar i dammar. dessa flyter sedan upp till ytan för enkel fångst. Saponin bryts ner ganska snabbt/enkelt så det utgör inget miljöhot, men som en förebyggande åtgärd bör man aldrig hälla ut tvättvattnet i bäckar och åar eller stormvater drains...(Där tog mina engelska kunskaper slut )

    www.greenlivingtips.com/articles/166/1/Soapnuts---natures-detergent.html

    Jag måste poängtera att jag har endast letat efter information på internet, och delar den här, har ni annan information etc så kom gärna med den.
    Att påstå att mina länkar och citat inte är korrekta för att dom inte är tillräckligt vetenskapliga etc är ingen ide Jag vet redan det men jag gör vad jag kan för att finna svar
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Fru Humla
    Äldre 13 Feb 21:16
    #76

    åå vad duktig du är denna där
    mm men det var väl ändå vettiga fakta tycker jag.
    om det bryts ner fort så borde det vara nedbrutet innan det komme rut i havet efter reningsverk och annat.
    water drains och stormwater drains måste vara dagvattenbrunnar. brunnar som regnvatten åker ned i, de som finns i gatorna med galler


    kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • denna där
    Äldre 13 Feb 21:54
    #77
    Svar på #76
    Fru Humla skrev 2008-02-13 21:16:58 följande:
    åå vad duktig du är denna därmm men det var väl ändå vettiga fakta tycker jag.om det bryts ner fort så borde det vara nedbrutet innan det komme rut i havet efter reningsverk och annat.water drains och stormwater drains måste vara dagvattenbrunnar. brunnar som regnvatten åker ned i, de som finns i gatorna med galler
    Som jag letade efter dagvattenbrunnars ordet i huvudet! Jag kom verkligen inte på vad det hette tänkte jag länkar då så får ni se istället
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Fru Humla
    Äldre 13 Feb 21:56
    #78

    kollade inte länken men det var ju smart iaf*hihi*


    kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • denna där
    Äldre 13 Feb 23:10
    #79
    Svar på #75
    denna där skrev 2008-02-13 20:19:12 följande:
    SAPONINSSaponins normally break down in the digestive system and must enter the bloodstream to be toxic, but fish take in saponins directly into their bloodstream through their gills. The toxin acts on the respiratory organs of the fish without affecting their edibility. Saponins also cause the breakdown of red blood cells that help the toxin to spread quickly. Even though the effects of the poison are powerful, they are not usually fatal. Fish that are washed away into untainted water revive, and can return to their pre-toxic condition. Because of this, the fishermen would have to gather the stunned fish quickly as they floated to the surface. Saponins are one of a group of glucosides found in many plant species with known foaming properties when mixed with water. Saponins lower the surface tension of water allowing the formation of small stable bubbles. The amount of foam created by a crushed plant sample, shaken with water in a jar, is a good indication of the amount of saponins present.Saponins have been used in modern times in the manufacture of fire extinguisher foam, toothpaste, shampoos, liquid soaps, and cosmetics and to increase the foaming of beer and soft drinks.Plant Families that contain significant saponins are: Amaryllidaceae, Convolvulaceae, Dioscoreaceae, Lamiaceae, Lecythidaceae, Liliaceae, Loganiaceae, Meliaeae, Menispermacea, Papilionaceae, Solanaceae, Sapindaceae, Sapotaceae, Scrophulariaceae, Solanaceae, Verbenaceae.Ett översättnings försök från mig Saponin bryts normalt ner i matsmältningen och måste ut i blodomloppet för att vara giftigt, men fisk tar in saponiner direkt till deras blodsystem genom deras gälar.Giftet påverkar gälarna på fisken utan att göra att dom inte går att äta. Saponin orsakar också nedbrytningen av röda blodceller som hjälper giftet att sprida sig snabbare. Även om giftet är starkt är det sällan dödligt. Fisk som flytit till friskare vatten blir snabbt återställda.På grund av det här var fiskare tvugna att vara snabba när det gällde att fånga de paralyserade fiskarna när dom flöt upp till ytan.saponiner är en av grupperna inom glykosider som finns i många växter med kända skummande effekter när det blandas med vatten. Saponiner minskar ytspänningen av vattnet och tillåter bildningen av små bubblor. Mängden skum som framkallas av krossade växter, skakade med vatten i en burk är en bra indikation på hur mkt saponin där finns.Saponins have been used in modern times in the manufacture of fire extinguisher foam, toothpaste, shampoos, liquid soaps, and cosmetics and to increase the foaming of beer and soft drinks.   Saponin har använts i modern tid i tillverkningen av brandsläckar skum, tandkräm, schampo, flytande tvål och smink och för att öka skumningen av öl och läsk.   Växtfamiljer som innehåller större mängder saponin är: Amaryllidaceae, Convolvulaceae, Dioscoreaceae, Lamiaceae, Lecythidaceae, Liliaceae, Loganiaceae, Meliaeae, Menispermacea, Papilionaceae, Solanaceae, Sapindaceae, Sapotaceae, Scrophulariaceae, Solanaceae, Verbenaceae.- davesgarden.com/community/forums/t/752135/Soapnuts and fish Just because something is natural, it doesn't mean it's totally harmless. The saponin in soapnuts in large enough quantities can have a toxic to fish. It's been used for centuries as a way to stun fish in ponds that then float to the surface for easy gathering. Saponin does break down quite readily, so it doesn't pose a significant environmental threat, but as a precaution, don't let runoff from soapnut solutions end up in stormwater drains and certainly don't empty buckets of the solution directly into waterways.Ett översättningsförsök från mig Bara för att något är naturligt betyder inte det att det är helt ofarligt. Saponin i tvättnötterna i stora mängder kan ha en giftig effekt för fisk. Det har använts i århundraden som ett sätt att paralysera fiskar i dammar. dessa flyter sedan upp till ytan för enkel fångst. Saponin bryts ner ganska snabbt/enkelt så det utgör inget miljöhot, men som en förebyggande åtgärd bör man aldrig hälla ut tvättvattnet i bäckar och åar eller stormvater drains...(Där tog mina engelska kunskaper slut )www.greenlivingtips.com/articles/166/1/Soapnu...Jag måste poängtera att jag har endast letat efter information på internet, och delar den här, har ni annan information etc så kom gärna med den. Att påstå att mina länkar och citat inte är korrekta för att dom inte är tillräckligt vetenskapliga etc är ingen ide Jag vet redan det men jag gör vad jag kan för att finna svar
    Första länken, det citatet kommer härifrån: www.primitiveways.com/fish_poison.html
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 14 Feb 11:39
    #80

    Hittade något annat som kanske är av intresse


    How does the use of Soap Nuts affect Grey Water?


    Soap nuts are antimicrobial. After their detergent goes into the sewer system, it helps break down the grey water into a more usable form. The use of soap nuts actually benefit the environment, rather than hurting it as the harmful chemicals we use do. Because of their unique antimicrobial properties, soap nuts are also used in aid of soil restoration.


    What harmful chemicals are found in my regular laundry detergent?


    Regular laundry detergents may contain any or all of the following: • Enzymes – Are a skin sensitizer, but may cause dermatitis and allergic reactions • Sodium Hypochlorite – Causes lung irritations, bronchial or respiratory reactions, cardiovascular damage, as well as eye and skin damage. • Nonylphenoxy Ethoxylates – Is an edocrine disruptor, and can cause an activation of cellular estrogen receptors (even at low levels) This is implicated in causes of a rise in breast and prostate cancer, infertility issues, a decline in amphibian populations and the reversal / feminization of birds, fish or reptiles.


    Förklaring


    antimicrobial:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Antimicrobial


    grey walter
    http://en.wikipedia.org/wiki/Greywater


    Översättning av greywater (som också kallas Sullage)
    http://www.babylon.com/definition/sullage/Swedish

    Sewer system
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sewer_system


    Livet är för kort för att levas dammfritt.
Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!