• denna där

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • tinna

    Jag tvättade en massa mörk 40-tvätt i veckan med 8 nya nötter. Mycket skjortor som min man har i jobbet osv. Vi blev inte nöjda... Alla kläderna som innan tvätten luktade lite svett/deodorant luktade likadant när dom kom ur tvättmaskinen. Kanske lite mindre men fortfarande lite "unket" eller vad man ska säga. Gjorde jag nåt fel?


    I tried to live alone, but lonley is so lonley alone /ur Mikas Any other world
  • denna där
    Svar på #91
    tinna skrev 2008-02-19 10:19:32 följande:
    Jag tvättade en massa mörk 40-tvätt i veckan med 8 nya nötter. Mycket skjortor som min man har i jobbet osv. Vi blev inte nöjda... Alla kläderna som innan tvätten luktade lite svett/deodorant luktade likadant när dom kom ur tvättmaskinen. Kanske lite mindre men fortfarande lite "unket" eller vad man ska säga. Gjorde jag nåt fel?
    Nej jag vet inte vad du kan ha gjort fel...
    Men om jag har extra hårt smutsig tvätt så har jag märkt att det blir bättre resultat om jag delar nötterna, du kanske skulle testa det?
    Nackdelen med det tycker jag är att nötterna verkar ta slut fortare men hellre det än ickeren tvätt ju
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • tinna

    Jag har alltid varit nöjd annars, dom tvättar ju rent från fläckar osv men just den här lukten... Min man som är lite fascist vad det gäller lukt på kläder åkte och köpte vanligt tvättmedel och bestämde att hans "finare" kläder ska tvättas med det istället...


    I tried to live alone, but lonley is so lonley alone /ur Mikas Any other world
  • Boothwalker

    funderar på att köpa nån "doft" för det känns som om det kan vara trevligt om kläderna luktar gott. Nån som har tips? Både på hur man gör och vad man använder...


    Jag menar inte att trampa någon på tårna. Känner du dig trampad på så ber jag om ursäkt.
  • denna där
    Svar på #94
    Boothwalker skrev 2008-02-19 15:22:14 följande:
    funderar på att köpa nån "doft" för det känns som om det kan vara trevligt om kläderna luktar gott. Nån som har tips? Både på hur man gör och vad man använder...
    Jag har köpt eterisk olja på hälsokosten. Citrongräs Den tar jag några droppar av i sköljmedelsfacket så luktar kläderna gott.
    Jag har gjort avkok och har som allrengöringsmedel hemma och i det finns också citrongräslukt
    Annars så kan man köpa någon tvål som luktar gott och lägga bland kläderna så suger dom åt sig en svag doft från den om man vill!
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Svar på #95
    tvålen ska alltså ligga i klädskåpet
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Boothwalker

    Allergisk mot tvål... I alla fall att tvätta mig med...

    Men jag har en affär med massa eteriska oljor i närheten. Kollar där. Tack för tipsen. Och bra att du exprimenterar men lingonsylt. Har du prövat trixa med att förbehandla med typ galltvål?


    denna där skrev 2008-02-19 16:50:49 följande:
    Svar på #94Jag har köpt eterisk olja på hälsokosten. Citrongräs Den tar jag några droppar av i sköljmedelsfacket så luktar kläderna gott.Jag har gjort avkok och har som allrengöringsmedel hemma och i det finns också citrongräslukt Annars så kan man köpa någon tvål som luktar gott och lägga bland kläderna så suger dom åt sig en svag doft från den om man vill!
    Jag menar inte att trampa någon på tårna. Känner du dig trampad på så ber jag om ursäkt.
  • denna där
    Svar på #97
    Boothwalker skrev 2008-02-19 17:33:40 följande:
    Allergisk mot tvål... I alla fall att tvätta mig med... Men jag har en affär med massa eteriska oljor i närheten. Kollar där. Tack för tipsen. Och bra att du exprimenterar men lingonsylt. Har du prövat trixa med att förbehandla med typ galltvål?
    Det jag ville se var om det blev ett sämre eller bättre resultat med tvättnötterna och framför allt visa alla som tjattrar om att man lika gärna kan tvätta med vatten att så inte är fallet
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Smultron ett

    hon förbehandlade med vanish


    Fru Humla skrev 2008-02-19 08:19:43 följande:
    *haha* vad kul denna där...ja nog hade jag oxå trott på tvättmedel här men bara vatten fattar väl vem som helst att det inte funkar. *S*hade varit skoj att göra samma sak med tex vanish som sticker ut hakan så hemskt
    places can be magic !
  • Smultron ett

    hon förbehandlade med vanish


    Boothwalker skrev 2008-02-19 17:33:40 följande:
    Allergisk mot tvål... I alla fall att tvätta mig med... Men jag har en affär med massa eteriska oljor i närheten. Kollar där. Tack för tipsen. Och bra att du exprimenterar men lingonsylt. Har du prövat trixa med att förbehandla med typ galltvål?
    places can be magic !
Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!