• denna där
    Äldre 4 Feb 12:30
    51754 visningar
    361 svar
    361
    51754

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • Äldre 19 Feb 20:17

    Menade mer om det bet på lingonsylt eftersom du sa att det var svårt att få bort =)


    denna där skrev 2008-02-19 18:55:15 följande:
    Svar på #97Det jag ville se var om det blev ett sämre eller bättre resultat med tvättnötterna och framför allt visa alla som tjattrar om att man lika gärna kan tvätta med vatten att så inte är fallet
    Japp. Jag vet. Funderade på om det skulle bli bättre med galltvål
    Smultron ett skrev 2008-02-19 20:13:37 följande:
    hon förbehandlade med vanish
    Jag menar inte att trampa någon på tårna. Känner du dig trampad på så ber jag om ursäkt.
  • Lolagu­mman
    Äldre 19 Feb 20:28

    hej, jag är helt ny idenhär tråden! Hoppas någon kan hjälpa mig med lite funderingar över tvättnötter. Jag har funderat på börja tvätta med tvättnötter... Men... Vi använder tygblöjor till vår lilla pojke. Blöjorna tvättar jag nu i 60 grader med minirisk tvättmedel. Insidan på blöjorna är gjorda av fleece, därefter finns en uppsugande del gjord av mikrofiber. Ifall man använder sköljmedel, för mycket tvättmedel eller använder salva på babyns rumpa så kan det sätta igen fleecetyget. vätskan pärlar sig alltså då och kisset går inte rakt igenom fleecen och in i mikrofibern utan kan läcka ut... Kan man använda tvättnötter utan att fleecetyget täpps igen??? Läste i trådstarten att nötterna har samma effekt vid biltvätt som om man vaxar bilen... det är just det jag vill undvika med min tygblöjetvätt. Vad tror ni är tvättnötter något alternativ för mig?

  • denna där
    Äldre 19 Feb 20:34
    Svar på #102
    Lolagumman skrev 2008-02-19 20:28:21 följande:
    hej, jag är helt ny idenhär tråden! Hoppas någon kan hjälpa mig med lite funderingar över tvättnötter. Jag har funderat på börja tvätta med tvättnötter... Men... Vi använder tygblöjor till vår lilla pojke. Blöjorna tvättar jag nu i 60 grader med minirisk tvättmedel. Insidan på blöjorna är gjorda av fleece, därefter finns en uppsugande del gjord av mikrofiber. Ifall man använder sköljmedel, för mycket tvättmedel eller använder salva på babyns rumpa så kan det sätta igen fleecetyget. vätskan pärlar sig alltså då och kisset går inte rakt igenom fleecen och in i mikrofibern utan kan läcka ut... Kan man använda tvättnötter utan att fleecetyget täpps igen??? Läste i trådstarten att nötterna har samma effekt vid biltvätt som om man vaxar bilen... det är just det jag vill undvika med min tygblöjetvätt. Vad tror ni är tvättnötter något alternativ för mig?
    Jag har läst på flera ställen att tvättnötterna fungerar utmärkt på tygblöjor!
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • denna där
    Äldre 19 Feb 20:38

    googlade på cloth diapers + soapnuts

    groups.google.com.bz/group/misc.kids.pregnancy/browse_thread/thread/28e600e76a7cb24c/64dac2b9f3bd50c2


    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Lolagu­mman
    Äldre 19 Feb 20:51

    Tack för länken. Till "vanliga" tygblöjor tror jag nog att tvättnötterna kan fungerar kanon, men är forfarande lite rädd att de ska täppa igen fleecen på våra fuzzi bunz. Till saken hör även att man inte ska använda tvättmedel med såpa till dessa tygblöjor....

  • camas
    Äldre 19 Feb 21:11
    Lolagumman skrev 2008-02-19 20:51:56 följande:
    Tack för länken. Till "vanliga" tygblöjor tror jag nog att tvättnötterna kan fungerar kanon, men är forfarande lite rädd att de ska täppa igen fleecen på våra fuzzi bunz. Till saken hör även att man inte ska använda tvättmedel med såpa till dessa tygblöjor....
    Jag skulle i så fall inte våga chansa... men du kan ju använda det du använder nu till blöjorna och använda tvättnötterna till resterande tvätt.
    Filip 4170g. 041227 och BF 080319
  • Callel­in
    Äldre 19 Feb 21:44

    Svärmor var hit idag. Det hade ringt någon tvättmedelsförsäljare till henne. Hon svarade att det där är minsann omodernt, nu ska man tvätta med tvättnötter Där fick han!
    Hon fick med sig några som hon ska prova nu.

  • Smultr­on ett
    Äldre 19 Feb 22:12

    Jag använder fuzzibunz. tcättar dem ibland med nötter ibland med vanligt tvättmedel.
    De har aldrig läckt.


    places can be magic !
  • Smultr­on ett
    Äldre 19 Feb 22:14

    hahaha! ja där fick han så han teg!
    alltid kul med fräcka kommentarer till försäljare


    Callelin skrev 2008-02-19 21:44:20 följande:
    Svärmor var hit idag. Det hade ringt någon tvättmedelsförsäljare till henne. Hon svarade att det där är minsann omodernt, nu ska man tvätta med tvättnötter Där fick han! Hon fick med sig några som hon ska prova nu.
    places can be magic !
  • Äldre 19 Feb 22:50

    Apropå försäljare kom jag att tänka på en historia jag hörde om en kille som sålde strumpor på telefon. Han ringde hem till en familj. Presenterade sig och sa att han sålde strumpor och frågade efter personen som stod på listan över folk han skulle ringa till och fick svaret:
    "Tyvärr. Han är avliden" Killen visste inte vad han skulle svara på det men klämde till sist ur sig:
    "Men, vi har svarta strumpor"


    Jag menar inte att trampa någon på tårna. Känner du dig trampad på så ber jag om ursäkt.
Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!