• denna där

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • trollbottom

    I diskmaskinen delade jag mina och sen la jag skal och kärna i bestickkorgen. Funkar finfint. Någon sa att man behövde skölja av disken kanske lite extra noga. Men jag sköljer hur som och sen brukar jag köra sköljprogrammet först. Än så länge har all disk varit helt ren.

  • tilda den vilda

    ok, låter mysko, men jag får testa det när jag beställt, använder du dom flera gånger ?

  • Tola

    idag kom mina 100 g nötter som jag beställt!:) tänkte främst ha dom till tvättmedel.. och det går bra till tygblöjor?
    o ev som shampo

  • denna där
    Svar på #160
    tilda den vilda skrev 2008-03-06 12:54:28 följande:
    lägger ni hela nötter i diskmaskinen oxå???
    Nej i diskmaskinen delar jag på nötterna, testade med hela nötter men det blev inte bra....delar dom och sköljer av disken lite noggrannare än innan så blir det perfekt!
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • trollbottom

    jag har lagt i fyra delade nötter i diskmaskinen och vi diskar minst en maskin om dagen och jag har haft dom där i snart två veckor. Än så länge så är dom blanka fortfarande. Börjar bli lite mindre blank nu.

    Jag har dom till tygblöjor och dom är så bra att det är nästan inte sant. Tar bort fläckarna superbra. Visst syns fläckarna lite men med vanligt medel så har inte fläckarna försvunnit alls.

  • Smultron ett
    Tola skrev 2008-03-06 17:06:26 följande:
    men dom gör inte så tt blöjorna suger upp sämre eller så?
    Nej inte vad jag märkt.
    (fuzzibunz)
  • Tola

    nu ska jag snart hänga upp första tvätten med tvöttnötter:)tror min sambo var lite tvivlande;) kanske blir för mycket för han. Först slutar jag med schampoo/tvål o på handfatet står det flytande honung o i kylskåpet ricinolja:) å idag kom en påse med nötter.. som jag nu stoppat in i en strumpa i tvätten;)

  • Smultron ett
    Tola skrev 2008-03-06 19:27:23 följande:
    nu ska jag snart hänga upp första tvätten med tvöttnötter:)tror min sambo var lite tvivlande;) kanske blir för mycket för han. Först slutar jag med schampoo/tvål o på handfatet står det flytande honung o i kylskåpet ricinolja:) å idag kom en påse med nötter.. som jag nu stoppat in i en strumpa i tvätten;)
    stackars sambo
  • Tola

    haha;) luktar tvätten ngt när man tvättat ned nötter? kanske var sambons tröjor som gav ufrån sig lukt..

    iallafall så kändes tvätten ren o mjuk:) den va inte så smutsig.. krafsade ihop till en maskin bara för att kunna tvätta:/
    ser man väl när det är dags att byta nötter?

Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!