• denna där
    Äldre 4 Feb 12:30
    51772 visningar
    361 svar
    361
    51772

    För oss som tvättar med tvättnötter!

    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    TVÄTTNÖTTER
    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                  Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php&lang=sv&cat=info&page=sapnotter
    sverige.biona.tv/tvattskal.html


        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-nuts---an-.html
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
  • Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!
  • denna där
    Äldre 29 Apr 21:31
    Svar på #347
    MagdaA skrev 2008-04-29 19:38:30 följande:
    bara jag som tycker att tvätten blir lite styvare med nötter än tvättmedel?
    Nej det har jag faktiskt inte märkt!
    Du får väl ha lite sköljmedel i om du vill slippa det för jag antar att det är det som saknas...
    Vegetarian - fornnordiskt ord för dålig jägare
  • Äldre 29 Apr 21:36
    denna där skrev 2008-04-29 21:31:21 följande:
    Svar på #347 Nej det har jag faktiskt inte märkt!Du får väl ha lite sköljmedel i om du vill slippa det för jag antar att det är det som saknas...
    man ska inte anväda sköljmedel när man tvättar tygblöjor så det går tyvärr inte. kör blöjorna och tvättlapparna i samma tvätt. valde nötterna till den tvätten just för att få det så naturligt som möjligt när sonen ska ha det så tätt mot huden.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Blå Flygar­e
    Äldre 29 Apr 21:58

    Magda: Kan det vara att du tar för mycket nötter? Med tvättmedel blir ju tvätten hårdare om man tar för mycket, gissar att det är samma med tvättnötterna (har inte kommit till skott än o köpt några). Angivelserna på tvättmedelspaket är för gamla maskiner, anger att man ska ha ½-1 dl. Men det räcker med 1-2 tsk om man har en ny maskin. Hur anges det på nötter hur mycket man ska ha? Är det samma där att det är angivet efter gamla maskiner?

  • Äldre 29 Apr 22:20
    Blå Flygare skrev 2008-04-29 21:58:09 följande:
    Magda: Kan det vara att du tar för mycket nötter? Med tvättmedel blir ju tvätten hårdare om man tar för mycket, gissar att det är samma med tvättnötterna (har inte kommit till skott än o köpt några). Angivelserna på tvättmedelspaket är för gamla maskiner, anger att man ska ha ½-1 dl. Men det räcker med 1-2 tsk om man har en ny maskin. Hur anges det på nötter hur mycket man ska ha? Är det samma där att det är angivet efter gamla maskiner?
    kanske är det så... på min förpackning står det att man ska ta 6-8 nöthalvor, kanske ska ta mindre nästa gång. ska prova. har aldrig varit med om att tvätten blivit hård av för mycket tvättmedel. vi har iofs en rätt gammal tvättmaskin...
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Blå Flygar­e
    Äldre 29 Apr 22:23
    MagdaA skrev 2008-04-29 22:20:10 följande:
    kanske är det så... på min förpackning står det att man ska ta 6-8 nöthalvor, kanske ska ta mindre nästa gång. ska prova. har aldrig varit med om att tvätten blivit hård av för mycket tvättmedel. vi har iofs en rätt gammal tvättmaskin...
    Jag trodde inte heller att jag varit med om det. Tills jag testade att minska. Blev som om jag haft sköljmedel i Mängden medel/nötter är beräknat till vattnet, inte smutsen. Så har man en vattensnål maskin så behöver man minska mängden. Men jag vet inte om det är samma med nötterna, bara något jag gissar.
  • Äldre 29 Apr 22:29

    Tråden går ut om några dagar... Ifall ni vill fortsätta ha den...

  • 402an
    Äldre 29 Apr 23:42

    klart den ska fortsätta!!!! starta en ny, jag hänger på

  • camas
    Äldre 30 Apr 07:58
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m32283504.html

    Här är den nya tråden om tvättnötterna...

    Följ gärna med till den!
    Filip 041227 och Tea 080401
  • Mysplu­tten
    Äldre 29 Sep 18:06


    denna där skrev 2008-02-04 12:30:33 följande:
    tråden för oss som tvättar med tvättnötter, men också för er som vill testa att tvätta med tvättnötter!

    Jag har använt Tvättnötter ett bra tag nu och är fortfarande lika imponerad. Det resulterade i att jag gjorde en informationssida och ett tvättnötstest på min webbsida  www.amzonet.net. kika gärna in där.

    TVÄTTNÖTTER

    Miljövänligt 100 % biologiskt tvättmedel utan kemikalier.
    Milt och skonsamt men samtidigt grundlig och effektiv rengöring av både vit- och kulörtvätt. Kan användas till alla tyger och temperaturer.
    Sköljmedel är inte nödvändigt.
    Idealisk för allergiker och vid hudproblem - mild mod huden.
    Doftneutral. Billigare än traditionella tvättmedel.
    Resterna kan komposteras.

    Kan även användas till:
    Hårshampo, ger håret glans och vitalitet. Tar bort mjäll och gör håret lättare att reda ut. Balsam behövs inte användas.
    Till bad av husdjur. Skyddar mot insekter och andra småkryp.
    Kan användas som rengöringsmedel i t.ex. kök och badrum.
    Saponin innehåller skyddande egenskaper till krukväxter mot t.ex. bladlöss.
    Ger glans till guld- och silversmycken, samt skyddar mot oxidation.
    Biltvätt, ger samma effekt som vaxning, vattnet pärlar lättare av.

    Tvätt i maskin:
    Lägg 5 - 8 nötter i en tvättpåse, (beroende på hur hårt smutsad tvätten är, hur hårt/mjukt vatten man har) i en tvättpåse, en hopknuten strumpa eller dylikt och lägg den i tvättmaskinen.
    Nötterna kan användas tills de inte glänser längre, då är saponinet i nöten slut, byt bara ut de nötterna som är slut. Du skall inte använda någon typ av tvättmedel eller sköljmedel. Vid vittvätt, kan du använda naturligt blekmedel. Vill man ha doft på sina kläder kan eterisk eller parfymolja användas i sköljningen.

    Flytande tvättmedel:
    Häll i en kastrull 5 dl vatten och 50 g nötter. Låt koka upp under lock och lämna i blöt i ca 10 min. Sila den avkylda vätskan i en flaska och förvara i kylskåp.
    Flytande tvättmedlet används till:
    Tvätt, ca 3 msk, maskindisk ca 3 msk, som allrengöringsmedel, shampo, passar även till husdjur.
    Till fönsterputs 2 msk tvättmedel + 3 msk ättika.

                 
    Läs mer om tvättnötter och beställ här:

    www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

    www.ekorren.nu/frame.php?sess=1194333405&lang...
    sverige.biona.tv/tvattskal.html
        FAQ:    
    Kan man använda tvättnötter om man är nötallergiker?
    JA, nötterna är egentligen frukter och inte nötter!

    Är tvättnötterna verkligen bra för miljön?
    ecotopia.co.uk/soap-nuts.ir
    stores.hotterthanhealth.com/StoreFront.bok
    perrone.blogs.com/horticultural/2007/10/soap-...
    www.inasoapnutshell.com/id3.html

    Googla på tvättnötter, soapnuts, Sapindus Mukorosse, saponin osv!

    Vår tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m26608561.html
    Skrattande  VÄLKOMNA  Skrattande
    nya som gamla!!
    Framtidens Tvättmedel
  • Wed 28 Apr 2021 14:09

    Hej! Någon som har testat clean by swedens tvättmedel? de kallar tvättnötterna för torkade fruktskal... googlade och det visade sig vara helt sant, det är torkade fruktskal? De har även sköljmedel och fläckbortagning, jag har testat de torkade fruktskalen och fläckbortagningen, är väldigt nöjd och har återanvänt skalen ca 4 maskiner, väldigt stor förpackning, kommer hålla i 6 månader-1 år, tvättar ca 3-4 tvättar per vecka. - Någon annan som testat deras produkter? Vill gärna höra om sköljmedlet! :) 

  • Wed 28 Apr 2021 14:14

    Hej! Någon som har testat clean by swedens tvättmedel? de kallar tvättnötterna för torkade fruktskal... googlade och det visade sig vara helt sant, det är torkade fruktskal? De har även sköljmedel och fläckbortagning, jag har testat de torkade fruktskalen och fläckbortagningen, är väldigt nöjd och har återanvänt skalen ca 4 maskiner, väldigt stor förpackning, kommer hålla i 6 månader-1 år, tvättar ca 3-4 tvättar per vecka. - Någon annan som testat deras produkter? Vill gärna höra om sköljmedlet! :)

Svar på tråden För oss som tvättar med tvättnötter!