• Äldre 8 Feb 10:37
    17309 visningar
    25 svar
    25
    17309

    Katten sitter och stirrar på mig!

    min ena katt sitter ganska en ganska bra bit ifrån mig och stirrar på mig oavbrutet, riktigt länge. och reagerar inte när man ropar på henne, sitter verkligen och stirrar och ser nästan elak ut, och det är bara med mig hon gör såhär. Mig tycker hon inte riktigt om av någon konstig anledning, utan det är sambon som hon har som favorit, men det känns inte som en problem, utan det är just det där stirrandet som kan gå mig på nerverna ibland, det är nästan som att hon försöker psyka mig. haha!
    och när jag sätter mig likadant och kollar på henne så händer ingenting! :)
    Varför gör hon så? är det någon som vet?


    (¯`°?.¸ är det våran tur nu ?
  • Svar på tråden Katten sitter och stirrar på mig!
  • Birgit­ta2
    Äldre 8 Feb 10:41
    #1

    Jag vet inte varför. Hon sitter inte och tittar och blinkar vänligt? Många katter söker ens blick. Försök kalla på henne. Blinka sakta och vänligt med ögonen och vänd samtidigt bort blicken. Det är ett sätt att tala om att man är vänligt sinnad.

  • Äldre 8 Feb 10:50
    #2
    Birgitta2 skrev 2008-02-08 10:41:43 följande:
    Jag vet inte varför. Hon sitter inte och tittar och blinkar vänligt? Många katter söker ens blick. Försök kalla på henne. Blinka sakta och vänligt med ögonen och vänd samtidigt bort blicken. Det är ett sätt att tala om att man är vänligt sinnad.
    nej, hon sitter verkligen och stirrar nästan elakt, och som jag skrev, när jag ropar på henne så reagerar hon inte över huvudtaget.
    först tänkte jag om det va att hon blev svartsjuk när jag satt med sambon, eftersom hon tycker om honom mer än mig. men så är det inte.. han kan sitta vid datorn och jag i soffan och kolla på tv, och så sitter hon ute i hallen och kollar. och när jag duschar!!! kommer hon in i badrummet och sätter sig på golvet och stirrar likadant, man blir ju nästan lite mörkrädd! haha! :D
    (¯`°?.¸ är det våran tur nu ?
  • blipbl­op
    Äldre 8 Feb 10:51
    #3

    Jag vet inte heller varför men när jag hade katt så satt hon ofta och tittade på mig länge som för att få mig att locka på henne. Hon ville vara med mig men jag var upptgaen och satt vid datorn eller gjorde något och hon ville liksom inte störa och riskera att bli bortstött.
    Hon hade liksom respekt för mig.

    Om jag lockade på henne när hon satt sådär så brukar hon svara med ett litet kurrande ljud och genast komma och hoppa upp hos mig.

  • fotogr­af andrea­s fridho­lm
    Äldre 8 Feb 10:51
    #4

    hahaha :) vi har exakt samma problem. Dock är det sambon som är favorit och som katten stirrar på, så tror inte det är relaterat till det.

  • blipbl­op
    Äldre 8 Feb 10:52
    #5

    Hon verkar iallafall vilja ha lite koll på dig :)

  • Äldre 8 Feb 10:55
    #6

    Jaa, men som sagt när jag ropar får jag ingen respons förutom en ganska djup och nästan elakt mjauuo tillbaka, och när jag försöker gå fram till henne då springer hon iväg och gömmer sig för mig.


    blipblop skrev 2008-02-08 10:52:08 följande:
    Hon verkar iallafall vilja ha lite koll på dig :)
    jaaa koll verkar hon ju vilja ha av någon anledning ! haha!
    (¯`°?.¸ är det våran tur nu ?
  • pyreti­na
    Äldre 8 Feb 10:58
    #7

    Så gjorde våran katt för ett tag sen (kom visserligen helt plötsligt)..Så vi hade en stirrar tävling.. Jag vek mig inte alls, sen gav katten upp och jag vann.. Då slutade han stirra på de där sättet...
    Försöker leka med honom lite då och då, ge honom lite mer uppmärksamhet (eftersom våran son tar upp en hel del tid).. Då har det blivit bättre..

  • Äldre 8 Feb 11:10
    #8
    pyretina skrev 2008-02-08 10:58:28 följande:
    Så gjorde våran katt för ett tag sen (kom visserligen helt plötsligt)..Så vi hade en stirrar tävling.. Jag vek mig inte alls, sen gav katten upp och jag vann.. Då slutade han stirra på de där sättet... Försöker leka med honom lite då och då, ge honom lite mer uppmärksamhet (eftersom våran son tar upp en hel del tid).. Då har det blivit bättre..
    jo jag har också försökt med att stirra ut katten, och för det mesta så vinner jag då.
    men efter kanske 15 minuter så sitter här där igen och stirrar.
    och när jag försöker leka med henne så springer hon bara ifrån mig, visst ibland kan hon få för sig att vara med om jag leker med någon av dom andra katterna, men aldrig ensam. det är som att hon är rädd för mig eller något...
    (¯`°?.¸ är det våran tur nu ?
  • blipbl­op
    Äldre 8 Feb 11:20
    #9

    Hur är hon när sambon är med?

    När jag och min sambo skojbråkade förut så sprang min kisse alltid fram och bet honom lätt men som en tydlig markering i benet eller armen.

    Gosar hon aldrig med dig, inte ens om han är med?

  • vackra­starfl­ow
    Äldre 8 Feb 11:25
    #10

    gör såhär:
    kisa mot katten och blinka långsamt när hon stirrar så på dig. det är ett leende på kattspråk, fungerar optimalt med min katt, men å andra sidan älskar hon mig mest av allt i världen (haha i wish - mat står högre!!). jag tror inte hon är arg på dig, men försiktig, och när du stirrar ut henne är det en kamp, inte något vänligt.

    min katt tittar också på mig när jag duschar, det beror nog på nåt helt annat än hat. hon avskyr vatten så det är inte det som intresserar heller... knaskatt hihi

Svar på tråden Katten sitter och stirrar på mig!