• Ellah
    Äldre 12 Feb 11:01
    19750 visningar
    162 svar
    162
    19750

    Kommuner förbjuder rasistiska "Idas sommarvisa" i skolan pga invandrarna...

    Flera gånger har jag läst här på FL att än den ena kommunen än den andra har gjort svenska folket (eller åtminstone några här på FL) en sådan "orätt" att de bla förbjudit barnen att sjunga "Idas sommarvisa" i skolan med hänvisning till att invandrarna skulle ta illa upp, man har förbjudit fläskkött på diverse skolor och dagis med påstådd hänvisning till muslimerna i skolan/dagiset (samhället?), förbjudit Luciatåg och tomtenissar och dittan och dattan, allt med hänvisning till Sveriges utlänningar, invandrare och, främst får man då säga (eftersom man gärna tar detta som ett exempel) pga muslimerna.

    Nu sist i en tråd läste jag om att en viss kommun ska ha förbjudit "Idas sommarvisa" pga att denne skulle anses vara rasistisk. Kommunen namngavs, och jag skrev ett mail till kommunen om detta är påstående är sant - citerar;

    "nu när vi inte ens får sjunga idas sommar visa utan att det anses som rasistiskt...då har det gått för långt.. och inte national sången i skolan.. vad e detta??"
    "en skola i X får inte sjunga den inte på ett dagis heller.. fråga mig inte varför det är bara så..."
    "det låter ju inte skysst att inte ens få sjunga idas sommar visa, har en vän som bor i X och hon var helt chokad att dom sagt i skolan att dom inte fick sjunga idas sommar visa längre för dom ansåg att den var rassistisk"

    Svaret jag fick, från kommunens administrativa samordnare, var, inte helt oväntat;
    "Detta verkar mycket märkligt. Jag har varit i kontakt med de rektorer som ansvarar för grundskolan i X kommun. Ingen av dem har förbjudit att Idas sommarvisa sjungs på skolavslutningarna.


    Tvärtom är de angelägna om att bevara denna fina sångskatt."

    Jag skickade ett liknande mail till berörda kommuner om att det i deras kommuner/skolor/barnomsorg  - på deras intiativ - var förbjudet/kommer förbjudas fläskkött, Luciafirande och så vidare. Vad tror ni svaren var? Givetvis att det var helt befängda påstående!

    Ingen direkt nyhet för min del eftersom det låter absurpt, men alla ni som väljer att tro på vad er "bekants, bekantas kusins mosters granne" varit med om och berättat, och ni som konstigt nog "självupplevt" detta i vissa fall - kolla upp fakta nästa gång kanske, så blir ni lite mer trovärdiga...
  • Svar på tråden Kommuner förbjuder rasistiska "Idas sommarvisa" i skolan pga invandrarna...
  • Äldre 12 Feb 11:04
    #1

    Har inte hört om Idas sommarvisa men däremot fick de inte sjunga Den blomstertid, då det ansågs som en psalm. Muslimer valde att inte sjunga den då de inte får "hedra" eller uppmuntra en annan religion förutom Islam.


    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Duckan­74
    Äldre 12 Feb 11:04
    #2

    Säkert mycket som inte är sant, men det har hänt att dagis övervägt att dra in på luciatåget av hänsyn till muslimer. Detta var i Rinkeby för 12 år sen, men de svenska föräldrarna rasade så det blev firande iaf.

  • Äldre 12 Feb 11:05
    #3

    Som allt annat är det alltid min kompis komis låtsas brorsas flickvän...


    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Morbid Mistre­ss
    Äldre 12 Feb 11:05
    #4

    blossi

    Den blomstertid är en psalm


    Jag stressar, alltså finns jag
  • Ellah
    Äldre 12 Feb 11:06
    #5

    Psalm, är en annan sak, då det sedan länge är så att svenska staten och kyrkan är åtskilda och skolor inte ska "propsa" för en viss religion. Den är dock inte FÖRBJUDEN pga att den är RASISTISK.

  • Äldre 12 Feb 11:06
    #6
    Duckan74 skrev 2008-02-12 11:04:46 följande:
    Säkert mycket som inte är sant, men det har hänt att dagis övervägt att dra in på luciatåget av hänsyn till muslimer. Detta var i Rinkeby för 12 år sen, men de svenska föräldrarna rasade så det blev firande iaf.
    Då måste jag få be om underlag för ditt påstående för det har jag aldrig hört, ändå har jag vänner som bor i Rinkeby.
    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Duckan­74
    Äldre 12 Feb 11:06
    #7

    Nej, det var min kompis som var en av de föräldrarna som rasade.

  • Duckan­74
    Äldre 12 Feb 11:07
    #9

    Hur 17 ska jag fixa underlag på det? Linda är inte medlem här så jag kan inte be henne skriva och berätta.

  • Äldre 12 Feb 11:07
    #9
    Duckan74 skrev 2008-02-12 11:06:32 följande:
    Nej, det var min kompis som var en av de föräldrarna som rasade.
    Vilket dagis var det?
    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Äldre 12 Feb 11:08
    #10
    Morbid Mistress skrev 2008-02-12 11:05:43 följande:
    blossiDen blomstertid är en psalm
    Precis

    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
Svar på tråden Kommuner förbjuder rasistiska "Idas sommarvisa" i skolan pga invandrarna...