• rallar­rosen
    Äldre 12 Feb 11:52
    57658 visningar
    529 svar
    529
    57658

    Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?

    Jag tror inte att det är så många som "fastnar" i IVF-karusellen, och inte heller så många som gör jättejättemånga IVF-försök. Det låter på många här som om det är så. De flesta gör några få försök. En del lyckas tack och lov. Men de som inte lyckas, som bara provat. Och de som väljer bort både IVF och adoption men säger sig ha stark barnlängtan?
    Att så många av dessa inte väljer att adoptera har jag svårt att förstå, har inga såna runtom mig och har inte hört deras skäl. Jag är nyfiken på hur de tänker det tänker jag inte hymla om.

    Jag kan tänka mig;

    Att de inte känner nån adopterad/adopterare och därför känns det främmande.

    Att de inte tror sig klara en utredning. De tror man ska vara helt perfekt för att adoptera.

    Att de inte vill sticka ut, de vill "vara som alla andra".

    De tror på massmedias dåliga bild av hur det går för adopterade.

    De tror att det kostar mer än vad det gör/ eller de har inte råd.

    De tror inte på internationell adoption som sådan. Typ - man ska inte ta barn från deras ursprungskultur.

  • Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?
  • korven­72
    Äldre 12 Feb 11:54
    #1

    en liten fråga... är det verkligen bara massmedias bild att det kan gå dåligt för adopterade? Jag var på en föreläsning om självmord. De visade att väldigt många adopterade tar livet av sig.

  • Fru hemlig
    Äldre 12 Feb 11:55
    #2

    Det är ju omöjligt att gissa vad folk har för skäl. Enda sättet är att de berättar och jag skulle aldrig fråga varför om de har betsämt sig lika lite som jag svarar på frågan om orsaken till att vi ska adoptera.

  • DenÖdm­jukaHö­gtÄlsk­adeGmo­ll
    Äldre 12 Feb 11:56
    #3

    Jag är nu gravid v12 efter 3 ivf/icsi, att vi inte engerat oss i adoption är en ekonomisk fråga vi vill ha barn och i framtiden så hoppas vi på att kunna få adoptera men eftersom vi nu inte skulle klara av det pga ekonomi så kämpade vi på med ivf vi har aldrig förren nu sist fått till frysen och jag sa på kliniken innan ÄP till karln att detta är sista gången men men vad vet man.


    reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • DenÖdm­jukaHö­gtÄlsk­adeGmo­ll
    Äldre 12 Feb 12:04
    #4

    Vilka skäl?
    för oss då ekonomi och att vi ville testa att få barn så fort som möjligt
    Oj jag har nog mest bara hört från de som inte har barnlöshet problematiken och då brukar det ju heta att speciellt karlarna vill ha barn som ser ut som dom


    reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • rallar­rosen
    Äldre 12 Feb 12:13
    #5

    Svart tulpan: Ja adopterade begår självmord i högre grad än andra men vissa grupper av adopterade begår mindre självmord än "vanliga svenskar" så det är en sanning med modifikation. Så klumpar man ihop alla adopterade oavsett ALLA faktorer som finns så är det sant att de begår något fler självmord.
    Sen med tanke på den historia av separationer mm de bär på är det kanske inte konstigt att de KAN vara mer sårbara i livet.

    Fru Hemlig: Men vill folk svara så... Jag gissar gärna, säger inte att jag vet..

    GMOLL; Tack för ditt svar! Lycka till med graviditeten!

  • Äldre 12 Feb 12:31
    #6

    Enl en av de IVF läkare jag träffat som tvekade inför att godkänna att vi skulle få ett tredje IVF berättade att de flesta par gör 1-2 IVF antingen så lyckas de eller skiljer sig alt väljer en annan väg (adoption eller inga barn).

    Så nej de allra flesta gör alltså färre än tre försök och det tycker åtminstonde inte jag är mycket.

    Att man inte adopterar kan ju ha många orsaker:
    - Viljan
    - Ekonomin
    - Bakgrunden

    Men hur många är jättejättemånga IVF försök? Och vem avgör det?

  • Fru hemlig
    Äldre 12 Feb 12:34
    #7
    Angla skrev 2008-02-12 12:31:09 följande:
    Men hur många är jättejättemånga IVF försök? Och vem avgör det?
    Bra fråga!
  • Äldre 12 Feb 12:39
    #8

    Jag känner ett par som hade svårt att få barn och tvekade till adoption eftersom många barn bär med sig så mycket svårt i "bagaget" som man kanske inte får veta något om. De hade också hört av adopterade och adoptivföräldrar att barnet kan fylla ett tomrum i hjärtat på dem som adopterar, men man kan aldrig fylla tomrummet i barnets hjärta och detta tyckte de lät svårt att leva med...
    Personligen tycker jag att det måste vara bättre för ett barn att få växa upp i en familj än att bo kvar på ett barnhem!

  • rallar­rosen
    Äldre 12 Feb 12:53
    #9

    Hur menar du då Angla?
    Viljan - hur mycket man vill ha barn?
    Bakgrunden - vad man har för erfarenheter av vadå?

    Nä, på en del här, ofta de som inte själva gjort IVF låter det som om det är nåt man lätt fastnar i och som du skriver Angla så gör inte de flesta så många försök, de flesta "fastnar inte i nåt IVF-träsk". "De som gör 100 IVF" skrev nån i en annan tråd och menade inte bokstavligt utan nån som gjort jättejättemånga. Hur många är det?
    Ja, i mitt tycke över 20. Många, runt 10. Fåtal, 1-4 stycken. Och?

  • rallar­rosen
    Äldre 12 Feb 12:58
    #10

    Ja Boel, det skulle inte vara ett hinder för mig men så kan det ju vara för nån annan. Tack för svar!

Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?