• Grodan Soda
    Äldre 3 Mar 17:10
    10550 visningar
    41 svar
    -1
    41
    10550

    Men allvarligt vad lack jag blir! (namnsdagar som inte finns)

    Gunborg och Ansgar har namnsdag men INTE Tina. Helt ärligt, vilket av dessa namn har du stött på flest gånger? *surar*

  • Svar på tråden Men allvarligt vad lack jag blir! (namnsdagar som inte finns)
  • Äldre 3 Mar 23:05
    #11
    +1

    Syftet med den svenska namnlängden som namnsdagarna bygger på handlar inte om att så många som möjligt ska få fira namnsdagar... utan om kulturarv.

  • Grodan Soda
    Äldre 3 Mar 23:07
    #12
    spöke skrev 2008-03-03 23:05:30 följande:
    Syftet med den svenska namnlängden som namnsdagarna bygger på handlar inte om att så många som möjligt ska få fira namnsdagar... utan om kulturarv.
    Jaså? På vilket sätt handlar det om kulturarv?
  • Äldre 3 Mar 23:10
    #13

    Om du tittar på länken jag skrev så finns det faktiskt en hel del info om hur namnlängden fungerar!


    ~ Nya bilder 28/2 ~
  • Grodan Soda
    Äldre 3 Mar 23:11
    #14
    S a C skrev 2008-03-03 23:10:13 följande:
    Om du tittar på länken jag skrev så finns det faktiskt en hel del info om hur namnlängden fungerar!
    Fast jag förstår inte riktigt, varför ska jag firas den 24:e juli? *trög kanske*
  • Äldre 3 Mar 23:15
    #15

    För att ditt namn har anknytning till Kristina som firas då.
    Det är en specialalmanacka som svenska akademien tagit fram för att stilla upprörda, ofirade personer. Flört


    ~ Nya bilder 28/2 ~
  • Grodan Soda
    Äldre 3 Mar 23:17
    #16
    S a C skrev 2008-03-03 23:15:59 följande:
    För att ditt namn har anknytning till Kristina som firas då.Det är en specialalmanacka som svenska akademien tagit fram för att stilla upprörda, ofirade personer.
    Jaa, nu ser jag! Vad konstigt, tills för några år sen hade jag namnsdag den 14/4. Valentin och Tina. Men sen tog man bort Tina och Valentin har dagen för sig själv. Surt!
  • Äldre 3 Mar 23:24
    #17
    danstina skrev 2008-03-03 23:07:20 följande:
    Jaså? På vilket sätt handlar det om kulturarv?
    Från början fanns en helgonkalender (lever fortfarande kvar i katolska länder), som sedan utökades för att innehålla fler s.k. "världsliga namn". Många av namnsdagarna har fortfarande anknytning till någon historisk person och/eller händelse just den dagen.

    Vill man fira sin namnsdag men inte står med i almanackan så kan man kanske fira en dag då ett besläktat namn har namnsdag. Tina står antagligen inte med i almanackan eftersom det uppkommit som ett smeknamt till bl.a. Kristina. Med tiden kanske det blir etablerat nog och får en egen plats. Det kommer dock aldrig kunna bli helt rättvist så klart...
  • Grodan Soda
    Äldre 3 Mar 23:27
    #18
    spöke skrev 2008-03-03 23:24:17 följande:
    Från början fanns en helgonkalender (lever fortfarande kvar i katolska länder), som sedan utökades för att innehålla fler s.k. "världsliga namn". Många av namnsdagarna har fortfarande anknytning till någon historisk person och/eller händelse just den dagen.Vill man fira sin namnsdag men inte står med i almanackan så kan man kanske fira en dag då ett besläktat namn har namnsdag. Tina står antagligen inte med i almanackan eftersom det uppkommit som ett smeknamt till bl.a. Kristina. Med tiden kanske det blir etablerat nog och får en egen plats. Det kommer dock aldrig kunna bli helt rättvist så klart...
    aha! Tack för infon!

    När jag var liten hade jag ingen namnsdag, sen plötsligt fick jag ha det i några år den 14/2 men sen försvann mitt namn igen. Antagligen personligt riktat mot just mig.
  • Äldre 3 Mar 23:29
    #19

    Vi har aldrig firat namnsdagar så jag bryr mig inte speciellt mycket om vi finns med eller inte men jag upptäckte häromdagen att dom tagit bort Emelie, måste ju vara ett av dom vanligaste tjejnamnen i sverige...min ena tvillingdotter heter så... hennes syster hade nyligen namnsdag och då undrade Emelie när hon har det... det var då jag upptäckte att hennes namn inte finns med längre men jag är helt säker på att Emelie funnits i almanackan innan.

  • sakoli­ne
    Äldre 3 Mar 23:30
    #20

    Tina är väl inget riktigt tilltalsnamn?

Svar på tråden Men allvarligt vad lack jag blir! (namnsdagar som inte finns)