• melvan
    Äldre 23 Mar 00:04
    55453 visningar
    33 svar
    33
    55453

    Hur piffar man till ett Gult tegelhus??

    Ni som har ett Gult tegelhus, hur har ni gjort för att få det att se lite finare ut?

    Vi har ett hus från 60-talet som skulle behöva en regäl omstyling.
    Jag skulle behöva tips från er som har eller känner någon med gult tegelhus.
    Vilka färger har ni använt till det gula teglet på t.ex fönster, dörrar, grunden, stuprännor?
    Vad annat har ni gjort för att piffa till det?

    Ge mig massor av tips och bilder på era eller andras fina gula tegel hus!!

  • Svar på tråden Hur piffar man till ett Gult tegelhus??
  • Lundby­87
    Äldre 23 Mar 00:23
    #1

    Min mormor bor i ett och har mkt växter i sin trädgård vilket gör mkt. Har annars vanlig vita ramar på fönstrena.

  • h81
    Äldre 23 Mar 00:34
    #2

    vi har ett "vanligt" tegelhus.. vi har piffat till det genom att köra stilrent med samma färg på dörr, tak o grund (ljusgrått).. sen ska vi även få upp markiser i lite mörkare grå färg...

    till gult tror jag tex vinrött passar!?
    (för jag antar att ni inte ska göra ngt med teglet utan det ska fortsätta vara gult??)

    sen kan man ju ta lite fokus från huset genom att anlägga någon riktigt snygg rabatt o detaljer ute som lampor, krukor osv...

    dom "fula" tegelhusen från 60-talet (som vårt oxå är) har faktiskt fått lite uppsving tycker jag.. går att få lite nyfunkisstil på dom md rätt enkla medel!

    lycka till!!

  • melvan
    Äldre 23 Mar 01:25
    #3

    Ja, det är verkligen med de enkla medel jag vill få till vårat hus...

    Grått eller vinrött låter spännande, om inte det klassiska vita är det bästa. Jag har så svår att föreställa mig hur det skulle se ut.

    Likaså med dessa snygga rabatter, krukor och lampor...
    Det är så jag vill ha det, men jag har inte den känslan att få till det snyggt som så många andra har det.

    Jag skulle så gärna vilja se bilder på era tegel hus.
    Eller vet ni någon sida där jag kan få tips?

  • ängeln­83
    Äldre 23 Mar 10:12
    #4

    Vi bor i ett gult tegelhus från 79.
    När vi köpte huset var det som går att måla målat i vitt och mint grönt, inget fint alls.
    Vi målade i lite mörkare latte färger, och målade grunden i samma färg som fogen i teglet.
    Tror jag har en bild om du är nyfiken.


    ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°LIAM°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø
  • Äldre 23 Mar 11:16
    #5

    På dom flesta färg affärer har dom datorer man kan gå in och kolla hur husen ser ut i olika färger.

  • melvan
    Äldre 23 Mar 13:53
    #6

    ängeln83: ja, jag vill gärna se bild.
    Har du den upplagd någonstanns eller skickar du den?

  • ängeln­83
    Äldre 23 Mar 13:54
    #7

    ängeln83: ja, jag vill gärna se bild. Har du den upplagd någonstanns eller skickar du den?
    Såhär ser vårt gula tegelhus ut:
    Huset efter ommålning*klickis*
    ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°LIAM°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø
  • h81
    Äldre 23 Mar 13:56
    #8
    melvan skrev 2008-03-23 01:25:06 följande:
    Ja, det är verkligen med de enkla medel jag vill få till vårat hus...Grått eller vinrött låter spännande, om inte det klassiska vita är det bästa. Jag har så svår att föreställa mig hur det skulle se ut.Likaså med dessa snygga rabatter, krukor och lampor... Det är så jag vill ha det, men jag har inte den känslan att få till det snyggt som så många andra har det.Jag skulle så gärna vilja se bilder på era tegel hus. Eller vet ni någon sida där jag kan få tips?
    har några bilder på vårt hus (fast det är vinter så inte så mkt till krukor ) o taket ser man inte heller... men ändå... kolla på styleroom.se ...Hannah heter jag där!
  • h81
    Äldre 23 Mar 13:57
    #9
    ängeln83 skrev 2008-03-23 13:54:32 följande:
    Såhär ser vårt gula tegelhus ut:*klickis*
    den färgen var oxå bra till gult!! har sett några med vinrött o det funkar oxå bra.. beror ju helt på hur senapsgult hus man har vad som går till tycker jag...
  • h81
    Äldre 23 Mar 14:02
    #10
    melvan skrev 2008-03-23 01:25:06 följande:
    Likaså med dessa snygga rabatter, krukor och lampor... Det är så jag vill ha det, men jag har inte den känslan att få till det snyggt som så många andra har det.
    gör det enkelt bara så blir det bra.. själv har jag bara några enstaka saker i landet, ormhassel, några zink-krukor i en liten grupp, en stor fyrkantig zinklåda med vatten i (där har jag flytljus på sommarkvällen o en eller annan fin blomma) några gröna marktäckare, o sen bara sten... lättskött o bra
    ska nog investera i elefantgräs till baksidan nu till våren med, stort, fint, modernt o stilrent som inte kräver några större insatser!! tänk rakt bara.. inga krusiduller.. blir så lätt rörigt då!
Svar på tråden Hur piffar man till ett Gult tegelhus??