• Anonym
    Äldre 1 Apr 11:59
    11488 visningar
    20 svar
    20
    11488

    Kvinnlig rapp jurist sökes inom familjerätt

    Vem kan rekommendera ngn i Stockholm? Det handlar om beräkning av underhåll pga löneskillnader. Vi har gemensam vårdnad, växelvis boende.

    Tackar på förhand....

  • Svar på tråden Kvinnlig rapp jurist sökes inom familjerätt
  • Anonym (Satma­ra)
    Äldre 1 Apr 14:06
    #1

    Hej,

    Vid växelvis boende kan man inte räkna med att får underhål.
    Och beräkning av underhåll pga löneskillnader tror jag inte heller att man kan räkna med.

  • helsin­gborg4­2
    Äldre 1 Apr 15:52
    #2

    Håller med före inlägg, men du kan kontakta

    Pia Tengvall, Solna som är väldigt duktig. Du får adress och telefon på Eniro

  • Äldre 1 Apr 15:53
    #3
    +1

    Varför ska hon vara kvinna?

  • Äldre 1 Apr 16:05
    #4

    Menar du varannan vecka med växelvis boende? Då får man väl inte underhåll?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 21:41
    #5
    Kajsan skrev 2008-04-01 15:53:05 följande:
    Varför ska hon vara kvinna?
    Hon ska vara kvinna därför att mitt ex advokat är kvinna. En manlig advokat blir totalt överkörd av en kvinna som vet exakt vilka bidrag hon kan suga ut av en man....hon har tagit reda på allt och lite till. Därför vill jag ha en kvinna. Lika villkor, lika intelligent, lika slug......
  • Anonym (kvinn­a)
    Äldre 28 Apr 22:16
    #6

    Du kan visst få underhåll vid växelvis boende om ni har stora inkomst skillnader. Det kan tingsrätten fastslå, jag håller med dig TS om att du SJÄLVKLART ska ha en kvinnlig advokat. Om inget annat så förstår hon dig troligtvis bättre.

    Jag kan bara en grym advokat i Malmö.

    Lycka till & stå på dig för ditt barns skull

  • Anonym
    Äldre 29 Apr 06:25
    #7

    Jag behöver också en grym advokat, vad heter hon i Malmö

  • Anonym
    Äldre 29 Apr 06:36
    #8

    hur vet du att ts är en kvinna?
    Vad löjligt.
    Anonym (kvinna) skrev 2008-04-28 22:16:17 följande:


    Du kan visst få underhåll vid växelvis boende om ni har stora inkomst skillnader. Det kan tingsrätten fastslå, jag håller med dig TS om att du SJÄLVKLART ska ha en kvinnlig advokat. Om inget annat så förstår hon dig troligtvis bättre.Jag kan bara en grym advokat i Malmö.Lycka till & stå på dig för ditt barns skull
  • Prana
    Äldre 29 Apr 06:38
    #9

    Jag gissar att Du får svårt att hitta ombud som vill försöka stämma angående underhåll vid växelvis boende, eftersom det är emot praxis och lagsyfte.

    Om det är MYCKET stora skillnader i löner - dvs mannen tjänar någon miljon eller mer per år och Du tjänar under existensminimum så kanske, kanske det är ett case, men det är ändå jobbigt att strida tvärtemot praxis.

  • annbom
    Äldre 29 Apr 18:11
    #10

    Enligt praxis så utgår inte något underhåll vid vv boende. Föräldrarna anses svara för barnets underhåll när den vecka som barnet bor där. Däremot kan man få underhållsstöd om man har väldigt låg inkomst men det oberoende på vad den andra har för inkomst.

    Är det TS som vill stämma till underhåll? Jag är väldigt intresserad av frågan och har skrivit ett 10p arbete om ämnet så jag skulle gärna vilja veta hur det går.

    Anonym (kvinna) skrev 2008-04-28 22:16:17 följande:


    Du kan visst få underhåll vid växelvis boende om ni har stora inkomst skillnader. Det kan tingsrätten fastslå, jag håller med dig TS om att du SJÄLVKLART ska ha en kvinnlig advokat. Om inget annat så förstår hon dig troligtvis bättre.Jag kan bara en grym advokat i Malmö.Lycka till & stå på dig för ditt barns skull
  • Anonym
    Äldre 29 Apr 20:17
    #11
    Anonym skrev 2008-04-28 21:41:51 följande:
    Hon ska vara kvinna därför att mitt ex advokat är kvinna. En manlig advokat blir totalt överkörd av en kvinna som vet exakt vilka bidrag hon kan suga ut av en man....hon har tagit reda på allt och lite till. Därför vill jag ha en kvinna. Lika villkor, lika intelligent, lika slug......
    Fniss... "vilka bidrag hon kan suga ut av (ur) en man"??? Inte fråga om suga ut, utan rätt till! Lycka till men jobba på att det är ju för ditt/dina barns bästa. Då hjälper nog inte din inställning direkt. Tänk: fan va glad jag är att mina barn fick hälften av henne. Hon tänker på vårt/våra gemensamma barn och här sitter jag och bara tänker på mig själv...
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 19 Jun 20:01
    #12

    Annbom, jag försöker inte stämma barnets andra vårdnadshavare, jag försöker bara se till att pengarna som jag betalar går till barnet, inte till halvsyskonens handväskor och designjeans eller vårnadshavarens krogrundor.

    Sedan lite fakta, för ni så dåligt pålästa. Standardtillägg är en uppfinning från stenåldern som fortfarande tillämpas. En rik förälder kan ju ha uppfostrat sitt barn till att gröt och blodpudding är gott. Sedan efter skillsmässa, skall alltså barnets andra vårdnashavare ta emot bidragför att barnet plötsligt skall leva på gåslever och rysk kaviar???? Men i verkligheten går pengarna inte till barnet utan den "fattige" vårdnadshavaren!!!! jag tycker att alla anställda över 40 som jobbar med denna typ av lagstiftning bör pensioneras!!!!

    ----------------------------------------

    Standardtillägg:
    Om föräldrarna har en god ekonomi bör även barnet få del av denna standard. Då barnet bor hos en förälder som lever under goda förhållanden kommer denna standard automatiskt barnet tillgodo. Om den av er som barnet inte bor ihop med har det gott ställt eller har en förmögenhet av större värde, kan ett standardtillägg diskuteras, det vill säga ett bidrag som går utöver beräkningen. Ett sådant bidrag behöver inte betalas kontant,utan den bidragsskyldige kan exempelvis bekosta barnets lägervistelser, utlandsresor, hobbyverksamhet eller liknande.

    Källa:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/

  • Äldre 22 Jun 20:00
    #13

    TS en liten fråga.. hur ska du veta att några pengar alls går till barnet?

    Jag har 4 och ena månaden får den ena massor och de andra inget, sedan blir det en annans tur..
    så går videon som alla nyttjar sönder.. köpa ny..
    Sendan är det kalas för ett barn.. tårta persenter mm..

    det kamn väl aldrig bli lika.. är det inte lite egosinnat att se till att det inte går till halvsyskonens handväskor eller jackor.. tror du den andra vårdnadshavaren låter ditt barn få något alls utan låter alla pengar gå till alla andra?

    Jag kan köpa en dyr jacka till ett av barnen... den kommer att användas ett år men den kommer att ärvas av nästa vilket innebär att jag kan ge mer till de andra istället för att alltid köpa nytt.

    Vill du hellre ge pengarna till advokaten än att låta dem gå till ditt barn, du kan ju köpa presenter istället osm barnet kanha hon den andra föräldern att ta mellan er.. en fin cykel tex..

    Vill bara ge lite att tänka på.. det är tyvärr alldeles för lätt att bråka idag om helt onödiga saker bara för att man hellre ger till advokatens plånbok än Xs plånbok och därmed till barnen.

  • Anonym (tipsa­re)
    Äldre 26 Jun 11:18
    #14

    jurister vet jag inga, men Ia Sweger är en bra advokat i Stockholmsområdet som är en jäkel på just underhåll och familjerätt

  • Anonym
    Äldre 26 Jun 14:51
    #15

    Py Löwgren

  • J T
    Äldre 6 May 14:28
    #16
    Anonym (tipsare) skrev 2008-06-26 11:18:11 följande:
    jurister vet jag inga, men Ia Sweger är en bra advokat i Stockholmsområdet som är en jäkel på just underhåll och familjerätt
    jag instämmer Adovakat Ia Sveger är en mycket erfaren och bra Advokat när det gäller även Internationel Familjerätt..rekomenderar henne 
    Anonym (tipsare) skrev 2008-06-26 11:18:11 följande:
    jurister vet jag inga, men Ia Sweger är en bra advokat i Stockholmsområdet som är en jäkel på just underhåll och familjerätt
  • Äldre 6 May 14:31
    #17
    Anonym skrev 2008-04-28 21:41:51 följande:
    Hon ska vara kvinna därför att mitt ex advokat är kvinna. En manlig advokat blir totalt överkörd av en kvinna som vet exakt vilka bidrag hon kan suga ut av en man....hon har tagit reda på allt och lite till. Därför vill jag ha en kvinna. Lika villkor, lika intelligent, lika slug......
    Ja, det låter onekligen som att du behöver nån i din närhet som är intelligent.
    There is a new sheriff in town
  • Anonym (Fia)
    Äldre 8 May 00:40
    #18

    Alltså tråden är från år 2008. Dvs tråden är snart 6 år gammal. Även om domstolarna jobbar långsamt är nog ta mål avgjort redan.

Svar på tråden Kvinnlig rapp jurist sökes inom familjerätt