• Anonym
    Äldre 1 Apr 21:37
    8743 visningar
    14 svar
    14
    8743

    Två livmödrar?

    Jag sitter och funderar... jag känner en tjej som har två livmodrar (mödrar ).. hur fungerar det egentligen när man blir gravid, alltså det borde ju inte vara ngt problem att bli gravid, kanske..
    men vad händer om man är gravid, kan man då bli gravid och få en till bebis i den andra livmodern??

    *fundersam*

  • Svar på tråden Två livmödrar?
  • Äldre 1 Apr 22:05
    #0

    Jag känner också en tjej som har det. Hon har dubbel uppsättning av allt, två uppsättningar äggledare och äggstockar, ja, till och med två sl*dor. Rent teoretiskt skulle hon kunna bli gravid i ena livmodern och senare i den andra (om det kom ägglossning vill säga). Men som jag förstått det så är väl den ena uppsättningen underutvecklad, så det skulle nog inte kunna fungera praktiskt. Och att hon har två "hål" hade hon inte ens märkt, hennes läkare fick till och med leta för att hitta det andra. Så det var nog väldigt litet, det också.

  • Ead
    Äldre 2 Apr 11:57
    #0

    Oj! Jag visste inte ens att det kunde bli så. Hur funkar det med ÄL, och mens o dyl??

  • syster­negati­v
    Äldre 2 Apr 12:18
    #0

    fascinerande!

    jag blev rent ut sagt _häpen_!
    coolt är väl inte rätt ord, men jädrans vad kroppen är intressant!

  • Corari­na
    Äldre 2 Apr 12:21
    #0

    Säg inte att dom får mens från båda s*idorna bara.

  • Fru B
    Äldre 2 Apr 13:23
    #0

    WOW! Hade ingen aning...

  • Äldre 2 Apr 14:51
    #0

    Oj, märkligt.

    I och för sig så är det väl tvillingcellerna som inte delat sig eller?

  • Anonym
    Äldre 3 Apr 14:01
    #0

    Oftast så "fungerar" inte den ena livmodern, alltså man har ingen ägglossning och man har inte mens... Finns säkert undantag som berkäftar regeln här också precis som överallt annars...
    Den "friska" fungerar som vanligt...

    Har själv en väninna som har två livmödrar med en äggstock på vardera, hon kan inte bli gravid över huvudtaget på grund av att den livmodern som fungerar har hon ingen tapp som kan stoppa upp fostret...

    Det som är från början är att kroppen är 2 delar som ska växa ihop, man har alltså 2 livmödrar som ska bli en, ibland går det lite fel och det är då det blir så här... Oftast ingen fara och oftast inga problem att föda heller... Ibland opererar man bort den ena livmodern, den som inte fungerar om den är till problem, men inte annars...

    Jag tror i och för sig inte att era vänner har något emot att berätta om ni frågar, bara att säga att man är nyfiken på hur det fungerar... Bara de och deras läkare som vet hur just de fungerar...

    Själv har jag det så att jag bara kan bli gravid på ena sidan av livmodern, den andra sidan blev det fel på vid "ihopsättningen"... Har dock ägglossning från båda äggstockarna, men äggen kan bara fästa på ena sidan, andra sidan får de inget fäste utan glider bara ut...

  • Anonym
    Äldre 3 Apr 14:37
    #0

    Den tjejen jag vet med detta "problem" upptäckte inte detta förrän hon kom in på förlossningen med värkar. Hennes barn föddes bra många veckor för tidigt (han är dock relativt frisk nu) och om hon skaffar fler barn kommer samma sak förmodligen hända igen.

    Kram

  • Popfli­ckan
    Äldre 3 Apr 15:58
    #0

    Va märkligt!!! Detta har jag aldrig hört talas om! Blir alldeles stum av förvåning! Kroppen är en intressant apparat må jag säga....
    Tänk om man hade två fullt fungerande "livmödrar".. det skulle ju kunna bli intressant..

    Kan män ha två könsorgan också, eller är det bara på kvinnor det blir så här?

  • Anonym
    Äldre 3 Apr 17:58
    #0

    Jätteintressant!

    Det var ju skriverier om en kvinna i Italien förut som blev gravid när hon redan var gravid. När hon födde första var den andra i 5:e månaden tror jag. Kanske hon hade 2 fungerande livmödrar? (Någon som vet?)

  • discod­ivan
    Äldre 3 Apr 18:03
    #0

    det var en dokumentär för nåt år sen om en kille som hade 2 små snoppar o de använde båda, tjejen trodde det var normalt (u-land)

  • Äldre 3 Apr 20:22
    #0

    Man kan både ha två livmödrar och olika varianter av en hjärtformad livmoder när de två växt samman delvis. Det kan bli problem men kan också funka helt normalt.

    Allra värst tycker jag nog är att läsa om de som verkar helt normala nertill men saknar livmoder och äggstockar. Vilken chock att upptäcka det i sena tonåren (när mensen uteblivit) när man trott sig vara normal hela livet!

    Man ska inte läsa läroböcker i obstetrik och gynekologi medan man är gravid, om nån undrar... :-P

  • stoltc­issi
    Äldre 24 Dec 22:43
    #13

    ja var på vul nyss,ja har 2 st livmödrar enl doktorn först såg hon inget i vänstra livmodern.men i högra livmodern så låg fostret. med de så ju äldre ja blir ju mer chans blir de jag kan bli grav med tvillingar och om ja skulle sätta i en en spiral så måste ja sätta in 2 st för annars kan ja bli gravid ändå.. konstigt ja ej fick veta de i min förra graviditet

  • Anonym
    Äldre 24 Dec 23:13
    #14

    Jag känner en tjej med detta syndrom. Hon är steril och de upptäcktes när hon aldrig fick sin mens i tonåren.
    Det är väl så att i de flesta fall där kvinnan inte är steril så är den ena livmodern ur funktion, skulle inte förvåna mig om de finns någon flane som fått barn i båda livmodrarna...

    Lite kurios flera kaniner har det så här. De kan alltså bli dräktiga med två olika kullar samtidigt och föda dem med två veckors mellanrum (oftast) när en normalt dräktighet är 4veckor (tror ja de var).
     det har väl att göra med att de är flykt djur och måste kunna föröka sig snabbt, så ordspårket att pippa som kaniner stämmer ju inte riktigt, även om de får hyffsat stora kullar ca 10st, ( de finns ju fler djur som får så många, hundar,, katter, ) så är dett ju så att de kan ha flera kullar i magen samtidigt.
    Oftast finns detta syndrom hos vildkaniner, men även hos vissa tamkaniner, dock så är det ofta så att den andra kullen får så lite näring i fångenskap att de dör eller blir väldigt små, även liten kull så de dör när de komer ut istället.
    Vet flera uppfödaer som låter sina hanar gå med honorna i några veckor för parning och efter några veckor efter nedkomst upptäckt nyfödda döda ungar i boet..
     

Svar på tråden Två livmödrar?