• Puffen
    Äldre 26 Apr 15:10
    55724 visningar
    11 svar
    11
    55724

    Små blåsor på tungan som gör ont!?

    I snart en vecka har jag haft små, små blåsor/prickar på tungspetsen som gör ont och svider.

    Är förkyld och sover då med öppen mun, kan det ha med det att göra?
    Är gravid i v.20.

    Jag kan äta och dricka men vissa saker som t.ex. tomat, kryddor, kolsyra gör extra ont.

    Vad kan jag göra åt detta?
    Vad kan det vara?
    Måste jag besöka läkare?


    Mamma till son-02, son-07 och tvillingar i sep-08
  • Svar på tråden Små blåsor på tungan som gör ont!?
  • Äldre 26 Apr 15:20
    #1

    Jag får ofta blåsor i munnen när jag e förskyld, trött, utmattad.


    Leksing tills ja dör !
  • carola­1977
    Äldre 26 Apr 15:22
    #2

    Kan vara som Lottentotten tror och det kan också bero på allergi/överkänslighet mot tex tomat. Vänta och se om det försvinner när du känner dig friskare.

  • Tingel­ina
    Äldre 26 Apr 15:29
    #3

    Herpes? Även herpes brukar blossa upp vid förkylningar, trötthet, stress osv. Ungefär 80 procent av den svenska befolkningen har herpes typ 1 utan att veta om det...

    www.vardguiden.se/Article.asp

  • Äldre 26 Apr 15:39
    #4
    Tingelina skrev 2008-04-26 15:29:41 följande:
    Herpes? Även herpes brukar blossa upp vid förkylningar, trötthet, stress osv. Ungefär 80 procent av den svenska befolkningen har herpes typ 1 utan att veta om det... www.vardguiden.se/Article.asp
    Men herpes får man ju på huden, typ i mungipan lr så.
    Leksing tills ja dör !
  • Puffen
    Äldre 26 Apr 16:00
    #5

    Stress - nej, är sjukskriven för ryggen och Karpaltunnel syndrom

    Förkyld - ja, dag 6...

    Trött - ja, sover jättedåligt pga värk i ryggen och svårt att andas pga förkylningen

    Utmattad - ja

    Låter som Lottentotten skriver.

    Tror ni det försvinner av sig självt? Hur länge kan det dröja?
    Det svider så...


    Mamma till son-02, son-07 och tvillingar i sep-08
  • Äldre 26 Apr 16:16
    #6

    Ja dom brukar försvinna efter ett tag. Jag brukar se till att få i mig lite extra c- vitaminer. Om dom gör jätte ont så brukar ja ta en panodil brustablett och dutta på blåsorna, de brukar faktiskt hjälpa lite.


    Leksing tills ja dör !
  • Tingel­ina
    Äldre 27 Apr 11:04
    #7

    Man kan få det lite överallt om oturen är framme.


    Lottentotten skrev 2008-04-26 15:39:14 följande:
    Men herpes får man ju på huden, typ i mungipan lr så.
  • Gravid­grodan
    Äldre 27 Apr 11:25
    #8

    Jag brukar också få små blåsor i munnen när mitt immunförsvar på ngt sätt är nedsatt. Vet att jag tidigare under graviditeten hade en period (några veckor) med rätt mkt blåsor. Gjorde inget speciellt utan de försvann av sig själv efter ett tag.

  • Äldre 27 Apr 11:34
    #9

    Väldigt vanligt, speciellt vid förkylningar, är att man får små vita blåsor som kallas Afte. Det finns inte mycket att göra, men tandkrämen Zendium kan förebygga det om man alltid använder den.

  • Äldre 27 Apr 12:13
    #10

    Vid mitt första herpesutbrott fick jag blåsor i hela munnen, tunga tandkött och allt. Kunde inte äta eller borsta tänderna på en vecka och gick ned 8 kg. Jag fick ta munskölj som man använder vid svår karies ist. för att borsta tänderna.

  • Äldre 17 Dec 15:50
    #11

    Jag har en sådan just nu och det är jätte jobbigt, jag blir alltid försöks när jag fått en sådan men det går över äftef ett tag. Ett tips är att inte försöka ta bort den för då blir det värre och börjar blöda

Svar på tråden Små blåsor på tungan som gör ont!?