• Äldre 28 Apr 07:57
    12321 visningar
    17 svar
    17
    12321

    Få bort munsår?

    jag får alltid munsår på överläppen innan mens o vid förkyldningar. Dom börjar som en liten blåsa sen bara blossar dom upp, dt går fort oxå sen försvinner dom inte på över 1 vecka. JAg har testat olika salver på apoteket men dom hjälper ju inte när dom väl kommit upp. Nån som har nått bra tips??????????


    Wild, Raw and Beautiful
  • Svar på tråden Få bort munsår?
  • Äldre 28 Apr 09:36
    #1

    Jag brukar sätta på tandkräm.Och då brukar såret torka in lite.

  • Äldre 28 Apr 22:00
    #2

    jag har fått 3 st nu som är på väg att blomma ut, jävla virus jag åkt på. ska testa tandkräm då, men dt kan jag ju inte gå med på jobbet
    alla apotekets salvor hjälper inte tycker jag.


    Wild, Raw and Beautiful
  • Äldre 29 Apr 09:16
    #3

    Men du kan sätta på de på kvällen innan sängdags.Gör de ett par kvällar.Brukar hjälpa på mina munsår.

  • AnnaGB­G
    Äldre 29 Apr 09:18
    #4

    Du kan testa munsårsplåstrena - ganska nya. Tyvärr har jag aldrig hittat eller hört något som egentligen förkortar läktiden men plåstren var bra för i början kan man sminka på plåstret så de inte syns och såren håller sig mjuka ( det blir ingen skorpa ) så det gör mindre ont och är inte lika fult.

    De är i alla fall bättre än Vectavir, Anti och de.

  • Toyama
    Äldre 29 Apr 09:19
    #5

    vectavir dunder

  • Äldre 29 Apr 09:36
    #6

    jag har testat plåstrerna oxå men dt blev inte bättre, utan dt ser mer kladdigt ut under istället. och vectarvir funkar inte när dom väl har blommat ut   men finns dt nått som funkar när dom kommit upp?


    Wild, Raw and Beautiful
  • carro7­4
    Äldre 29 Apr 10:51
    #7

    Har testat allt och inget fungerar när de väl har brytit ut.
    Däremot något som har hjälpt mig är att köpa ett bivaxlypsyl på hälsokosten att använda i förebyggande syfte som har gjort att jag inte får munsår så ofta längre.
    Kanske med något års mellanrum =)

  • Hemlig­a 72an
    Äldre 29 Apr 10:52
    #8

    Något som hjälper på mig är Bepanthen. En kräm som man köper på Apoteket. Bra mot röda rumpor och mina munsår!

  • Äldre 29 Apr 11:19
    #9

    bivaxlypsyl ????? dt får jag kolla upp.

    och rumpsalvan har jag hemma   funkar den på blossande munsår??

    nu sitter jag med tandkräm runt hela käften 2 timmar kvar tils jag börja jobba, dom ska ju bort. ser ju för jävlig ut runt käften. kan man sola solarium med munsår??


    Wild, Raw and Beautiful
  • Hemlig­a 72an
    Äldre 29 Apr 11:49
    #10
    Petrah skrev 2008-04-29 11:19:29 följande:
    och rumpsalvan har jag hemma  funkar den på blossande munsår??
    Jo den fungerar på mig i alla fall. Tror du kan sola solarium för man kan ju sola ute utan att det är någon fara. Då torkar det ut snabbare.
  • carro7­4
    Äldre 29 Apr 14:12
    #11

    Jag skulle nog täcka munsår om jag skulle sola, tror inte det är bra om det är blåsor.

  • MalleN­alle
    Äldre 29 Apr 22:58
    #12

    Ursäkta om jag frågar, men det är inte munherpes du har eller? Både jag och min man lider av munherpes, det blossar upp tex när man ska mens, är stressad, solar mm. Det är alltså inte ett vanligt munsår som går över med "vanliga" salvor som är receptfria. Iallafall inte på oss.
    Vi har utskrivna tabletter som heter Aciclovir, och Zovirax salva.

    Men det viktigaste att tänka på är att det SMITTAR!! Va mycket noga med hygienen!!

  • AnnaGB­G
    Äldre 29 Apr 23:01
    #13
    MalleNalle skrev 2008-04-29 22:58:03 följande:
    Ursäkta om jag frågar, men det är inte munherpes du har eller? Både jag och min man lider av munherpes, det blossar upp tex när man ska mens, är stressad, solar mm. Det är alltså inte ett vanligt munsår som går över med "vanliga" salvor som är receptfria. Iallafall inte på oss. Vi har utskrivna tabletter som heter Aciclovir, och Zovirax salva.Men det viktigaste att tänka på är att det SMITTAR!! Va mycket noga med hygienen!!
    Det är väl alltid munherpes vid munsår? Men salvorna du pratar om - de är väl inte receptbelagda? Fast man kan kanske få dem på recept för att de skall bli billigare?
  • Äldre 29 Apr 23:08
    #14

    MalleNalle:
    vet inte va dt är för skillnad på munsår och herpes???
    hur får man dom tabletterna? på recept??
    För jag vet att nån har fått tabletter när dom fått blåsor när dom vart utomlands.
    ja, dt blossar upp när man ska ha mens,förkyld,stress mm. jag har blåsor och dt tar sånn tid för dom att försvinna, minst en vecka.


    Wild, Raw and Beautiful
  • August­i Blomma­n
    Äldre 30 Apr 01:28
    #15

    L-lysine ska vara bra att ta i förebyggande syfte samt att det ska skynda på läkningstiden.
    Har en kompis som brukade få munsår ofta, men efter att hon tog l-lysine varje dag så fick hon det nästan aldrig. Finns på hälsokost butiker. Kostar kanske endel om man ska ta varje dag, men finns säkert att beställa billigare på nätet.

  • Leanbh
    Äldre 30 Apr 01:55
    #16

    jag brukar ösa på med handsprit, det torkar ur och håller rent, och mina brukar läka på ett par dagar. Det är mun-herpes jag har (herpes simplex virus 1)

    Här är en bra länk (på engelska tyvärr) med tips som bla byt tandborste när munsåret har läkt, tvätta händerna ofta, undvik at ta på munsåret mm. Tänk även på att använda en separat handduk till ansiktet när du duschat, annars kan du smitta dig själv på andra kroppsdelar. (Jag brukar använda pappershandduk just runt munnen om jag har munsår)

    http://www.wikihow.com/Treat-a-Cold-Sore-or-Fever-Blisters

    Lycka till!


    Leanbh uttalas lanev
  • Äldre 4 Dec 10:43
    #17
    Jag har haft munsår i flera år, får det några gånger per år, är verkligen så jobbigt när det blossar upp, brukar få det när jag får förkylning och då sväller min läpp upp till det tredubbla och det blir varigt och sen skorpor, men nu har jag hittat en kur som funkar väldigt bra för mig,  Jag använde kolloidalt silver i sprayflaska och varvar med  väteperoxid spray 3%. Efter jag har använt det så sväller inte läppen upp och munsåret blir inte så stort och försvinner rätt fort.
Svar på tråden Få bort munsår?