• Äldre 28 Apr 22:02
    4414 visningar
    12 svar
    12
    4414

    Hemglass!

    I de områden jag tidigare bott under mitt liv har jag aldrig haft anledning att störa mig på Hemglass-bilen. Den har alltid kommit kring middagstid och jag kan förstå att man hänger upp sig på den då med - mitt i maten liksom och ungarna börjar skrika efter glass.
    Men där jag bor nu där kommer glassbilen mellan kl 20.30 och 21.30! Den kör dessutom in på gårdarna och står och tjuter precis under vår balkong.
    Jag blir förstagångsmamma i sommar och jag misstänker att jag kommer bli anmäld för misshandel om den djäveln dyker upp här och väcker min unge!
    Jag ringde dem idag och frågade hur länge de får köra. Svaret blev "till 22". VEM i deras största kundkrets är vaken kl 22?!
    I lägenheter klassas höga oljud som störande beteende efter 20.00, ute på gården kan man tydligen stå och tuta med sirener till 22 - jag förstår inte logiken och jag blir så arg!!!

    Finns det verkligen inte något man kan göra?!

  • Svar på tråden Hemglass!
  • scharl­otta
    Äldre 28 Apr 22:06
    #1

    Har du ringt till det lokala säljkontoret i din stad eller till huvudkontoret i sthlm?

  • Blå Flygar­e
    Äldre 28 Apr 22:07
    #2

    Förstr verkligen att du blir irriterad, men jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för bäbistiden. De flesta bäbisar sover sig igenom jordbävningar, skenande tåg och rockkonserter. Bara man inte vänjer dem vid att det är tyst när man ska sova så brukar telefonsignaler, dörrklockan och sprängningar inte vara något bekymmer. Däremot när de börjar närma sig ett och vet vad glass är och de inte längre sover genom VAD SOM HELST kan det bli besvärande. Men det behöver inte bli ett bekymmer. Mer än för er om ni blir väckata av det vid den tiden.

  • War
    Äldre 28 Apr 22:08
    #3

    Vet att när jag flyttade upp till tätorten så var jag glad över denna bil.
    Men nu är man rätt less, även om "vår" bil kommer rätt vettigt mellan 17-18 varannan torsdag.

  • miamic­ke
    Äldre 28 Apr 22:31
    #4

    det är bara att ringa till kontoret och tala om ditt problem. jag har själv jobbat där och det e många ställen man inte får tuta på och för det andra finns det ljudnivå knappar i bilarna och efter en viss tid sänker man tutan för att inte väcka folk eftersom de kan eka lite redigt. hoppas dom e dej tillmötesgående.

  • Äldre 28 Apr 22:35
    #5

    Det är klart att de flesta bebisar sover tungt och kommer med allra största säkerhet inte vara trötta kl 22 ändå, men det är just när bebisen inte är bebis längre och man ska försöka tvinga på den sina egna sovrutiner som jag inser att det kommer att bli ett problem.

    Personligen har jag väl aldrig varit speciellt förtjust i denna bil då jag under min uppväxt blivit uppfostrad att inte äta glass och godis under veckorna och vill vi ha glass så köper vi det i affären när vi handlar. Dessutom tycker jag att det är smygreklam riktad mot barn. Men jag har aldrig reagerat så här på dem innan jag flyttade dit jag bor nu (för drygt 3 år sedan), här väl mest slagit dövörat till och ignorerat dem.

    Jag ska försöka ringa till dem (och den här gången inte bli så arg och hormonell att jag slänger luren i örat på dem *fniss*) och se om det går att ändra på rutten alternativt tiden. Tittade på deras tidsschema för våran gata och den är schemalagd att komma mellan 20.00 och 20.30 varje gång - alltså aldrig tidigare. Idag måste ha varit något konstigt extremfall eftersom den kom 21.40.

    Funkar det tänker jag vända mig till HSB som låter dem köra in på gårdarna så att de åtminstone inte står precis under förstret. Tredje alternativet är att flytta och då välja väldigt noga utifrån vilken tid glassbilen passerar

  • Äldre 28 Apr 22:36
    #6
    miamicke skrev 2008-04-28 22:31:50 följande:
    det är bara att ringa till kontoret och tala om ditt problem. jag har själv jobbat där och det e många ställen man inte får tuta på och för det andra finns det ljudnivå knappar i bilarna och efter en viss tid sänker man tutan för att inte väcka folk eftersom de kan eka lite redigt. hoppas dom e dej tillmötesgående.
    Låter ju hoppfullt!
  • Reglem­entet
    Äldre 29 Apr 09:46
    #7

    Ha, glassbilen har tom vår adress angigen dit den kommer. Så trevligt, eller nåt.

    Ser lite ut som om glassen ska säljas från vårt hus.

  • bajjla­da
    Äldre 28 Feb 13:12
    #8

    Jag har jobbat på Hemglas och har haft föräldrar som kommit ut och bett mig sänka lite på just deras gata mellan vissa klockslag, och då gör vi det.

    Enkelt och väldigt effektivt. Förstår inte riktigt hur man INTE kan räkna ut det själv?

  • Äldre 28 Feb 13:14
    #9
    bajjlada skrev 2012-02-28 13:12:56 följande:
    Jag har jobbat på Hemglas och har haft föräldrar som kommit ut och bett mig sänka lite på just deras gata mellan vissa klockslag, och då gör vi det.

    Enkelt och väldigt effektivt. Förstår inte riktigt hur man INTE kan räkna ut det själv?
    Förstår inte att inte hemglassförarna kan räkna ut det utan att först väcka någon. 
  • bajjla­da
    Äldre 27 Mar 21:50
    #10
    Mariohn skrev 2012-02-28 13:14:45 följande:
    Förstår inte att inte hemglassförarna kan räkna ut det utan att först väcka någon. 
    Man sköter ju bara sitt jobb. Så svårt är det inte att bara gå ut och be dom sänka volymen, och då i vänlig ton. Det är inte så lätt att veta om det finns barn just på en den gatan. Man kan ju inte hålla på och skruva ner hit och dit bara för att man TROR att det möjligtvis KAN finnas ett barn som sover någonstans.

    Jag hade en lista där jag skrev upp vilka gator jag skulle sänka på, och jag har aldrig haft klagomål efter det. Vissa klagar ju på för låg volym också, tro det eller ej, men så är det. Det finns alltid någon som klagar eller är missnöjd, så man gör sitt bästa liksom.
  • Sun 5 Dec 2021 14:09
    #11
    scharlotta skrev 2008-04-28 22:06:25 följande:

    Har du ringt till det lokala säljkontoret i din stad eller till huvudkontoret i sthlm?


    jobbar du där ? lät professionalt !
  • Sun 5 Dec 2021 14:12
    #12

    Tråd nr 2 om Hemglass under samma dag.

Svar på tråden Hemglass!