• Anonym (t)
    Äldre 13 May 17:50
    4586 visningar
    23 svar
    23
    4586

    Tvingad att duscha i skolan?

    Tycker ni att man kan tvinga en sexåring till att duscha naken efter gympan i förskoleklassen?
    Mitt barn tycker verkligen att det är jättehemskt att visa sig naken. Han duschar dock utan problem med kalsongerna på.
    Fröknarna tycker att han måste duscha naken. Jag tycker inte det eftersom jag tror att problemet förvärras om man tvingar honom.
    Vad anser ni?
    Har någon något tips om hur man kan få ett barn att våga duscha utan att det sker med hot?

  • Svar på tråden Tvingad att duscha i skolan?
  • Raller­öj
    Äldre 13 May 18:10
    #11

    när jag gick i skolan var det jättevanligt att några inte ville duscha efter gympan. Så har det väl alltid vanligt. Tycker inte man ska tvinga någon till något. Det kommer nog så småningom.

  • Äldre 13 May 18:11
    #12

    Om ni gar och badar pa badhus med familjen, duschar han okej da?

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 18:55
    #13
    Mosie skrev 2008-05-13 18:11:50 följande:
    Om ni gar och badar pa badhus med familjen, duschar han okej da?
    Nä, badbyxorna är på...
  • Äldre 13 May 19:00
    #14

    kanske prata med lararna om att han ska fa duscha med badbyxor? Det ar ju i alla fall menade for vatten, kanske de inte ar lika mycket emot som kalsonger.

  • peppar­kaksgu­mma
    Äldre 13 May 19:08
    #15

    Skulle man tvinga honom bara för att det är ett barn?
    Ingen tvingar någon vuxen att duscha naken inför andra
    som inte vill, varför skulle det då vara ok med ett barn?
    Om han inte vill tycker jag det är sjävklart att han inte ska tvingas.

  • Äldre 13 May 19:22
    #16

    Varför måsta man "lära" honom att det är ok att vara naken?
    En del vill inte vara nakna och det bör respekteras, eller hur?

    Vad är det viktiga med att vara naken?


    Jag har ingen sidfot...
  • Anonym
    Äldre 13 May 19:27
    #17
    Glass skrev 2008-05-13 19:22:58 följande:
    Varför måsta man "lära" honom att det är ok att vara naken? En del vill inte vara nakna och det bör respekteras, eller hur?Vad är det viktiga med att vara naken?
    kan nog att bli annu svarare ju aldre han blir, speciellt i skolan kan jag tanka mig.
  • Äldre 13 May 19:37
    #18

    Har inte läst tråden, svarar bara TS.

    Prata mer med personalen. Låt honom duscha med kallingarna på. Ha en plastpåse i väskan att lägga de blöta kallingarna i bara. Om personalen tycker att han inte blir riktigt ren så är det ju inte upp till dom. Vill du att han ska få ha det så, så är det ju upp till dig att han duschar ordentligt sen hemma.

    Man är som man är och man ska få vara det om man vill.

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 20:43
    #19

    Tack, snälla för alla svar.
    Skönt att det finns fler som resonerar som jag. Om det bara var så att han inte ville eller var tjurig så skulle jag kunna pressa honom mer. Men han tycker verkligen att det jätteläskigt och blir hysteriskt ledsen när man pratar om det.
    Till saken hör att han har en väldigt burdus fröken som om jag är rädd skulle kunna göra saken värre genom att skälla och slita i kläderna på en vilt protesterande unge och det skulle ju kunna bli hur dramatiskt som helst.
    Hittills har han fått duscha med kalsongerna på och jag tänker säga att det får bli så resten av terminen också.

  • FannyG­ioia
    Äldre 14 May 06:34
    #20

    Jag tycker inte att man ska tvinga någon att visa sig naken. Jag skulle, än idag, aldrig duscha inför folk eller ens byta om i ett omklädningsrum och skulle ha mått extremt dåligt ifall mina föräldrar hade ställt ultimatum angående detta.

  • Prutti­luskan
    Äldre 14 May 06:40
    #21

    Prata med läraren...sedan rektorn om de inte skulle förstå!
    Han duschar ju hemma sedan!
    Om han nu duschar i kallingar så försvinner ju det värsta av svetten iallafall!

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 14 May 08:41
    #22
    FannyGioia skrev 2008-05-14 06:34:59 följande:
    Jag tycker inte att man ska tvinga någon att visa sig naken. Jag skulle, än idag, aldrig duscha inför folk eller ens byta om i ett omklädningsrum och skulle ha mått extremt dåligt ifall mina föräldrar hade ställt ultimatum angående detta.
    Var det så när du gick i skolan också? Var det någon som tyckte det var konstigt, retades osv.?
  • FannyG­ioia
    Äldre 14 May 09:02
    #23

    Anonym (t) skrev 2008-05-14 08:41:56 följande:


    Var det så när du gick i skolan också? Var det någon som tyckte det var konstigt, retades osv.?
    Nej, inte vad jag kan minnas. Jag slutade byta om med mina klasskamrater när jag blev äldre, i mellanstadiet någon gång, men kan ärligt talat inte komma ihåg en endaste gång när någon har reagerat på det. Jag tror inte att du behöver oroa dig över påhopp!
Svar på tråden Tvingad att duscha i skolan?