• Äldre 16 May 13:48
    41647 visningar
    27 svar
    27
    41647

    Ni som gjort en sandlåda??

    Hur har ni gjort? Har ni grävt bort ett lager jord? Kanske ska man lägga någon slags duk under sanden eller? Hur tjockt lager sand ska man ha, det ska ju gå bra att gräva en bit tänker jag!?
    Många frågor, tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ni som gjort en sandlåda??
  • ElinOl­sson
    Äldre 16 May 13:51
    #1

    Vi grävde ur för vår sandlåda. La ingen duk, men hålet var väl 50 cm kanske. Sen la vi i sand och fyllde ända upp - två plank ovan jord, två under. Inget ogräs och den har funnits i två år nu. Det går att gräva ganska djupt innan man stöter på jord.

  • Luddva­r
    Äldre 16 May 13:51
    #2

    Vi grävde bort lite jord för att få ner själva sandlåde-ramen en bit. I botten lade vi plast för att få bort ogräs om det nu skulle hinna komma något vilket jag tvivlar på. Sen hävde vi i sand. Kanske 40 cm allt som allt om jag tänker rätt. Det är bra att ta till lite sand för den har en förmåga att liksom ta slut.

  • melker­03
    Äldre 16 May 19:45
    #3

    En viktig grej är att sandlådan är STOR. Så att man får plats flera barn i. Det blir roligare så!

    Vår sandlåda är nästan 2x2 meter. Vi grävde ner den 20 cm och byggde sen en ram av två brädor som är 20 cm breda. Sandlådan är alltså 40 cm djup. Det finns också en sittbräda runt hela sandlådan som också är 20 cm bred. I botten ligger markduk. Det tror jag är bra så att man inte får massa jord i sanden. Det finns två släpkärrelass sand i.

    Mycket grejer för en liten sandlåda kan man tycka, men oj vad de gräver i den varje dag.

  • Äldre 17 May 14:25
    #4

    åh, tack för svar!! Att man skulle gräva ner ramen en bit hade jag inte ens tänkt på

    Ska göra en jättestor sandlåda tänkte jag, så det blir till att gå ut o gräva.....

  • Äldre 17 May 14:29
    #5

    Jag ska också göra en sandlåda men jag funderar på vad det kan kosta... Har ni använt tryckimpregnerat virke eller har ni satt cuprinol eller nåt? Jag vill gärna bygga en med lock eftersom grannarna har katter som springer och gör sina behov överallt, någon som har testat att bygga det? K-rauta har en liten sandlåda med lock som går att vika ihop till 2 bänkar (locket, alltså), tänkte satsa på något sådant men en större modell. Några tips?

  • trixxi­e
    Äldre 17 May 21:09
    #6

    Rimfolina: tänk på att inte göra locket heltäckande, utan gärna med springor. Har inte upplevt själv, men har hört att om det inte finns ventilation så trivs gärna myrorna i lådan...

  • Äldre 17 May 21:12
    #7

    Vi grävde ur i gräsmattan, ca 6-7 cm djupt. Häftade fast du i botten på sandlådan, ställde ner i "gropen" och fyllde i sand.

  • Äldre 17 May 21:13
    #8

    DUK i botten ska det ju stå så klart

  • Auris
    Äldre 17 May 21:22
    #9

    Vi grävde ut, lade markduk, byggde en ram och fyllde med sand. Har man ingen markduk finns det nog risk för ogräs.

  • Äldre 18 May 11:56
    #10

    Vi grävde inte bort nån jord utan la markduk och fyllde på med sand i sandlådan och det har funkat bra. Sandlådan är väl ca 2*2 meter och 30 cm hög.


    Saepe creat molles aspera spina rosas
Svar på tråden Ni som gjort en sandlåda??