• Rocker
    Äldre 1 Jun 11:49
    2730 visningar
    24 svar
    24
    2730

    *Min kompis har blivit hotat med

    Min kompis har blivit hotat med att bli uppsagd om han går på pappaledighet, finns det något han kan göra?

  • Svar på tråden *Min kompis har blivit hotat med
  • knoddm­aker
    Äldre 1 Jun 16:48
    #0

    Finns ingen laglig grund att sägas upp pga föräldraledighet...

  • Äldre 1 Jun 21:07
    #0

    Kontakta facket, vare sig du gillar dem eller inte. Det behöver ju inte vara det lokala fackrepresentanten, du kan ju även gå till deras medlemsservice centralt. I första hand gäller det ju att läsa på sina rättigheter, att helt enkelt veta mer. Fakta, fakta fakta!

    Sedan gäller det väl att syna korten lite granna. Är det reellt hot eller bara tomma ord? Om det är ett reellt hot, är företaget verkligen rätt arbetsgivare att jobba för? Hur stort behov är din kompis av just denna anställning? Kan han hitta annat jobb ifall arbetsgivaren gör slag i sitt hot?

    Därefter kan man kanske göra ett eget beslut med familjen som stöd i hur din kompis skall agera. Ta fighten eller ge efter för arbetsgivarens hot.

    Det är ju bra att han tog upp frågan med Dig. Vänner är ofta viktigare än anställningar och att ventilera sina funderingar med vänner lättar på trycket och ger perspektiv.

  • Xerxez
    Äldre 1 Jun 21:19
    #0

    Utan att låta för cynisk så skulle jag starkt rekommendera att han får hotet inspelat på band - som bevis. För det blir otrevliga juridiska situationer när ord står mot ord.

  • Good News
    Äldre 1 Jun 22:33
    #0

    Han kan ju hoppas på att bli kickad. Om han kan bevisa att det är skälet så har han inget att förlora. Möjligen det goda förhållandet med chefen men det låter inte som något att rädda.

  • Imrit
    Äldre 1 Jun 22:51
    #0

    Det där är en j-vla situation att hamna i. Har inte upplevt det själv, men har läst lite om vad som gäller... Tydligen är det så att arbetsgivaren indirekt kan "hota" med uppsägning eller faktiskt minska ner en tjänst (som i längden leder till uppsägning) om man går på pappaledighet. Och det är upp till pappan att bevisa att man blivit diskriminerad. Så är det inte enligt lagen, men när ord står mot ord så blir det så i praktiken. Och vilken "svensson" har tid, lust och ork att driva ett sådant tvistemål med en nykommen parvel i huset?

  • Good News
    Äldre 2 Jun 13:23
    #0

    Ja, som chef kan man ofta agera oetiskt för att kringgå regler om man önskar och samvetet tillåter.
    Det enklaste är då en omorganisation som innebär att hans tjänst inte "behövs" längre...

  • Bojang­les
    Äldre 2 Jun 23:07
    #0

    Inte rösta borgerligt i nästa val...

  • knoddm­aker
    Äldre 3 Jun 10:19
    #0

    Finns inget borgligt parti som vill inskränka rätten till föräldraledighet...

  • Good News
    Äldre 3 Jun 11:11
    #0

    Bojangles,

    Det är väl ändå S som åstadkommit det vi har idag???

  • Finska Pappan
    Äldre 3 Jun 19:50
    #0

    Hos oss i finland (och jag antar att arbetavtalslagen är liknande i sverige) antas det automatiskt att uppsägningen beror på föräldraledighet/graviditet om en föräldraledig sägs upp. Vid nedskärningar etc. ges gravida och föräldralediga extra skydd mot uppsägningar och kommer sist i "tågordningen". Så omorganisering duger inte heller, man har rätt att återgå till samma eller liknande arbete, utan liknande arbete skall rimlig skolning ges.

    Men de e ju så det är i Finland, och enligt lagen, verkligheten verkar vara en annan. Men jag tycker nog definitivt att du ska ta pappaledighet och om dom sen avskedar dig släpper du fan lös!

Svar på tråden *Min kompis har blivit hotat med