• Anonym (ajaj!­)
    Äldre 22 May 07:39
    16042 visningar
    17 svar
    17
    16042

    Mascara vid kontaktallergi?

    Jag har fått kontaktallergi mot mascara. Har testat "alla" märken, ID, Tromborg, Clinique osv men ingen fungerar. Det är inte så att ögonen rinner utan jag får irritation, klåda och utslag på ögonfransranden och ögonlocken.

    OK, det kanske inte är livsnödvändigt att använda mascara men ibland "måste" man om man behöver se representativ ut bl a.

    Finns det någon som har nåt knep? Vågar inte heller färga fransarna eftersom jag har svårt att tåla kemikalier för övrigt, t ex hårfärg, hårborttagningsmedel osv.

    Nån som har förslag på mascara som jag ännu inte testat?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 08:05
    Obs! Även tips om vårdande ögonkräm som skulle kunna hjälpa mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Mascara vid kontaktallergi?
  • Maria och Måns
    Äldre 22 May 08:05
    #1

    Jag jobbar på apotek och vår mascara innehåller en extremt liten halt men är ej helt fria, har du testat den? Eller måste det vara 0 ?

  • Anonym (ajaj!­) Trådstartaren
    Äldre 22 May 08:07
    #2

    Har testat Apotekets mascara vid två tillfällen, för några år sedan och sen nu alldeles nyligen. Fick utslag direkt! Har även testat Body Shops som ska innehålla lika mkt gifter som ett glas vatten men inte ens den går. Vet tyvärr inte vad det är jag reagerar på.

  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 22 May 08:12
    #3

    Testa apotekets eller Oriflames "sensitive" mascara. SJälv lan jag bara använda Oriflames då jag är atopiker och har kraftig nickelallergi.

  • Anonym (ajaj!­) Trådstartaren
    Äldre 22 May 08:15
    #4

    Okej, Oriflame har jag faktiskt inte testat. Jag vet inte vad atopiker är men hur reagerar du på annan mascara? Var får jag tag i Oriflames produkter?

  • Anonym (ajaj!­) Trådstartaren
    Äldre 22 May 08:18
    #5

    Pysselgalningen, nu har jag googlat på Oriflame och hittat det! Vilken mascara är det du tål? Sensitive eller vilken som helst? Intressant!

  • Lilla Linnéa
    Äldre 22 May 08:29
    #6

    Har du nickelallergi? Då kan det nämligen vara det som är problemet! Bortstarna på mascarorna innehåller ibland nickel. Biotherm ska ha en sort som har nickelfri borste.

  • Reglem­entet
    Äldre 22 May 08:29
    #7
  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 22 May 08:32
    #8

    Anonym (ajaj!) skrev 2008-05-22 08:18:40 följande:


    Pysselgalningen, nu har jag googlat på Oriflame och hittat det! Vilken mascara är det du tål? Sensitive eller vilken som helst? Intressant!
    ska kolla
  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 22 May 08:34
    #9

    Den heter Lash Sensitive Mascara om du sökerp å den på Oriflames sida

    Scrolla ner lite på denna sida så finns den där
    www.oriflame.se/prod/catalog/BrandCategory.jhtml

  • Anonym (ajaj!­) Trådstartaren
    Äldre 22 May 09:41
    #10
    Pysselgalningen skrev 2008-05-22 08:34:39 följande:
    Den heter Lash Sensitive Mascara om du sökerp å den på Oriflames sidaScrolla ner lite på denna sida så finns den därwww.oriflame.se/prod/catalog/BrandCategory.jh...

    Okej, tack, den ska jag testa! Hittade en återförsäljare där jag bor, ska kontakta henne.


    Men vilka symtom får du när du använder mascara du inte tål? Kan vara intressant att veta.

  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 22 May 11:10
    #11

    Anonym (ajaj!) skrev 2008-05-22 09:41:12 följande:


    Okej, tack, den ska jag testa! Hittade en återförsäljare där jag bor, ska kontakta henne.
    Men vilka symtom får du när du använder mascara du inte tål? Kan vara intressant att veta.
    En riktigt nasty klåda, röda, rinnande ögon. Dagen efter ser jag ut som ett freak med en jättesvullnad runt ögonen om jag inte tål mascaran.
  • Anonym (ajaj!­) Trådstartaren
    Äldre 22 May 11:32
    #12
    Pysselgalningen skrev 2008-05-22 11:10:37 följande:
    Anonym (ajaj!) skrev 2008-05-22 09:41:12 följande: En riktigt nasty klåda, röda, rinnande ögon. Dagen efter ser jag ut som ett freak med en jättesvullnad runt ögonen om jag inte tål mascaran.
    Okej, jag får konstigt nog aldrig rinnande ögon eller klåda i ögonen utan allt sätter sig runt om, i ögonfransranden, alltid den övre. Jättekonstigt!
  • veroni­q
    Äldre 22 May 11:34
    #13

    har du provat Mary kay´s....kan skicka dig ett prov om du vill...100% nöjdhetsgaranti....

  • Viewso­nic
    Äldre 22 May 11:36
    #14

    Kanebo 38 grader. Prova den och sätt bara på längst ut så att du inte nuddar ögonlocket. Den kan inte smeta eller smula. Tror därför att den är perfekt, men vet inte säkert. Kolla! =)


    dator heter det. datOR...
  • Viewso­nic
    Äldre 22 May 11:36
    #15

    Eller ACO på Apoteket.


    dator heter det. datOR...
  • Äldre 20 Nov 23:15
    #16
    Maria och Måns skrev 2008-05-22 08:05:06 följande:
    Jag jobbar på apotek och vår mascara innehåller en extremt liten halt men är ej helt fria, har du testat den? Eller måste det vara 0 ?
    Denna har jag nyss köpt och testat, känns bra, inget kliande eller röda ögon så den kan jag rekomendera:)

    www.aconordic.se/products/5429/19824/19289/19227/aco_volume_mascara_black.aspx
  • Äldre 27 Jan 20:09
    #17

    Jag har precis samma besvär som dig! Inte rinnande ögon men svullna röda och kliande ögonlock. Också alltid på övre ögonlock.. och oftast värst på höger ögonlock.

    Har du hittat någon mascara som fungerar?

    Jag har testat apotekets en från sonya (living alovera nånting:p), den lilla svarta från c/o lena mineralsmink. Inget fungerar!! Alla tre har fungerat de första gångerna jag testat dom. Men sen blir de samma visa igen !

Svar på tråden Mascara vid kontaktallergi?