• Zazlii
    Äldre 8 Jun 00:14
    20167 visningar
    41 svar
    41
    20167

    Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!

    Hej!

    Skulle behöva lite tips och råd från er som har kunskap om chihuahua-valpar. Vi har just fått hem våran lilla valp.

    Jag tycker att hon äter så lite, kanske hälften av det som jag läser på eukanubas förpackning att hon borde äta. Hur vet jag om hon får i sig för lite mat?

    Hur mycket vågar jag låta henne springa runt på golvet? Är det bättre att ställa bädden på golvet så hon kan göra som hon vill eller bättre att ha den i soffan så att hon har oss nära?

    Hur har ni gjort på natten? Våran lösning för tillfället är att vi sätter bädden mellan våra huvudkuddar och toalådan vid sängänden, för att snabbt kunna sätta dit henne om hon vaknar (för då är det kissdax). Men så vill vi ju inte ha det. Ska vi lägga bädden på golvet så småningom? Och när är det bäst att börja med det?

    Och hur är det bäst att få henne rumsren?

    Alla tips och trix är välkomna!

    P.S. Vill gärna få kontakt med chihuahua-ägare i Vänersborg med omnejd. Skulle vara kul för Nikita att få träffa en lekkamrat i sin egen storlek :)

  • Svar på tråden Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!
  • Äldre 8 Jun 00:23
    #1

    Jag är ingen expert men jag låta hunden sova på golvet istället, blir jobbigt att vänja av det senare när hon blir äldre, om ni inte vill ha henne i sänger dvs.

    Och även dagtid låta hunden vara på golvet, då kan den leka/vila/upptäcka som den vill. Och är det så att den vill ha eran uppmärksamhet så kommer hon nog och säger till.

  • Zazlii
    Äldre 8 Jun 00:25
    #2

    Låter ju vettigt. Men hur undviker man en massa kiss och bajs överallt?

  • Xgirl8­3
    Äldre 8 Jun 00:28
    #3

    Jag tycker ni ska ha bädden där som den ska stå även senare, bättre att lära in rätt från början. Fast är valpen extremt orolig så kanske ni får hitta på en annan lösning.

    Låta hunden springa runt på golvet gör man väl för det mesta, sitter ni och håller den i famnen annars?

    Att få hunden rumsren gäller bara att gå ut OFTA, speciellt när hunden lekt, ätit och sovit. Och beröm när den gör ifrån sig ute, säg inget om den gör inne.

  • Äldre 8 Jun 00:31
    #4

    Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur vi gjorde när vi hade valp hemma. Finns säkert massvis av böcker att läsa men också på internet om du söker lite.

    Det jag kommer ihåg att vi gjorde var att vi berömde hunden när den bajsade och kissade utomhus och gick ut korta studer men lite oftare så hunden inte skulle hinna bli så kiss/bajsnödig så den hann göra det hemma. La även ut tidningspapper på dom ställen där verkade gilla att kissa, tex vid dörren. Och sen gäller det nog att ha en hel del tålamod, men tillslut lär dom sig.

  • Zazlii
    Äldre 8 Jun 00:38
    #5

    Nej då, hon är inte orolig alls. Men vad gör vi på natten med toaletten?

    Nej, vi sitter inte och håller henne hela tiden :) Vi har haft henne i drygt ett dygn bara. Hon har sovit mest. Sen har vi haft henne i soffan och lekt med henne och på golvet när vi lekt m.m. Så att vi kunnat fånga henne och sätta henne på toalådan när hon varit på g att kissa o.s.v.

  • Zazlii
    Äldre 8 Jun 00:43
    #6

    Ska vi avgränsa området hon kan röra sig på på natten kanske? lägga ut tidningspapper där och ställa bädden på. Kan man göra så?

  • Äldre 8 Jun 00:43
    #7

    Gå ut med henne precis innan ni lägger er och precis när ni vaknar. Mer än så är svårt att göra. Om hon låter på natten eller om ni vaknar av att hon verkar rastlös eller så gå ut med henne en kortis.

  • Äldre 8 Jun 00:45
    #8
    Zazlii skrev 2008-06-08 00:43:29 följande:
    Ska vi avgränsa området hon kan röra sig på på natten kanske? lägga ut tidningspapper där och ställa bädden på. Kan man göra så?
    Ja det kan ju vara smart om ni inte vill torka kiss och bajs från mattor o sånt. Eller kanske stänga dörren till erat rum och plocka bort mattor o annat som är svårt att göra rent.
  • Bonite
    Äldre 8 Jun 01:20
    #9

    När det gäller maten, så brukar det aldrig stämma med måtten, alla hundar är olika och äter olika mycket, eftersom du har en valp som verkar vara lite mindre i maten så kan du antingen ha fri tillgång till mat (en hund äter vad den behöver) så du behöver aldrig vara orolig att den får i sig för lite.
    Eller så har du bestämda tider.

    När det gäller rumsrenheten, så ska valpen rastas när det har Ätit, Sovit, Lekt, Går runt och nosar. Det är bara att bära ut den, om den gör en olycka inne så är det bara att torka upp och se glad ut. banna aldrig valpen när den gjort inne för då kan det bli värre och den kissar ännu mer inne för att den då blir otrygg.

    På natten kan du begränsa utrymmet med kompostgaller för att valpen ska bli mer lugn och inte springa runt.

    En bra bok du kan köpa heter kontaktkontraktet
    Där står det mycket bra saker.

  • Älskad­eUnge
    Äldre 8 Jun 01:29
    #10

    En hund ska inte ha maten framme jämt!
    Prova att ge i omgångar, gärna morgon, middag och kväll. Gå in på chiforum.se, det är en jättebra sajt där alla har chihuahuor. Även jag har en som nu har hunnit bli 2 år..
    Ang. rastningen så är det som dom andra säger. Ut omg. när hunden har sovit, lekt, ätit och när den gnäller.
    Låt hunden sova på golvet från början, och ha en fast plats där ni har korgen och mat och vattenskålen. Ni kan sätta hunden + vattenskål i en bur på natten om ni vill, de gör ofta att hunden blir lugn och trygg, bra att vänja direkt när dom är små.

    Lycka till

Svar på tråden Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!