• Zazlii
    Äldre 8 Jun 00:14
    20210 visningar
    41 svar
    41
    20210

    Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!

    Hej!

    Skulle behöva lite tips och råd från er som har kunskap om chihuahua-valpar. Vi har just fått hem våran lilla valp.

    Jag tycker att hon äter så lite, kanske hälften av det som jag läser på eukanubas förpackning att hon borde äta. Hur vet jag om hon får i sig för lite mat?

    Hur mycket vågar jag låta henne springa runt på golvet? Är det bättre att ställa bädden på golvet så hon kan göra som hon vill eller bättre att ha den i soffan så att hon har oss nära?

    Hur har ni gjort på natten? Våran lösning för tillfället är att vi sätter bädden mellan våra huvudkuddar och toalådan vid sängänden, för att snabbt kunna sätta dit henne om hon vaknar (för då är det kissdax). Men så vill vi ju inte ha det. Ska vi lägga bädden på golvet så småningom? Och när är det bäst att börja med det?

    Och hur är det bäst att få henne rumsren?

    Alla tips och trix är välkomna!

    P.S. Vill gärna få kontakt med chihuahua-ägare i Vänersborg med omnejd. Skulle vara kul för Nikita att få träffa en lekkamrat i sin egen storlek :)

  • Svar på tråden Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!
  • Zazlii
    Äldre 8 Jun 01:31
    #11

    Tusen tack för era tips och er vägledning!!! Toppen!

  • Äldre 8 Jun 11:53
    #12

    Men e de hund eller katt ni pratar om

  • Zazlii
    Äldre 8 Jun 11:56
    #13

    Fam SuorantaDahl skrev 2008-06-08 11:53:48 följande:


    Men e de hund eller katt ni pratar om
    Som jag skrev i rubriken...

    valp (hund)
  • Loco Madre
    Äldre 8 Jun 11:56
    #14

    Har man bajs-låda till så små hundar eller? går man inte ut med dom?

  • Äldre 8 Jun 12:02
    #15
    Majsan1986 skrev 2008-06-08 11:56:30 följande:
    Har man bajs-låda till så små hundar eller? går man inte ut med dom?
    Precis de jag menade.
    Zazlii skrev 2008-06-08 11:56:09 följande:
    Fam SuorantaDahl skrev 2008-06-08 11:53:48 följande: Som jag skrev i rubriken...valp (hund)
    Jag vet mycke väl att Chihuahua e en hund. Har aldrig hört talas om att man kan sätta dom på lådan hmmm
  • Äldre 8 Jun 12:03
    #16

    Toalåda???
    Jisses.... Valpar ska väl ändå inte gå på låda!!!
    Se till att ha begränsat utrymme, typ bur eller komposthage på natten så valpen inte kan knata iväg och göra hyss. Vaknar hon så BÄR UT valpen och kissa UTOMHUS, för det är väl ändå det ni vill i framtiden?

    Krångla inte med maten, servera den fyra ggr/dag, och låt det gå minst fyra timmar mellan målen. Ge valpen maten i lugn och ro. Och vad ni än gör, blanda INTE i godsaker eller handmata eller annat trams. Inget annat godis mellan målen, en chihuahuamage är väääääldigt liten, så ett par små godisbitar så känner den sig mätt. Ge valpen en kvart på sig att börja äta, har den inte ätit, ta undan maten och låt den vara utan till nästa mål serveras. Ge den enbart vatten, som sagt inget godis alls.
    Valpen måste bli hungrig, och så småninigom kommer den att äta. En frisk hund svälter inte ihjäl.

    Lycka till!


    Triss i tjejer + Pyret i magen BF 29/9-08 ---> www.elmida.se
  • Zazlii
    Äldre 8 Jun 12:15
    #17
    bebis08 skrev 2008-06-08 12:03:59 följande:
    Toalåda???Jisses.... Valpar ska väl ändå inte gå på låda!!!Se till att ha begränsat utrymme, typ bur eller komposthage på natten så valpen inte kan knata iväg och göra hyss. Vaknar hon så BÄR UT valpen och kissa UTOMHUS, för det är väl ändå det ni vill i framtiden?Krångla inte med maten, servera den fyra ggr/dag, och låt det gå minst fyra timmar mellan målen. Ge valpen maten i lugn och ro. Och vad ni än gör, blanda INTE i godsaker eller handmata eller annat trams. Inget annat godis mellan målen, en chihuahuamage är väääääldigt liten, så ett par små godisbitar så känner den sig mätt. Ge valpen en kvart på sig att börja äta, har den inte ätit, ta undan maten och låt den vara utan till nästa mål serveras. Ge den enbart vatten, som sagt inget godis alls.Valpen måste bli hungrig, och så småninigom kommer den att äta. En frisk hund svälter inte ihjäl.Lycka till!
    En toalåda gjorde vi iordning bara som en tillfällig lösning. När vi hämtade henne fick vi nämligen reda på att de aldrig haft henne ute. Och om man tänker på sättet hon betedde sig på när det var toadax verkar det som att uppfödaren i princip haft hela golvet täckt med tidningspapper och låtit valparna göra sina behov hur som helst. Men det är inget uppfödaren visade för oss... Så det var mest för att skapa en igenkänning-grej, men på en begränsad yta. En mjuk övergång liksom. Jag är ute med henne varje gång hon vaknar och efter varja måltid och efter varje lekstund.

    Godis får hon inte. Maten ska funka ordentligt först. Och sen har vi bara sett godis med så stora bitar att det inte är nån ide att ge henne ändå. Men jag försöker ge henne tuggben när hon börjar gnaga på fingrar och tår när hon busar. Det blir väl inte så roligt när hon blir stor annars...

    Men en fråga om foder. Ska jag fortsätta att blöta upp maten? Ska man alltid göra det? Kommer hon att äta maten utan att den är uppblött när hon blir större och när är det lämpligt att börja testa det?
  • Äldre 8 Jun 13:00
    #18
    Zazlii skrev 2008-06-08 12:15:18 följande:
    En toalåda gjorde vi iordning bara som en tillfällig lösning. När vi hämtade henne fick vi nämligen reda på att de aldrig haft henne ute. Och om man tänker på sättet hon betedde sig på när det var toadax verkar det som att uppfödaren i princip haft hela golvet täckt med tidningspapper och låtit valparna göra sina behov hur som helst. Men det är inget uppfödaren visade för oss... Så det var mest för att skapa en igenkänning-grej, men på en begränsad yta. En mjuk övergång liksom. Jag är ute med henne varje gång hon vaknar och efter varja måltid och efter varje lekstund.Godis får hon inte. Maten ska funka ordentligt först. Och sen har vi bara sett godis med så stora bitar att det inte är nån ide att ge henne ändå. Men jag försöker ge henne tuggben när hon börjar gnaga på fingrar och tår när hon busar. Det blir väl inte så roligt när hon blir stor annars...Men en fråga om foder. Ska jag fortsätta att blöta upp maten? Ska man alltid göra det? Kommer hon att äta maten utan att den är uppblött när hon blir större och när är det lämpligt att börja testa det?
    Men varför krångla till det med ett extra moment?
    Först lära henne lådan och sen ute...? Jag tror att ni bara krånglar till det.
    Det är väldigt konstig i mina ögon iaf. Vi har aldrig gjort så med någon av våra valpar, och även om de aldrig varit ute hos din uppfödare så är det inget hinder av att ta ut valpen nu.
    Jag är själv uppfödare så erfarenheter finns.....
    Triss i tjejer + Pyret i magen BF 29/9-08 ---> www.elmida.se
  • flower­Lowa
    Äldre 8 Jun 13:06
    #19

    men herre gud! hur tror ni hunden ska förstå att det inte är okej att bajsa och kissa inne om ni uppfostrar den med en toalåda???? förstår inte ert resonemang... man får helt enkelt gå upp och gå ut med hunden på natten också! när min hund var valp så gick jag ut med honom så fort han vaknade till, jag brukar sova som en stock annars, men man vande sig fort och jag vaknade så fort han rörde ej eller pep. sen ut och kissa/bajsa och sen in och sova igen. Ibland var man ute 4-5 gånger om natten!

    men snälla, förklara er tanke med toalådan, för den förstår jag inte överhuvudtaget???


    ~~Tredje gången gillt?? v 10~~
  • mickii
    Äldre 8 Jun 13:08
    #20

    jag har ingen chiuaua men en annan hundras. det man ALLTID ska göra är att så fort hunden kissar inne ska man bära ut den. inte säga nånting,bara sätta ner den utomhus direkt efter
    och inte torka upp kisset med starkt medel eftersom hunden då markerar revir där

Svar på tråden Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!