• Zazlii
    Äldre 8 Jun 00:14
    20219 visningar
    41 svar
    41
    20219

    Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!

    Hej!

    Skulle behöva lite tips och råd från er som har kunskap om chihuahua-valpar. Vi har just fått hem våran lilla valp.

    Jag tycker att hon äter så lite, kanske hälften av det som jag läser på eukanubas förpackning att hon borde äta. Hur vet jag om hon får i sig för lite mat?

    Hur mycket vågar jag låta henne springa runt på golvet? Är det bättre att ställa bädden på golvet så hon kan göra som hon vill eller bättre att ha den i soffan så att hon har oss nära?

    Hur har ni gjort på natten? Våran lösning för tillfället är att vi sätter bädden mellan våra huvudkuddar och toalådan vid sängänden, för att snabbt kunna sätta dit henne om hon vaknar (för då är det kissdax). Men så vill vi ju inte ha det. Ska vi lägga bädden på golvet så småningom? Och när är det bäst att börja med det?

    Och hur är det bäst att få henne rumsren?

    Alla tips och trix är välkomna!

    P.S. Vill gärna få kontakt med chihuahua-ägare i Vänersborg med omnejd. Skulle vara kul för Nikita att få träffa en lekkamrat i sin egen storlek :)

  • Svar på tråden Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!
  • AnnaVi­rrPann­a
    Äldre 9 Jun 08:31
    #31

    Och valpar ska eg. inte träffa andra hundar alls innan dom är vaccinerade.

  • dellel­garin
    Äldre 9 Jun 09:18
    #32
    Zazlii skrev 2008-06-09 08:22:48 följande:
    Hej! Jodå, vi är allt ute. Hon är jätteduktig och blir inte skraj i första taget. Vi har varit i stan, i köpcentrat, i affären, hemma hos kompisar och i parken. Men jag har inte riktigt vågat släppa henne helt och hållet. Så tusen tack för tipset. Hur mycket vågar jag låta henne träffa andra hundar i och med att hon inte fått sin andra vaccination än?
    det är en valp på 8 veckor som ni alltså då precis måste ha hämtat och ni har redan gjort allt detta???

    Hon behöver trygghet och lugn och ro, självklart är miljöträning viktigt, men att ränna runt med en 8 veckors överallt kan inte vara bra, ta det lite lugnt ni hinner med allt detta...

    även om jag inte begriper varför hunden skall vara med i affären?

    Och självklart skall hunden vara på golvet alltid, den är förr med ben och skall använda dem. Likaså ute, på marken skall hundar vara,..

    Att träffa andra hundar bör inte ske försen efter 12 veckors sprutan om det inte är en hund du har vrålkoll på att den är vacc och frisk.

    Jag har tex låtit mina valpar träffa mina föräldrars hund innan 12 veckor...

    Lycka till och kom ihåg att det är en riktig hund du har köpt, en chiahuahua är en STOR hund i en liten kropp. Men det vet du säkert .. 
    Jag har det bra här på åkern
  • Zazlii
    Äldre 9 Jun 09:45
    #33
    dellelgarin skrev 2008-06-09 09:18:32 följande:
    det är en valp på 8 veckor som ni alltså då precis måste ha hämtat och ni har redan gjort allt detta???Hon behöver trygghet och lugn och ro, självklart är miljöträning viktigt, men att ränna runt med en 8 veckors överallt kan inte vara bra, ta det lite lugnt ni hinner med allt detta... även om jag inte begriper varför hunden skall vara med i affären?Och självklart skall hunden vara på golvet alltid, den är förr med ben och skall använda dem. Likaså ute, på marken skall hundar vara,..Att träffa andra hundar bör inte ske försen efter 12 veckors sprutan om det inte är en hund du har vrålkoll på att den är vacc och frisk.Jag har tex låtit mina valpar träffa mina föräldrars hund innan 12 veckor...Lycka till och kom ihåg att det är en riktig hund du har köpt, en chiahuahua är en STOR hund i en liten kropp. Men det vet du säkert .. 
    I affären och så var hon med för att jag var tvungen att gå och handla. Hon låg och sov i sin väska. Jag lämnar inte en 8 veckors valp hemma själv.
  • Äldre 9 Jun 09:47
    #34
    Zazlii skrev 2008-06-09 09:45:59 följande:
    I affären och så var hon med för att jag var tvungen att gå och handla. Hon låg och sov i sin väska. Jag lämnar inte en 8 veckors valp hemma själv.
    Mataffär?? Inte visste jag att man fick ha me djur in i mataffären.
  • katril­i
    Äldre 9 Jun 09:50
    #35

    som jag såg andra skrivit, en toalåda är nog inte ett bra alternativ, vill ni ha henne sovandes i sängen? annars kan det nog vara bra att ta ner bädden på golvet, kanske brevid er säng,

    kom ihåg att inte skälla när hon råkar kissa och bajsa inne, ta ut henne direkt och beröm henne när hon gör det ute.

    lycka till!

  • katril­i
    Äldre 9 Jun 09:54
    #36

    såg att du redan hade tagit me henne och träffa andra hundar och människor, tänk på att hon ska vaccineras och innan dess inte ska träffa andra hundar.

    sen ska man se en valp lite som en bebis, de ska inte stimuleras för mycket med alla intryck direkt, säg att två veckor innan ni låter andra människor träffa hunden, så ta inte hem massa folk som ska gosa och oja sig över den söta hunden.

  • Zazlii
    Äldre 9 Jun 09:57
    #37
    katrili skrev 2008-06-09 09:50:14 följande:
    som jag såg andra skrivit, en toalåda är nog inte ett bra alternativ, vill ni ha henne sovandes i sängen? annars kan det nog vara bra att ta ner bädden på golvet, kanske brevid er säng, kom ihåg att inte skälla när hon råkar kissa och bajsa inne, ta ut henne direkt och beröm henne när hon gör det ute.lycka till!
    Hej. i sängen sov hon bara första natten. Vi kände att det var ohållbart. Nu står bädden neranför vår säng och vi har gänsat av området hon kan röra sig på. Men även om vi tar ut henne när hon vaknar så gnäller hon en hel del. Vi försöker få henne att komma till ro då nere i sin egen bädd. Ska vi plocka upp henne istället eller förstärker vi bara gnälligheten då om hon blir upplockad?
  • Zazlii
    Äldre 9 Jun 09:59
    #38
    katrili skrev 2008-06-09 09:54:11 följande:
    såg att du redan hade tagit me henne och träffa andra hundar och människor, tänk på att hon ska vaccineras och innan dess inte ska träffa andra hundar.sen ska man se en valp lite som en bebis, de ska inte stimuleras för mycket med alla intryck direkt, säg att två veckor innan ni låter andra människor träffa hunden, så ta inte hem massa folk som ska gosa och oja sig över den söta hunden.
    nej, andra hundar har hon inte träffat än. hon är ju inte fullt vaccinerad. sen vet jag ingen hund jag litar på tillräckligt än, som jag vet skulle ta det lugnt med henne. hon är ju så himla liten storleksmässigt.
  • dellel­garin
    Äldre 9 Jun 10:04
    #39
    Zazlii skrev 2008-06-09 09:45:59 följande:
    I affären och så var hon med för att jag var tvungen att gå och handla. Hon låg och sov i sin väska. Jag lämnar inte en 8 veckors valp hemma själv.
    Jag har heller aldrig lämnat mina hundar själva som 8 veckors, men konstigt nog har de aldrig varit i affären med mig....

    Plocka inte upp henne när hon gnäller, men om hon är osäker på att ligga i sin bädd, lägg dig brevid henne istället, det är ett vanligt knep att flytta ner till valpen tills de finner ro och sedan försiktigt flytta upp igen.

    Och ha tålamod, det är skärande när de piper, men om du orkar stå ut lite nu med pip så kommer det löna sig i längden.
    Jag har det bra här på åkern
  • Äldre 9 Jun 10:05
    #40
    Zazlii skrev 2008-06-08 12:15:18 följande:
    En toalåda gjorde vi iordning bara som en tillfällig lösning. När vi hämtade henne fick vi nämligen reda på att de aldrig haft henne ute. Och om man tänker på sättet hon betedde sig på när det var toadax verkar det som att uppfödaren i princip haft hela golvet täckt med tidningspapper och låtit valparna göra sina behov hur som helst. Men det är inget uppfödaren visade för oss... Så det var mest för att skapa en igenkänning-grej, men på en begränsad yta. En mjuk övergång liksom. Jag är ute med henne varje gång hon vaknar och efter varja måltid och efter varje lekstund.Godis får hon inte. Maten ska funka ordentligt först. Och sen har vi bara sett godis med så stora bitar att det inte är nån ide att ge henne ändå. Men jag försöker ge henne tuggben när hon börjar gnaga på fingrar och tår när hon busar. Det blir väl inte så roligt när hon blir stor annars...Men en fråga om foder. Ska jag fortsätta att blöta upp maten? Ska man alltid göra det? Kommer hon att äta maten utan att den är uppblött när hon blir större och när är det lämpligt att börja testa det?
    Aldrig varit ute??  Men hallå.. en uppfödare brukar ju vara så noga med att valparna får gå ut och busa... Där hade nog jag reagerat om inte hundstackrarna får vara ute.. herregud...

    och till ett tidigare inlägg ang mat framme.. om man har en hund som är lite tölig med maten är de inte så bra att ha maten framme.. för det är ju som om vi inte skulle ha matlusten och de står en tallrik framme med mat hela dagen. och ingen tar bort den förräns du har ätit.. våra hundar har alltid fått mat på bestämmda tider..
  • Anette Olsson
    Äldre 15 Jun 13:50
    #41

    Hej!
    Jag vet en tjej i Trollhättan som har två chihuahuor.
    Har hört att hon är väldigt duktig så där kan du ju få en massa tips också!
    Vill du ha hennes namn kan du messa mig!

Svar på tråden Chihuahua-valp 8 veckor HJÄLP!!!