• väntar i Kina kön
    Äldre 12 Jun 23:14
    13731 visningar
    32 svar
    32
    13731

    Om man blir sjuk utomlands (Kina)

    Hur gör man med sjukförsäkringen när man åker till Kina? Då gäller ju inte kortet man får från Försäkringskassan eftersom landet inte tillhär eu.

    Har ni fått betala hela summan till sjukhuset när ni har blivit sjuk i Kina. Svårt med försäkringar! Vad har ni haft för försäkring? Barnet går ju inte att försäkra enligt de försäkringsbolag som jag varit i kontakt med. Vad gör man om barnet blir sjukt? Är barnet försäkrat via adoptions byrån.

    Hur gör man om man själv blir sjuk eller barnet ekonomiskt?

    Kommunals hemförsäkring har en reseförsäkring men är det en bra försäkring.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-12 23:28
    Barnet ska adopteras och därför har jag problem att försäkra honom.

    Hur gör man om man blir sjuk? Betala massor av pengar till sjukhuset i Kina och sen få från försäkrings bolaget(hemförsäkring)

    Någon anna som blivit sjuk i något annat land utanför eu?

  • Svar på tråden Om man blir sjuk utomlands (Kina)
  • väntar i Kina kön
    Äldre 12 Jun 23:29
    #1

    Puffar på!

  • Thalis
    Äldre 12 Jun 23:41
    #2

    Barnet är nog försäkrad av adoptionsorganisationen fram tills han/hon kommit hem till Sverige.

    Tyvärr har jag inga erfarenheter hur det skulle bli om ni blir sjuka i Kina, har bara erfarenhet från Colombia.


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • väntar i Kina kön
    Äldre 12 Jun 23:47
    #3
    Thalis skrev 2008-06-12 23:41:35 följande:
    Barnet är nog försäkrad av adoptionsorganisationen fram tills han/hon kommit hem till Sverige.Tyvärr har jag inga erfarenheter hur det skulle bli om ni blir sjuka i Kina, har bara erfarenhet från Colombia.
    Blev någon av er sjuk och fick uppsöka läkare? Det är nog samma regler som gäller för Kina. Finns inga avtal som om man reser till eu länder samt andra länder som Sverige har avtal med.
  • Thalis
    Äldre 12 Jun 23:51
    #4

    Inte riktigt sjuk-sjuk utan vi fick en liten överraskning några dagar innan vi skulle åka till Colombia och jag var tvungen att söka vård i landet.
    Vi fick betala själva och men det var  skitsummor och jag fick en sådan vård som jag aldrig fått i Sverige, vi sökte oss dock till privat klinik.
    Jag var hos läkaren 3 ggr.


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • väntar i Kina kön
    Äldre 12 Jun 23:56
    #5
    Thalis skrev 2008-06-12 23:51:15 följande:
    Inte riktigt sjuk-sjuk utan vi fick en liten överraskning några dagar innan vi skulle åka till Colombia och jag var tvungen att söka vård i landet.Vi fick betala själva och men det var  skitsummor och jag fick en sådan vård som jag aldrig fått i Sverige, vi sökte oss dock till privat klinik.Jag var hos läkaren 3 ggr.
    Tecknade ni en speciell reseföräkring eller räckte det med hemförsäkringen?
  • väntar i Kina kön
    Äldre 12 Jun 23:56
    #6
    Thalis skrev 2008-06-12 23:51:15 följande:
    Inte riktigt sjuk-sjuk utan vi fick en liten överraskning några dagar innan vi skulle åka till Colombia och jag var tvungen att söka vård i landet.Vi fick betala själva och men det var  skitsummor och jag fick en sådan vård som jag aldrig fått i Sverige, vi sökte oss dock till privat klinik.Jag var hos läkaren 3 ggr.
    Tecknade ni en speciell reseföräkring eller räckte det med hemförsäkringen?
  • Thalis
    Äldre 12 Jun 23:59
    #7
    väntar i Kina kön skrev 2008-06-12 23:56:12 följande:
    Tecknade ni en speciell reseföräkring eller räckte det med hemförsäkringen?
    Vi hade en speciell försäkring då vi betalade resan med kort, men eftersom det var som sagt skitsummor så sökte vi aldrig kompensation.
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Äldre 13 Jun 00:02
    #8

    för barnet vet jag inte men för er själva så är det hemförsäkringens reseförsäkring som ni måste ha.

    blir ni lite små krassliga å söker vård för små summor så betalar ni direkt men blir det allvarligare som kräver tex att bli inlagd eller annars dyr vårdform (dvs några tusentals kr å uppåt) så kontaktarni SOS i köpenham så fixar det garantier, inte behöver man ligga ute med hur mycket som hellst, om man inte vill förståss...

  • väntar i Kina kön
    Äldre 13 Jun 00:06
    #9
    hotten skrev 2008-06-13 00:02:46 följande:
    för barnet vet jag inte men för er själva så är det hemförsäkringens reseförsäkring som ni måste ha.blir ni lite små krassliga å söker vård för små summor så betalar ni direkt men blir det allvarligare som kräver tex att bli inlagd eller annars dyr vårdform (dvs några tusentals kr å uppåt) så kontaktarni SOS i köpenham så fixar det garantier, inte behöver man ligga ute med hur mycket som hellst, om man inte vill förståss...
    Gäller det Kina eller länder i eu? Hittade inte Kina på försäkringskassans hemsida så den gäller inte i Kina.

    Har inte varit utomland förrutom till finland...*ler och engång till Turkiet så jag är inte så haj med föräkringar
  • väntar i Kina kön
    Äldre 13 Jun 00:10
    #10

    väntar i Kina kön skrev 2008-06-13 00:06:55 följande:


    Gäller det Kina eller länder i eu? Hittade inte Kina på försäkringskassans hemsida så den gäller inte i Kina.Har inte varit utomland förrutom till finland...*ler och engång till Turkiet så jag är inte så haj med föräkringar
    SOS i Köpenhamn? Finns det inte någon i Sverige man kan kontakt? Små summer går bra att betala men gäller det flera tusen så är det inte roligt.
Svar på tråden Om man blir sjuk utomlands (Kina)