• väntar i Kina kön
    Äldre 12 Jun 23:14
    13729 visningar
    32 svar
    32
    13729

    Om man blir sjuk utomlands (Kina)

    Hur gör man med sjukförsäkringen när man åker till Kina? Då gäller ju inte kortet man får från Försäkringskassan eftersom landet inte tillhär eu.

    Har ni fått betala hela summan till sjukhuset när ni har blivit sjuk i Kina. Svårt med försäkringar! Vad har ni haft för försäkring? Barnet går ju inte att försäkra enligt de försäkringsbolag som jag varit i kontakt med. Vad gör man om barnet blir sjukt? Är barnet försäkrat via adoptions byrån.

    Hur gör man om man själv blir sjuk eller barnet ekonomiskt?

    Kommunals hemförsäkring har en reseförsäkring men är det en bra försäkring.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-12 23:28
    Barnet ska adopteras och därför har jag problem att försäkra honom.

    Hur gör man om man blir sjuk? Betala massor av pengar till sjukhuset i Kina och sen få från försäkrings bolaget(hemförsäkring)

    Någon anna som blivit sjuk i något annat land utanför eu?

  • Svar på tråden Om man blir sjuk utomlands (Kina)
  • Octobe­rs
    Äldre 13 Jun 14:57
    #21

    Jag har ingen erfarenhet av just adoption och adoptionsresor, men jag jobbar med reseförsäkringar och då anlitar vi/våra kunder alltis europeiska för en extra reseförsäkring. Jag vet inte vilka krav som gäller vid adoption, men semesterresor tar dom så jag förstår egentligen inte vad skillnaden skulle vara för dom att försäkra en sån här resa.

  • Äldre 13 Jun 15:14
    #22

    mei mei: ok för mer än 20 års sen vet jag inte hur dåligt sånt kunde skötas å minns inte sådan kritik å skriverier heller... det har säkert ändrats mycket på sos som i övrigt i världen..

    Jag kan nog bara uttala mig generellt för de senaste 10 åren

  • väntar i Kina kön
    Äldre 13 Jun 18:20
    #23
    Octobers skrev 2008-06-13 14:57:54 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av just adoption och adoptionsresor, men jag jobbar med reseförsäkringar och då anlitar vi/våra kunder alltis europeiska för en extra reseförsäkring. Jag vet inte vilka krav som gäller vid adoption, men semesterresor tar dom så jag förstår egentligen inte vad skillnaden skulle vara för dom att försäkra en sån här resa.
    Tänkte på hur försäkringar gäller i andra länder och det har ingenting med adoption att göra så alla tips är bra och alla information eftersom jag inte är res van
  • Waterl­ily
    Äldre 13 Jun 20:16
    #24

    Jag och sonen blev sjuka i Kina och uppsökte tillsammans med guiden en klinik för västerlänningar. Besöket gick snabbt och smidigt både för mig och sonen och trots att jag även behövde röntgen och blodprover + att vi båda fick mediciner kostade det totalt inte mer än ca 500-600 kr!

    Även om de talade lite engelska på kliniken rekommenderar jag dig varmt att ta med guiden till sjukhuset. Han/hon kommer att kunna lyssna och förstå mycket mer av vad de säger "runtomkring" och också förklara om de gör lite annorlunda procedurer under provtagningar osv än du är van vid. Guiden har du betalat för i den saftiga notan till din adoptionsorganisation, så tveka inte att ringa honom/henne om ni behöver hjälp!

    Lycka till på er resa! Troligtvis kommer ni inte alls att behöva besöka nån läkare!

  • Fru hemlig
    Äldre 13 Jun 20:31
    #25

    Här kan du jämföra olika försäkringar
    www.konsumenternasforsakringsbyra.se/jamfor/jamfor_forsakring_valj_bolag.asp&avd=JAMFOR&menu=JAMFOR

  • väntar i Kina kön
    Äldre 14 Jun 00:14
    #26

    Bästa reseförsäkringen som täcker bra typ om resväskan kommer bort, planet blir försenat m.m. Ge ett tips ni som reser mycket!

    Såg att i folksams försäkring ingick inte så mycket och det är hög självrisk. Ingår i vår villa föräkring men täcker det verkligen allt. Hoppas att ingenting händer men man får ändå gardera sig i fall att.

  • Äldre 14 Jun 01:06
    #27

    ts: teckna till resklar i din försäkring för ca 300,-/år, så har du avbeställningskydd, inga självrisker osv (dock är nog inte folksams försäkring lika bra som en del andra men..)

    för förseningar mm så kompletera gärna genom att betala med kort.

    jag ser ingen ide överhuvudtaget att teckna nån annan extra föräkring för er, tex för att täcka bättre ev försening eller väska som kommer bort, de kostar så pass mycket (nån tusenlapp för dig å mannen för denna resa) mot vad de kan ge å vad risken är...
    reser man tex charter så köper många dessa extra i tron att få så mycket hjälp av reseledarna (vilket de inte skall förvänta sig) å man kan få pengar tillbaka på plats av reseledarna osv.. men för er skulle det ändå inte ge mer hjälp under denna resa..

    så mitt råd är att ha de ni har nu eller ev kompletera med resklar...

  • meimei
    Äldre 14 Jun 11:22
    #28

    Det låter inte farligt...det priset!

    Var sannerligen inte samma ställe som våra guider lobbade för, men samtidigt varnade för. Det var guiden som varnade oss om priset och berättade vad andra hade fått betala. På den kliniken vi blev "rekommenderade" var alla engelsktalande, de hade tysk och fransktalande och säkert behärskade de flera språk!
    Har du adress och namn på kliniken? Det borde vara en adress som är värd att ta med sig när man åker till Kina om olyckan är framme!


    Waterlily skrev 2008-06-13 20:16:47 följande:
    Jag och sonen blev sjuka i Kina och uppsökte tillsammans med guiden en klinik för västerlänningar. Besöket gick snabbt och smidigt både för mig och sonen och trots att jag även behövde röntgen och blodprover + att vi båda fick mediciner kostade det totalt inte mer än ca 500-600 kr! Även om de talade lite engelska på kliniken rekommenderar jag dig varmt att ta med guiden till sjukhuset. Han/hon kommer att kunna lyssna och förstå mycket mer av vad de säger "runtomkring" och också förklara om de gör lite annorlunda procedurer under provtagningar osv än du är van vid. Guiden har du betalat för i den saftiga notan till din adoptionsorganisation, så tveka inte att ringa honom/henne om ni behöver hjälp!Lycka till på er resa! Troligtvis kommer ni inte alls att behöva besöka nån läkare!
  • Äldre 20 May 20:04
    #29

    okkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

  • Äldre 21 May 00:16
    #30

    Det finns ju mängder av adoptivförälder som har erfarenhet av resor till Kina och organisationen ni adopterar igenom borde ha full koll på vad som gäller! Fråga där!!

  • Äldre 2 Jun 13:20
    #31

    Hej!
    Vår son fick hög feber ett par dagar innan vi skulle åka hem från Kina. Vi fick valet att åka till ett engelskspråkigt sjukhus längre bort från hotellet eller till det närmare kinesiska sjukhuset med risk för långa väntetider. Jag valde det engelskspråkiga.

    Sonen hade öroninflammation. Ett akutbesök och antibiotika samt ett återbesök dagen innan hemfärd. Totalt 2400 kr betalade jag med ett VISA kreditkort som vi ansökte om inför resan just för sådana här tillfällen. Vi adopterade via AC och de har barnen försäkrade från vi får dem tills man är hemma i Sverige. Jag hade sparat alla kvitton allt från taxi till läkarbesök och fick vartenda öre tillbaka.

    Lycka till! Hoppas ni får vara friska under resan!

  • Äldre 22 Jun 17:07
    #32

    Snacka om antik tråd!

Svar på tråden Om man blir sjuk utomlands (Kina)