• sötis
    Äldre 13 Jun 10:34
    7951 visningar
    10 svar
    10
    7951

    Elaka barn på dagis - eller överreagerar jag?

    Usch, känner mig inte alls glad, igår var jag och min lilla tjej 1½ år på hennes blivande dagis - hon börjar i augusti - på besök. Vi var där ca 1½ timme och var ute på gården och lekte med de andra barnen. Nästan det första som händer är att ett annat barn cyklar på henne 2 gånger, slår henne på benet samt häller ut en hink med geggamojja - som ngra andra barn höll på med - på hennes fot. Min tjej blev inte ledsen men jag blev. När jag sa till honom att sluta dängde han en plastkratta i ryggen på mig...han var ca 2½ och väldigt stor och kraftig.
    Jag fick nästan panik, hur ska det bli till hösten när min tjej är där själv? Kommer han att ge sig på henne då med? Personalen såg inte men jag påpekade detta och de bekräftade att den killen är en "puttare" som ibland är elak mot de andra barnen.
    Jag minns ju själv att vi också hade en sån kille på mitt dagis när jag var liten, men jag sjäv började dagis när jag var 3 år och kunde försvara mig mer. Min tjej är så liten och snäll, och hon har aldrig blivit puttad eller så förut. Jo kanske lite på öf men inte såhär och då har ju jag alltid varit med men det kommer jag ju inte att vara i höst efter inskolningen.
    Usch jag kanske överreagerar, men ska barn verkligen behöva lära sig att bli tuffa och hårda genom att de måste för att kunna försvara sig mot andra som är större och tuffare? Min svärmor som är dagisfröken säger att det tyvärr är så, att det är "normalt" att barn testar osv och jag har ju även läst i massa trådar här på fl att det är ganska vanligt att barnen blir slagna och bitna av andra på dagis och att det är en del av det hela...
    Men jag känner mig himla ledsen, vågar jag lämna henne i höst?


  • Svar på tråden Elaka barn på dagis - eller överreagerar jag?
  • Tokito­j
    Äldre 13 Jun 10:38
    #1

    Hej Sötis! Ja det vågar du! Det är mycket känslor när ens barn skall in i barnomsorgen för första gången. En era som tar slut på nåt vis. Men hon kommer att klala det galant, kanske bättre än du...*ler*
    Barn som putter (typ 90%) är inte elaka barn, inte de som biter heller. Men som förälder kan det ju kännas så förstås. Och "puttarnas" och "bitarnas" föräldrar tycker ju också att det är jobbigt från sitt håll. MEN det är ett beteende som växer bort.
    Flickan kommer fixa allt galant!

  • Äldre 13 Jun 10:44
    #2

    Jag skulle nog ställa mig mer frågande till personalen och dess agerande. Hur kan man, inför en ny förälder, peka ut ett barn som besvärligt? Hur är kulturen på det där dagiset egentligen?

    Det är pedagogerna som är ansvariga för stämningen och atmosfären på dagiset, inte barnen.

  • Äldre 13 Jun 10:44
    #3

    .. med lite tur så kanske puttaren har vuxit ur sin värsta puttarfas till hösten!

  • Tess the mess
    Äldre 13 Jun 10:45
    #4

    Jag förstår hur du känner dig. Ens lilla barn ska in i en helt ny värld där man itne kan vara med och skydda. Minns att jag också var otroligt rädd innan starten
    Pedagogerna brukar hålla sig ganska nära de nyinskolade barnen och ge dem redskap att klara sig själva i förskolemiljön. Pedagogerna vet ju också vilka barn som är extra bitiga, knuffiga osv och kollar dem lite extra noga. Barn är ibland tuffa mot varandra med knuffar osv men vi vuxna tar det nog oftare hårdare än vad barnen gör. Det kommer nog att gå jättebra! Prata med pedagogerna på förskolan om du är orolig!

  • sötis
    Äldre 13 Jun 10:47
    #5

    Tack för svar, ni verkar så lugna...men det kanske man blir med tiden när lillan har börjat på dagis...
    Och lilla hand, personalen pekade inte ut ngn, det var jag som mer eller mindre tvingade fram det uttalandet. Jag förtår också att ingen vill eller kan peka ut ngn som "puttare" eller elak och det är inte det jag är ute efter heller - jag ville nog bara få bekräftat att han var elak mot alla inte bara min tjej


  • Äldre 13 Jun 10:50
    #6
    Svar på #5
    sötis: ok, jag förstår. Visst är det nervöst i början, men jag tror att du får en lite bättre bild av verksamheten under inskolningen.
  • Tokito­j
    Äldre 13 Jun 10:51
    #7

    Jag tycker inte det är konstigt att säga att någon är en "puttare" eftersom det inte anspelar på att det är ett elakt barn för det. Det är bara ett barn som är i en typ av utvecklingsfas som ger sig helt enkelt.
    Men om personalen sagt att han i bland är elak mot de andra barnet så är det ett fult uttryck.

  • Tokito­j
    Äldre 13 Jun 10:53
    #8

    Jag ska tillägga att den värsta tiden är inte på förskolan. Den kommer senare... När min son var mindre trodde jag att det skulle bli enklare ju äldre han blev, men icke sa nicke. Man får helt andra bekymmer som kan vara långt värre, men då är man ju stegvis förberedd å andra sidan. Det kommer bli såå bra för din dotter!

  • Äldre 13 Jun 10:56
    #9
    Tokitoj skrev 2008-06-13 10:51:49 följande:
    Jag tycker inte det är konstigt att säga att någon är en "puttare" eftersom det inte anspelar på att det är ett elakt barn för det. Det är bara ett barn som är i en typ av utvecklingsfas som ger sig helt enkelt.Men om personalen sagt att han i bland är elak mot de andra barnet så är det ett fult uttryck.
    Jag tror inte att det är tillåtet att tala om barnen på det sättet inför någon annan än barnets förälder. Jag tycker att det är att peka ut barnet.
  • sötis
    Äldre 13 Jun 11:09
    #10

    Ånej Tokitoj...vad då för problem...

    Och jag dömer inte den lille killen, dessutom tror jag inte fröken sa att han var elak, det var nog min tolkning mitt i all upprördhet - jag tror att hon bara sa att han var en puttare...


    JAg tänkte angående killen också att han hade storasyskon och var säkert mer van vid tuffa tag. Vår tjej är ju första barnet och inte heller jättevan vid andra barn - vi har dock en hund och jag tänkte på det sen att hennes sätt mot hunden är likdant som killens sätt mot henne. Hon kör gärna på hunden med dockvagnen eller luggar den eller dänger en leksak i huvet på den osv. Barn är väl sånna... Det är bara svårt att se ens lilla ängel bli behandlad så av ett annat barn - och vad gäller vår lilla hund så försöker jag på alla sätt kompensera den för tösens hårdhänthet


Svar på tråden Elaka barn på dagis - eller överreagerar jag?