• tborst

    Sen avnsvling vid SNITT (systertråd)

    Hej alla blivande snittmammor (och även andra )

    Denna tråden finns till för att fånga upp och informera snittmammor om att även de har rätten och möjligheten att få sen avnavling av sina barn!!

    Själv är jag en fyrabarnsmamma som snittast med alla mina oväder och alla barnen utom ett (pga sövning) är sent avnavlade..

    En förutsättning för sen avnavling vid snitt är att du är vaken vid snittet och att inga komplikationer (som kraftig blödning eller att bebis är mycket medtagen) uppstår
    Annars finns det inga hinder för att det ska kunna gå

    Tyvärr så behöver snittmammor kämpa lite mer för sin rätt och just därför öppnades denna tråden..

    för att ge er lite kött på benen och mycket "peptalk"

    denna tråden är en systertråd till:

    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m33799718.html

    Det är på den tråden ni hittar mer fördjupad fakta om vikten av sen avnavling och även vilka sjukhus som tillämpar det...

    Så fråga allt ni undrar över (det finns inga dumma frågor) så ska vi försöka få fram svaren så gott det går

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-26 22:46
    om de inte skulle gå med på sen avklampning kan du gå för en gyllne mellanväg...
    be dem vänta till bebis andats själv och att de under tiden "mjölkar" navelsträngen, detta gör de genom att klämma navelstängen med fingrarna vid moderkakan och dra ner mot barnet.. detta kan de göra ett par tre gånger... du kan även be dem hålla bebis lite lägre än op-bordet i en halv min för då rinner det på lite bättre...

    visst är det bäst med en sen avnavling men lite är bättre än inget alls

  • Svar på tråden Sen avnsvling vid SNITT (systertråd)
  • abuelita

    Hej vännen! Vad jättebra att du har startat den här tråden! Dina kunskaper om sen avnavling vid snitt är en oerhört viktig tillgång. Hoppas nu att det blir många besökare här med många bra frågor.
    Jag ska genast lägga in den här länken i min TS.

  • Leanbh

    lägger till i favoriter som support hehe


    Leanbh uttalas lanev
  • tborst
    Leanbh skrev 2008-06-26 19:35:27 följande:
    lägger till i favoriter som support hehe
    åh tack
  • Leanbh

    vem vet, en vacker dag kanske jag behöver suga åt mig av dina kunskaper


    Leanbh uttalas lanev
  • Excelsior

    Ska snittas den 14/8 i Borås och tänker skriva in i förlossningsbrevet att vi vill ha sen avnavling i den mån det går. Är lite orolig bara just med tanke på att det är i Borås som jag ska snittas, vilka jag har förstått inte är direkt tidiga med att införa nya regler.
    Mitt snitt är planerat för att jag snittats 2 ggr förut pga värksvaghet, alltså inga komplikationer hos barnet, så jag hoppas att jag inte möter på hårt motstånd.

    Eftersom jag har en bror med Aspergers Syndrom så börjar man ju fundera och det känns ännu mer aktuellt att försöka få sen avnavling

  • tborst
    Excelsior skrev 2008-06-26 20:54:44 följande:
    Ska snittas den 14/8 i Borås och tänker skriva in i förlossningsbrevet att vi vill ha sen avnavling i den mån det går. Är lite orolig bara just med tanke på att det är i Borås som jag ska snittas, vilka jag har förstått inte är direkt tidiga med att införa nya regler.Mitt snitt är planerat för att jag snittats 2 ggr förut pga värksvaghet, alltså inga komplikationer hos barnet, så jag hoppas att jag inte möter på hårt motstånd.Eftersom jag har en bror med Aspergers Syndrom så börjar man ju fundera och det känns ännu mer aktuellt att försöka få sen avnavling
    du kan ju tillägga att om inte just sen avnavling kan genonomföras att du då vill att de låter bebis ta sina första andetag i allafall och att de under den tiden "mjölkar" navelsträngen.. det gör de genom att nypa till strängen vid moderkakan och dra ner mot barnet.. detta kan de göra ett par tre ggr och tar inte lång tid alls..

    vad gällande aspbergers så har jag en dotter som har det.. den diagnosen går ju oftast hand i hand med en högre intelligens än gemene man.. så om just sen avnavling kan påverka just den diagnosen är jag personligen lite tveksam till.. dock att det kan påverka andra personlighets-störningar tror jag full och fast
  • lajjalo

    Hej Tborst!
    Jag tycker det skulle vara toppen om du (Kanske i ts?) kunde skriva lite mer om "den gyllene medelvägen" vid snitt. Alltså att om man stöter på patrull när man önskar sen avnavling vid snitt så har jag på ett par ställen i "gamla" tråden (och ovan) läst att det ska finnas lite knep att ta till för att barnet iallafall ska få så mycket blod som möjligt. Det hade varit så himla skönt att kunna skriva det i sitt förlossnings-/snitt-brev.
    Ett sätt är att mjölka?
    Ett annat att hålla barnet lägre än mamman i 30 sek?

    Finns det fler? Kan man skriva det lite utförligare och snyggare så man (jag) kan kopiera det och få det inskrivet i min journal?

    Tusen tack så länge!

  • tborst
    lajjalo skrev 2008-06-26 21:41:41 följande:
    Hej Tborst!Jag tycker det skulle vara toppen om du (Kanske i ts?) kunde skriva lite mer om "den gyllene medelvägen" vid snitt. Alltså att om man stöter på patrull när man önskar sen avnavling vid snitt så har jag på ett par ställen i "gamla" tråden (och ovan) läst att det ska finnas lite knep att ta till för att barnet iallafall ska få så mycket blod som möjligt. Det hade varit så himla skönt att kunna skriva det i sitt förlossnings-/snitt-brev.Ett sätt är att mjölka?Ett annat att hålla barnet lägre än mamman i 30 sek?Finns det fler? Kan man skriva det lite utförligare och snyggare så man (jag) kan kopiera det och få det inskrivet i min journal?Tusen tack så länge!
    oops har jag helt glömt bort.. sry.. ska åtgärda det så fort jag hinner.. nu har jag en liten grabb som anser att det är dags att öppna mjölkbutiken med högljudd protest
Svar på tråden Sen avnsvling vid SNITT (systertråd)