• Äldre 13 Jul 17:21
    16473 visningar
    37 svar
    37
    16473

    kosovoalban

    Ni som är svenskar och lever med en kosovoalban hur är det i er vardag är det skillnad i er religion osv, jag har en ny relation med en kille från kosovo , han har bott här i ca10 år , muslim men inte särskilt praktiserande han dricker alkohol ,festar osv, men firar deras högtider ramadan mm, men även svenska traditioner, hur är det för er när det blir vardag i en relation med blandkultur har aldrig varit tillsammans med en ickesvensk tidigare .

  • Svar på tråden kosovoalban
  • Äldre 13 Jul 22:03
    #21

    ja men hålla ihop för barnets skull , vad är bäst då en nedtryckt misshandlad mamma som är rädd och undergiven och som inte vill ha pappan dömd för barnets skull eller en mamma som mår bra och inte har ångest för allt

  • Ljubav­iMoja
    Äldre 13 Jul 22:08
    #22
    nennemamman skrev 2008-07-13 22:03:53 följande:
    ja men hålla ihop för barnets skull , vad är bäst då en nedtryckt misshandlad mamma som är rädd och undergiven och som inte vill ha pappan dömd för barnets skull eller en mamma som mår bra och inte har ångest för allt
    Nä hålla ihop för barnen skull håller inte i längden jag försökte det och mitt barn mådde verkligen inte bra utav att se sin mamma deprimerad varje dag,slagen och en pappa som jämt var sur och full.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • marina 81
    Äldre 13 Jul 22:09
    #23
    nennemamman skrev 2008-07-13 22:03:53 följande:
    ja men hålla ihop för barnets skull , vad är bäst då en nedtryckt misshandlad mamma som är rädd och undergiven och som inte vill ha pappan dömd för barnets skull eller en mamma som mår bra och inte har ångest för allt
    ja, man vet väl att man borde gå men tror inte man klarar sig själv t.ex. Jag var helt fast i tanken att man ska hålla ihop familjen, man som kvinna ska backa o inte provocera etc..i tre år tänkte jag så tills jag lämnade honom för första gången. Jag fick inte ha vilka kläder jag ville, inte gå ut på kvällarna, inte träffa vissa kompisar, absolut inte prata med andra killar, då var jag otrogen trodde han..
    eu sunt
  • Biba
    Äldre 13 Jul 22:11
    #24

    Hej! jag har haft ett 5år långt förhållande med en kosovoalban. Min vardag tillsammans med honom skiljde sig inte från andras på grund av det! Samspelet mellan oss båda var väldigt normalt. Det var när det kom till hans famil som det blev mer "onormalt". Dom vägrade att acceptera att han levde med en som itne själv var kosovoalban.

    Det ÄR stora skillnader i kulturen mellan den albanska och den svenska, om vi sedan bortser ifrån familj coh släkt som iallafall i mitt fall ställde till det så är det en fråga om hur tillmötesgående och förstående de båda i förhållandet är. NOTERA BÅDA!

    Det gäller att ge och ta ömsesidigt. Min förre detta var helt fantastiskt och underbar på alla sätt, vi är vänner än idag. Skiljdes åt just på grund av familjen och olikheter i kulturen , hnder som vi inte klarade av att hantera.

    Men alla kosovoalbane rär inte manipulativa potentiella kvinnomisshandlare.. tro inte det! jag har faktiskt bara bra erfarenheter ifrån mitt och mitt ex förhållande om man bara ser till oss två! =)

  • Ljubav­iMoja
    Äldre 13 Jul 22:13
    #25
    marina 81 skrev 2008-07-13 22:09:10 följande:
    ja, man vet väl att man borde gå men tror inte man klarar sig själv t.ex. Jag var helt fast i tanken att man ska hålla ihop familjen, man som kvinna ska backa o inte provocera etc..i tre år tänkte jag så tills jag lämnade honom för första gången. Jag fick inte ha vilka kläder jag ville, inte gå ut på kvällarna, inte träffa vissa kompisar, absolut inte prata med andra killar, då var jag otrogen trodde han..
    Värst vad vi har mycket gemensamt vad gäller detta 3 år tog den nämligen här oxå och det som verkligen fick mig att lämna är när jag såg att mitt barn tog skada.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • marina 81
    Äldre 13 Jul 22:17
    #26
    Hot Mama211 skrev 2008-07-13 22:13:02 följande:
    Värst vad vi har mycket gemensamt vad gäller detta 3 år tog den nämligen här oxå och det som verkligen fick mig att lämna är när jag såg att mitt barn tog skada.
    ja, men samma här..min son grät "inte bråka!" o det gjorde mig så ledsen att se hur illa han for av det som skedde

    Såhär efteråt är jag ju glad jag tog mig därifrån men blir ständigt påmind, var så ledsen häromdagen, fick höra at en kille från mitt ex hemland sagt till min nuvarande make att mitt ex var en sååå fiiiin kille o att HAN lämnat MIG för att jag var så elak mot han..man ska inte bry sig vad folk snackar men jag blev iaf ledsen
    eu sunt
  • Ljubav­iMoja
    Äldre 13 Jul 22:23
    #27
    marina 81 skrev 2008-07-13 22:17:38 följande:
    ja, men samma här..min son grät "inte bråka!" o det gjorde mig så ledsen att se hur illa han for av det som skeddeSåhär efteråt är jag ju glad jag tog mig därifrån men blir ständigt påmind, var så ledsen häromdagen, fick höra at en kille från mitt ex hemland sagt till min nuvarande make att mitt ex var en sååå fiiiin kille o att HAN lämnat MIG för att jag var så elak mot han..man ska inte bry sig vad folk snackar men jag blev iaf ledsen
    Ahhhh blir så sur på sånt hans familj är jo så duktiga oxå på att mörklägga allt för andra och få han att se ut som en ängel. hans nya sa till mig att han säkert slog mig för att jag inte kunde hålla truten och att han aldrig skulle röra henne WHAT lixom helt jävla skruvade är hela högen. Har fortfarande mardrömmar om den mannen speciellt när han tar min dotter och skakar henne för att hon inte vill sluta gråta. Tur för han att polisen kom i tid för jag var så nära ett sammanbrott pga allt vi fått stå ut med han att jag kunde dödat han.

    Jag och du och många andra kommer nog aldrig glömma det vi gått igenom men derimot har vi fått styrka och mod att inte dras in i skitet igen eller låta någon trampa på en igen och behandla en som skit.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • MsBeau­ty
    Äldre 14 Jul 11:12
    #28

    Ja, du ska vara föreberedd på att familjen kommer att lägga sig i. Familjen är det viktigaste inom albansk kultur och man säger inte emot sina föräldrar. Precis som man inte säger emot sin man...
    Jag känner otrolig många som är gifta med albaner, både svenskar och andra, och alla har det likadant. Vill man anpassa sig efter deras kultur, så kan det gå bra...
    Visst är inte alla albaner så, men enligt min erfarenhet efter att ha umgåtts med massor av dem och bott i deras land...

  • Äldre 14 Jul 15:22
    #29

    vi tjafsade i går och jag höjde rösten rätt rejält åt honom, men det var han som veknade först medans jag hade svårt att bryta så han anar nog att han inte kan styra mej och det verkar han inte intresserad av heller , jag upplever honom som väldigt svensk , det jag ser lite skillnad i är väl inredningsstilen han har och att han är lite tvär när det går emot honom men han tiger hellre än höjer rösten

  • MsBeau­ty
    Äldre 14 Jul 15:57
    #30

    Allt kommer fram med tiden. Skaffa inte barn innan du är helt säker på att han är rätt, är mitt råd. Man kan inte bedöma en person eller en relation efter hur det ser ut de första månaderna.

  • marina 81
    Äldre 14 Jul 18:30
    #31
    MsBeauty skrev 2008-07-14 15:57:50 följande:
    Allt kommer fram med tiden. Skaffa inte barn innan du är helt säker på att han är rätt, är mitt råd. Man kan inte bedöma en person eller en relation efter hur det ser ut de första månaderna.
    precis

    min erfarenhet är att de flesta håller sig rätt "fina" iaf de första 6 månaderna/första året..sen kommer det fram en massa..ibland. Min exman var världens beskedligaste..tills vi flyttade ihop o jag väntade barn..då förändrades han!
    eu sunt
  • marina 81
    Äldre 14 Jul 18:32
    #32

    en del män vet vad som går hem och inte bland kvinnor o väntar till de är "säkra" innan de visar upp sina sämre sidor...men naturligtvis är inte alla sånna men män från mansdominerade kulturer (i högre grad än den svenska) tenderar också att ha fler kvaliteter av de slag som kanske inte svenska kvinnor efterfrågar hos män..


    eu sunt
  • MsBeau­ty
    Äldre 14 Jul 18:53
    #33

    Samma här... Min ex var varken våldsam eller elak mot mig som så, det var mest alla krav från han och hans familj som inte funkade när jag var 17.. Vakna kl. 5 på morgonen och vara slav för familjen, det är rollen när man är "fru" hos dem. Jag skulle ensam sköta om ett hus på 3 våningar och en familj på 10 personer. Nåde mig om inte huset var fläckfritt kl 8-10 på morgonen när gästerna började strömma in. Och så skulle jag ju givetvis vara fullt uppklädd och ha maten färdig i tid.
    Det är säkert inte så i Sverige, men många män från sådana kulturer känner behov av "respekt" (dvs. lydnad) från sin hustru, så att de kan slippa lyfta ett finger. Känner en vars man (alban då) inte ens brer sin egen smörgås.

  • LoveSh­arPei
    Äldre 23 Sep 16:00
    #34

    Våran vardag skiljer sig inte något ifrån min vardag då jag var tillsammans med en svensk. Jag lever fortfarande samma liv. Fast med olika människor och med en annan syn på kärlek och familjen.

    Kosovarerna har en underbar kärlek och syn på sin familj. Familjen är viktigare än allt annat och dom är mycket kärleksfulla! Jag älskar den albanska traditionen och deras sätt och leva. Jag önskar ibland att jag var född som alban. Men jag har turen och få leva mitt liv tillsammans med en alban och hans underbara familj.

    Kosova är en underbart land med underbar befolkning.
    Men självklart märken man av att man kommer ifrån olika kulturer, det går inte och sticka det under stolen.

  • wynn
    Äldre 23 Sep 16:26
    #35

    Det största problemet är väl inte män som är öppet traditionella osv, för då kanske man inser på en gång att det inte kommer att funka. (Jag tvivlar på att jag ens skulle bli kär i en sådan kille. Hittills har det iaf inte hänt, då jag tycker att det är bland det mest avtändande som finns med uppenbart ojämställda killar).

    Det största problemet är män som "verkar" moderna och hyfsat jämställda, eller är det på ytan. Först senare kryper en sämre sida fram, ibland först när man har barn med dem och är fast
    MEN detta är ju inte unikt för män med utländskt påbrå. Verkar vara ganska vanligt bland helsvenska män också... Fast jag gissar att ju mer patriarkal kultur mannen kommer ifrån, desto större risk.

    Jag tror att det bästa är att vara öppen och ställa krav från början. Vill man inte rucka på jämställdheten (och jag skulle inte vilja göra det) - då gör man klart detta och ser hur killen tar det. Verkar han ha samma värderingar är det väl bara att tuta och köra, man kan inte "gardera" sig mot allt... Har han andra värderingar, men "finner sig" i ens krav, kan det också funka, men då får man väl fortsätta vara lite vaksam, så att han inte plötsligt ändrar sig...

    Det bästa är nog att ha ungefär samma värderingar här. Men - som sagt - även om man har det PÅ YTAN, är det ingen GARANTI för ett jämställt förhållande tyvärr. Oavsett de inblandades nationalitet.

  • wynn
    Äldre 23 Sep 16:36
    #36

    Nåt som stör mig är också att om man blir tillsammans med en svensk man som först verkar snäll och jämställd, men senare inte visar sig vara någotdera, då för man höra: "OK, han var en idiot, du hade otur". Blir man däremot tillsammans med en utländsk man som verkar snäll och jämställd men sedan inte visar sig vara det, då får man höra: "Det borde du väl ha fattat, han är ju där eller därifrån, varför flyttade du ihop/gifte dig/skaffade barn med honom?"

    Inget av ovanstående har hänt mig, men flera kompisar.

    Är idioten helsvensk, har man haft otur. Är idioten helt eller delvis utländsk, får man skylla sig själv...

  • LoveSh­arPei
    Äldre 23 Sep 18:23
    #37
    wynn skrev 2008-09-23 16:36:39 följande:
    Nåt som stör mig är också att om man blir tillsammans med en svensk man som först verkar snäll och jämställd, men senare inte visar sig vara någotdera, då för man höra: "OK, han var en idiot, du hade otur". Blir man däremot tillsammans med en utländsk man som verkar snäll och jämställd men sedan inte visar sig vara det, då får man höra: "Det borde du väl ha fattat, han är ju där eller därifrån, varför flyttade du ihop/gifte dig/skaffade barn med honom?"Inget av ovanstående har hänt mig, men flera kompisar.Är idioten helsvensk, har man haft otur. Är idioten helt eller delvis utländsk, får man skylla sig själv...
    Precis, bra skrivet! Och tyvärr är det ju så. Många har den synen och det tycker jag är hemskt synd för den svenska mannen är inte ett dugg bättre än någon av dom andra.
Svar på tråden kosovoalban