• Äldre 22 Jul 19:06
    10146 visningar
    8 svar
    8
    10146

    Är autism ärftligt?

    Jag undrar om autism är ärftligt?

    Jag läste på någon sida att det kan vara medfött, men det betyder väl inte att det är ärftligt utan bara att utvecklingsstörningen redan fanns då barnet föddes?


  • Svar på tråden Är autism ärftligt?
  • plilja
    Äldre 22 Jul 20:33
    #1

    Jag tycker mig har uppfattat att autism ( och liknande funktionshinder ADHD, DAMP mm ) till viss del kan vara ärftliga. Har man ett barn med autism är risken 5 % att följande barn också har det. Vanligare bland pojkar.
    Är själv intresserad av samma frågeställning som du har.....
    Fler kunniga inom området?

  • Äldre 22 Jul 21:40
    #2

    jag vill gärna ha fler svar

    sonen håller på att utredas för ett eventuellt funktionshinder och jag misstänker autism.

    nu väntar jag hans lillasyster och är självklart orolig för om hon också kan ha det

    ingen som vet hur det ligger till?


  • Kakan8­3
    Äldre 22 Jul 21:43
    #3

    Nu är jag inte helt säker på var jag har läst detta men jag har läst en hel del om just autism. (Har en bror med högfungerande autism samt lättförståndshandikapp)
    Personer som har syskon med autism löper större risk att få egna barn med autism. Men som sagt, i vilken bok jag läste det kan jag inte minnas.

  • Kakan8­3
    Äldre 22 Jul 21:45
    #4

    Här hittade jag lite info. Är förövrigt en väldigt bra sida.
    Du vet kanske redan allt detta men...

    www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/orsaker/prenatal_kromosomer/

  • Äldre 23 Jul 18:08
    #5

    puffar lite för att se om någon annan har en åsikt


  • Äldre 24 Jul 09:45
    #6

    Jag har en dotter med högfungerande autism.
    Jag har även en bror med Aspergers.
    Efter att ha läst på mera om högfungerande autism så tror jag att min mamma har det och förmodligen hade även min morfar det.

    Dessutom är jag övertygad om att min dotters pappa också har någon form av högfungerande autism.

    Så i vårt fall så är jag övertygad om att det är ärftligt.

  • Lilla bebise­n
    Äldre 24 Jul 10:30
    #7

    Hejsan

    Jag tror nog oxå på en ärftlighet till viss del..
    Det finns ju även förstås som förlossningsskador..

    Av mina döttrar,(har två som har NPF, en med autism,adhd,ep och mr och en med as och adhd) så har den med autism absolut inte en förlossningsskada efter som hon och hennes tvillingsyster (som är helt "friskt") är tagna med snitt...
    däremot min dotter med as skulle kunna vara förlossningsskada eftersom hon fick syrebrist under förlossningen.. MEN samtidigt någonstans så har jag för mig att just as inte kan komma från en sån sak...

    Sen har vi ju den här diskusitionen med MPR sprutan, om den kan vara en faktor för att autism i alla former ökar.... och där vill jag verkligen INTE ge mig in i diskution!!!
    Det finns så många som säger att sprutan påverkar men minst lika många som säger att den inte kan påverka...

    Men angående ärflighet så tror jag absolut på det.... men vem det kommer ifrån eller inte ska man kanske vara försiktig med att säga... det kan ju vara så att det kommer från en förälder och det kan ju vara så att det kommer från båda... man kan ju bära på gener utan att man vet om det..

    Ha det gott och trevlig sommar

  • Lilla bebise­n
    Äldre 24 Jul 10:33
    #8
    hymafr skrev 2008-07-24 09:45:45 följande:
    Jag har en dotter med högfungerande autism.Jag har även en bror med Aspergers.Efter att ha läst på mera om högfungerande autism så tror jag att min mamma har det och förmodligen hade även min morfar det.Dessutom är jag övertygad om att min dotters pappa också har någon form av högfungerande autism.Så i vårt fall så är jag övertygad om att det är ärftligt.
    Jag kan oxå känna igen en del från min släkt.. men det skulle jag knappt våga yttra... mina föräldrar har tex jättesvårt att acceptera mina döttrars funktionshinder..

    förut så tyckte de att de bara var "oförskämda och ouppfostrade" och så sa de om min tjej med AS att hos dem så gick det minsan ALLTID bra.. tro fasen det eftersom det hos dem aldrig ställdes några som helst krav *suck*

    sen nu efteråt så kan jag ju säga att även hennes pappa har förmodligen någon form av autism... men det förstod jag aldrig under vår tid tillsammans.. jag tyckte bara han var allmänt "knäpp" och till slut tog jag ut skillsmässa....

    Ha det gott
Svar på tråden Är autism ärftligt?