• Sarame­dM
    Äldre 1 Aug 21:08
    2125 visningar
    13 svar
    13
    2125

    Hur bli av med getingarna?

    Tips? Vi har getingar i hela lägenheten hela tiden och jag är allergisk så jag jublar inte direkt

    Lite orolig att M ska kliva på någon för vi misstänker att hon också är allergisk

    Finns det några husmorstips?

  • Svar på tråden Hur bli av med getingarna?
  • bacca
    Äldre 1 Aug 21:09
    #1

    Stäng fönster alt skaffa nät så inga fler kommer in.. Sedan är det bara att låta slakten börja på befintliga bin! ;)

  • danitr­a
    Äldre 1 Aug 21:10
    #2

    Ställ ut några flaskor med läsk eller saft i på väl valda ställen.

  • Äldre 1 Aug 21:10
    #3

    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m33825210.html

    Här finns flera tips om du läser några sidor bakåt!

  • Sarame­dM
    Äldre 1 Aug 21:11
    #4
    bacca skrev 2008-08-01 21:09:38 följande:
    Stäng fönster alt skaffa nät så inga fler kommer in.. Sedan är det bara att låta slakten börja på befintliga bin! ;)
    Jo vi gör så då och då, men det håller inte att ha helt stängt här. Vi sitter inne med sjukt barn så då skulle vi nog koka i värmen
  • Luddva­r
    Äldre 1 Aug 21:15
    #5

    Köp nät i en tyg-butik i morgon. Det brukar även finnas självhäftande kardborre-remsor i tygbutiker som man kan klistra fast på tyget respektive runt fönstret. Sen sätter ni dit nätet och kan ha fönstret öppet.

  • mammat­alman
    Äldre 1 Aug 21:19
    #6

    köp en getingfångare. glasskål/burk med hål i botten som man häller tex sirap i. getingarna hittar in men inte ut o det lockar till sig massor av geringar.

  • peve
    Äldre 1 Aug 21:21
    #7

    Hur fungerar egentligen de här getingfångarna? Måste du köpa nya varje gång den blir full, eller kan du tömma den?

  • peve
    Äldre 1 Aug 21:22
    #8

    Vi har nämligen hur mycket getingar som helst. Vi har våran lägenhet brevid en lönn, som de älskar.

  • mammat­alman
    Äldre 1 Aug 21:25
    #9

    den går att skölja ur o återanvända. dock så torkade korken på min (den som ska sitta upp till så inte getingarna kommer ut) men jag täpper till med ett päron eller ett plommon istället :) den kan du tex ha på balkongen. då borde de inte ta sig in eftersom sirapen lockar mer.

  • peve
    Äldre 1 Aug 21:26
    #10

    Var finns de att köpa?

  • mammat­alman
    Äldre 1 Aug 21:28
    #11

    min är köpt på indiska men jag tror att man kan hitta det på rusta eller åhlens o coop med.

  • Sarame­dM
    Äldre 1 Aug 21:29
    #12

    Tack för alla tips, ska införskaffa både nät och getingfångare imorgon

  • Äldre 1 Aug 21:35
    #13

    Gör en egen getingfångare av en petflaska så slipper du köpa! Klipp av flaskhalsen och några centimeter till.. Vänd den upp och ner i den urklippta delen. Häll i outspädd saft. Getingarna kryper ner genom hålet men kommer inte upp.
    Om du vill kan du göra hål i sidorna och hänga upp den i snören..


    EDDIE 060913 DANTE 071019
Svar på tråden Hur bli av med getingarna?