• mortill31980

    Leta egen Gravsten eller köpa?

    Vi ska leta efter en fin sten vid stranden att lämna in för gravyr tänkte vi.
    ska det vara en slät sten som ligger på marken,eller ska stenen vara lite nedgrävd i jorden?
    vem sätter dit stenen,är det kyrkvaktmästaren eller får man göra det själv?
    Om man köper en sten istället,får man den hemskickad eller kommer den till kyrkan?
    Bra och dåligt med resp förslag?

  • Svar på tråden Leta egen Gravsten eller köpa?
  • MaijaO

    Syrran har en gammal kvarnsten som gravsten. Hålet har vi satt igen med en kopparplatta täckt med bladguld och sedan har vi graverat in strålar så att det bildats en sol. Sedan är hennes namn en kopia av hennes egen namnteckning som vi tog från hennes körkort. Det blev jätte bra. Manen som ligger brevid syrran har också en egen sten med sin egen namnteckning på. Men den stenen är en liggande vattenslipad rund sten i rött.

    Vi har haft problem med att vår sten börjat luta eftersom den är ganska hög och tung och bladguldet blir sjaskigt efter några år så man får fylla i det med jämna mellanrum så jag skulle nog inte rekomendera en hög stående sten med allt för mycket "jox" på. Håll det enkelt och tänk på att det är enbart för eran skull ni har en sten. ta det som ni tycker är bäst och som ni tycker representerar erat barn.

    Graveringen, leveransen och monteringen hjälper begravningsbyrån er med. Ni meddelar bara att ni vill ha en egen sten och sedan lämnar ni in den till dem så sköter de resten.

  • Cinza

    Du kan även ta den sten ni vill ha och åka till ett stenhuggeri och säga hur ni vill ha den. Om den skall ligga helt platt eller inte bestämmer ni själva om det inte finns regler på just den kyrkogården. Det vet i så fall kyrkogårdsförvaltningen.
    Vi kommer att hämta vår sten själva hos stenhuggeriet när den är färdig och lägga den på plats. Man kan även få hjälp med transport från stenhuggeriet om man vill, men den tjänsten får man betala för.

  • MinEmPsi

    Jag har nyligen lämnat förslag till ett stenhuggeri som ska rita den till oss och sen att vi får godkänna den innan de gör den!
    De har tagit vilket kyrkogård-plats våran dotter ligger så när den är klar så är det de som sätter dit den. Det ingick tydligen i priset när man betalar den!

    Frågade också ifall man måste betala först innan man får stenen -då jag är rädd att man har lagt ut en massa tusenlappar och så får man en söndersten eller jätte ful- men han sa att man betalar efteråt! Så det är skönt att höra! Och om den skulle gå sönder så har man garanti!

    Jag tycker att både förslagen ifall ma hittar en sten själv eller köper en sten är båda fina!

  • Zoieli

    Tillägger att om man hittar en egen natursten och lämnar in till ett stenhuggeri för namngravering, så är det bra att tänka på att stenytan inte får vara för porös. Man brukar få blästra ytan lite där namnet ska stå.

    Kram/Elisabeth med *Vendela*, Vilda och *Vega*

  • Eva S

    Vi valde en sten från vår skog som vi lämnade till ett litet stensliperi. När den var klar hämtade vi den och satte den på plats själva. Det kunde de visst gjort men det hade kostat extra. Den är så pass liten och lätt så det var ju inga problem för oss att göra det. Och det känns faktiskt bra att ha gjort det själv.

  • Kaka

    Vi hämtade en slät sten på min favoritstrand och lämnade till ett stenhuggeri. Vi satte den sjäklva på plats. Tänk på att om ni gör allt själva måste ni ev. och så få ett godkännade från Kyrkogårdsförvaltningen. Vi fotade stenen och gjorde en skiss hur vi tänkt oss den och lämnade till dem. Det var inga probelm att få ett OK. Liggande sten eller ej är väl en smakfråga. Vår sten är lite både och. Den har en slät sida som är graverad och är så att säga rund i storlek med en basketboll. Vi grävde en mindre grop som vi fyllde med grus och la stenen på. Ännu så länge så ligger stenen väldigt bra och det är snart 4 år sedan den sattes dit. Hoppas ni hittar en sten som passar er.

  • mortill31980

    Vi har en sten nu som vi beslutat oss för, men kontaktar man själv ngn som kan slipa och gravera den? eller tar man hjälp av ngn?(begravningsbyrån eller kyrkan?)

  • Kaka

    Vi kontakatade stenhuggerit själva. Dom kan hjälpa till med godkännade från kyrkogårdsförvaltning och utplacering av stenen om man inte vill gör det också själv. Tror säkert att en begravingsbyyrå kan hjälpa till men då är det en instans till som kostar pengar.

  • lunaticluna

    hej!
    det där med sten är inte lätt. ni måste hitta något som passar just er bäst. vi gick runt på kyrkogården och tittade på stenar, men fanninget direkt vi själva gillade. då tipsade vår begravningsentreprenör oss om att ta en egen sten i naturen. de kan se ut precis hur som helst egentligen. men prata med er begravningsbyrå de kan förmedla kontakt med ett stenhuggeri. vår sten hämtades hemma av deras firma, skickades iväg till huggarna och de ringde sen mig och fick höra hur vi ville ha den. sen monterade de den på plats. om stenen grävs ned en bit eller läggs uppepå är helt en smaksak. vår är något nedsänkt.
    kom bara ihåg att ni kan få vad som helst ingraverat på stenen! har ni tex fot eller handavtryck så kan de göras osv.

    välkommen in i mitt galleri och se hur vår ser ut. vi valde att ha runskrift på.

    kram!

  • RebeccaR

    Jag ritade en egen sten till min änglason. Bild finns i mitt galleri på den. Det var kyrkovaktmästaren som satte upp vår sten, men jag vet att vissa sätter upp dem själv...


    Rebecca med ängeln Aaron och jordebarnet Turid www.famronnquist.se
  • gunillas blogg

    Vi plockade vår egen sten från naturen efter ett tips av kyrkovaktmästaren. Sedan lämnade den in för gravering och och det ingick även att de la den på plats.
    Finns några bilder på min blogg: blogg.passagen.se/pgrrr/

  • prilset

    Vi valde att "hitta" en sten i naturen. Vi tog den till ett stenhuggeri där man "godkände" den(hårdheten)Den blev jättefin (se mitt galleri under Tindra). Stenhuggeriet satte upp den åt oss.
    Kram

  • Pyspunkan

    Puffar upp tråden med en fråga: 

    Jag har förstått att det blir mycket billigare att gå direkt till stenhuggeriet utan en massa mellanhänder om man har en egen natursten som man vill gravera med namn. När jag ringer till företaget som heter just "stenhuggeri" där jag bor  så berättar de att de tar nästan 3 000 kronor för "transport till stenhuggeriet" FörvånadSuck. Det är just det jag vill komma ifrån. Jag vill ha direktkontakt med stenhuggaren. 

    Hur har ni andra med naturstenar gjort- kan man gå DIREKT till de som utför graveringen med sin sten eller måste man verkligen gå via en firma (som tar extrabetalt)?

    Någon som känner till stenhuggeri där man kan lämna in en natursten direkt i Norra Stockholm-Uppland-Roslagen?

    Tacksam för all hjälp! 

Svar på tråden Leta egen Gravsten eller köpa?