• Äldre 4 Aug 08:41
    3125 visningar
    35 svar
    35
    3125

    2 personal på 13 småbarn...

    Hej,
    Har nyss fått höra att det på sonens avdelning fr o m nu och och framåt endast kommer att vara 2 (TVÅ!!) personal på 13 barn (samtliga födda 06 och 07). Är detta normalt eller ens tillåtet?

    Förskolan drivs av kommunen och enl personalen så finns det inte längre några regler gällande personalantalet. Stämmer det?

    Jag kan inte förstå hur dessa 2 personal (den ena har desutom aldrig jobbat med småbarn) ska hinna med alla barn. Jag har just nu bara lust att säga upp dagisplatsen...

    Vänligen hör av er så att jag har något att komma med när jag ringer den som är ansvarig inom kommunen.

    Tack på förhand!
    //Ulle

  • Svar på tråden 2 personal på 13 småbarn...
  • Sarame­dM
    Äldre 4 Aug 08:43
    #1

    Oj det var inte många!
    Men det är ju egentligen inte fler barn på en personal än på många andra ställen även och 6,5 barn är i överkant

    Nej det finns inga lagar ang hur persoltätt det ska vara

  • Suskiv
    Äldre 4 Aug 09:51
    #2

    Vi får nästan likadant nu till hösten. 2 personal på 15-16 barn i åldern 1-5 år. Det känns inte ok. När mina barn började så var det 4 personal på 16 barn. Andra året var det 3 personal på 18 barn och som sagt nu till hösten blir det 2 på 16. Ser ut likadant i hela kommundelen. Resten av kommunen har istället stora barngrupper på 20 barn eller fler.

  • Äldre 4 Aug 09:51
    #3

    nej det finns inga lagar längre,men det finns en fin läroplan och det heter förskola numera fast det bara är barnpassning jättebra att du ringer och klagar hos kommunen. hoppas fler föräldrar gör det för sina barns skull.

  • 5by5
    Äldre 4 Aug 11:19
    #4

    Det låter sjukt tycker jag, skulle inte placera mitt barn på en sådan avdelning. Hur gör de när den ena måste gå på toaletten? Hur gör de vid blöjbyten, lunch, samling, raster m.m? Eller om den ena blir sjuk?
    3 personal borde vara minimum - sen får man väl ha fler barn/avdelning i så fall!

  • Zofye
    Äldre 4 Aug 11:21
    #5

    Antalet personal kan ju variera beroende på om dessa jobbar heltid eller bara 75% eller mindre. Ju fler som jobbar heltid desto mindre antal personal, men timmarna är desamma.
    Men det låter väldigt lite tycker jag!

  • Puman7­8
    Äldre 4 Aug 11:24
    #6

    regler brukar det vara 5 barn på en personal.
    Men iaf här så trycker de in mer barn på den personalen som är bara för att spara pengar.

    Personligen tycker jag det är hemskt. Både för barnen och för personlen och barnomsorgen blir ju tyvärr sämre på detta sätt.

  • uniMog
    Äldre 4 Aug 11:24
    #7

    tjaa... vi hade 2 på 11 barn och första förskolan var 2,75 på 18 barn och det funkade utmärkt. Nu kommer de vara 3 på..... jag är osäker men 20 barn totalt varav 3 förskoleklassbarn som alltså bara kommer efter "skolan".


    the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Zofye
    Äldre 4 Aug 11:29
    #8

    Ungefär så hade vi också.
    Det var 2,75 på 17 barn och det gick!
    Och ju äldre barnen blir desto färre poäng har de ju! Så även om antalet barn är 20 så är det inte barnantalet utan vilka poäng dom är som räknas. Äldre barn=färre poäng, yngre barn=fler poäng. Vi hade dessutom många "föräldralediga" barn (barn som hade föräldrar som var föräldralediga med yngre syskon) och dom räknas ju som väldigt låga poäng.


    Pejgan skrev 2008-08-04 11:24:41 följande:
    tjaa... vi hade 2 på 11 barn och första förskolan var 2,75 på 18 barn och det funkade utmärkt. Nu kommer de vara 3 på..... jag är osäker men 20 barn totalt varav 3 förskoleklassbarn som alltså bara kommer efter "skolan".
  • Puman7­8
    Äldre 4 Aug 11:31
    #9

    visst går det, men pedagogiken blir lidande....

  • Zofye
    Äldre 4 Aug 11:33
    #10

    Absolut, men det är ju inget förskolepersonalen kan bestämma. Det är ju kommunen som bestämmer och dom vill ju få in så många barn som möjligt till en så låg kostnad som möjligt. Och det vet vi ju alla att kommungubbar är pedagogiska...


    Puman78 skrev 2008-08-04 11:31:27 följande:
    visst går det, men pedagogiken blir lidande....
Svar på tråden 2 personal på 13 småbarn...