• Okänd gäst
    Äldre 12 Aug 16:54
    6446 visningar
    6 svar
    6
    6446

    Hand o fotavtryck i akrylfärg? Varför blir det misslyckat?

    Har flera gånger gjort avtryck i både finger o akrylfärg på canvasduk men de blir aldrig bra. Lägger färgen på en tallrik o tar sedan barnens händer o doppar de...blir så kletigt man ser knappt att det är en hand.

    Tar jag förmycket färg? Tar jag mindre så ser man knappt avtrycken.

    Nån som kan ge mig lite tips?

  • Svar på tråden Hand o fotavtryck i akrylfärg? Varför blir det misslyckat?
  • hejlis
    Äldre 19 Aug 22:58
    #1

    Jag har målat färgen med pensel på handen/foten. Men man får måla snabbt och ganska hårt, det kittlas Eller så tar man en stämpeldyna och trycker handen/foten mot, det har blivit jättebra avtryck av det!

  • Äldre 20 Aug 22:53
    #2

    Inflikar med en liten följdfråga till hejlis: Vad är det för stämpeldyna du menar?

  • Äldre 20 Aug 22:56
    #3

    ett tips är att du häller akrylfärg på en tallrik och lägger på skumtvättlappar och trycker till så att färgen går igenom. Tryck sedan foten eller handen i färgen så får du lagom med färg.

    Lycka till.

  • hejlis
    Äldre 22 Aug 23:01
    #4

    Så´n som man tex kan köpa på panduro. Med vattenlöslig färg.

  • Thu 23 Apr 2020 23:11
    #5

    Akrylfärg är inte en så barnvänlig färg kanske men ok. Om du målar ett tunt lager med akrylfärg så tunt att det går in i alla linjer i handen och/eller foten och ser till att du använder en canvasduk som inte har så grov "gräng" och ser till att canvasduken ligger på något och inte i luften på en träram - du måste kunna trycka hårt, då tror jag att du lyckas. Bästa materialen att göra bebisavtryck i är dock keramik och glas. 

  • Fri 24 Apr 2020 15:02
    #6
    olga001 skrev 2020-04-23 23:11:19 följande:

    Akrylfärg är inte en så barnvänlig färg kanske men ok. Om du målar ett tunt lager med akrylfärg så tunt att det går in i alla linjer i handen och/eller foten och ser till att du använder en canvasduk som inte har så grov "gräng" och ser till att canvasduken ligger på något och inte i luften på en träram - du måste kunna trycka hårt, då tror jag att du lyckas. Bästa materialen att göra bebisavtryck i är dock keramik och glas. 


    Så här 12 år senare gissar jag att ts tonåring är maxat ointresserad av att göra handavtryck...
Svar på tråden Hand o fotavtryck i akrylfärg? Varför blir det misslyckat?