• stormw­ind
    Äldre 17 Aug 16:19
    8537 visningar
    16 svar
    16
    8537

    Berätta för mig om Kabbalah

    Jag är sökande, jag har en tro på något större än oss. Mitt sökande har kommit till nyfikenhet gällande Kabbalah.

    Kan någon berätta?

    /Stormwind

  • Svar på tråden Berätta för mig om Kabbalah
  • xenaa
    Äldre 17 Aug 16:22
    #1
  • Venus von Willen­dorf
    Äldre 19 Aug 15:50
    #2

    Jag vill gärna veta mer.

  • Äldre 29 Aug 16:54
    #3

    Judisk Kabbalah?
    Kristen Kabbalah?
    "ockult"/"esoterisk" Kabbalah
    Pop-Kabbalah á la Madonna etc.?

    Vilken form ¨för kabbalah vill du vete något om?

  • Venus von Willen­dorf
    Äldre 29 Aug 17:02
    #4

    Jag trodde kabbalah var judisk.

  • Näckro­s
    Äldre 29 Aug 17:17
    #5
    Svar på #3
    Jag trodde också den var judisk. Kan du berätta mer om det du vet?
  • teek taak
    Äldre 29 Aug 18:31
    #6

    Den judiska kabbalah motsvarar sekten sufism i islam. Kan den judiska kabbalah också vara en sekt?

  • hilah
    Äldre 2 Sep 14:57
    #7

    Inom judendomen är kabbala en bok, en skrift - INGEN egen gruppering eller sekt. Man brukar allmänt säga att kabbala står för mysticismen i judendomen och att man borde vara minst 40 år och ha studerat Tora och Talmud i många år innan man ger sig på kabbalan, eftersom man måste ha en grund i realism och pragmatism innan man börjar studera mysticismen. Madonna-kabbalan har VÄLDIGT lite att göra med det som kabbala står för i judendomen. Hennes version är väl lite som en sekt, men snälla, blanda inte ihop det med judendomen!

  • Näckro­s
    Äldre 2 Sep 15:45
    #8

    Tack för info halley

  • Äldre 2 Sep 15:46
    #9

    Kvinnor får väl traditionellt sätt inte studera kabbala?

  • hilah
    Äldre 2 Sep 15:50
    #10

    Emma Camilla skrev 2008-09-02 15:46:25 följande:


    Kvinnor får väl traditionellt sätt inte studera kabbala?
    Det stämmer, sådan har traditionen varit (eftersom kvinnor inte brukade studera Tora/Talmud på samma sätt som männen och därför inte hade samma grundkunskaper), men tiderna ändras och jag känner flera kvinnor som studerar kabbala. Det finns ingen lag som förbjuder detta och ju fler lärda kvinnor det finns, desto fler kvinnor kommer att studera kabbala.
  • Venus von Willen­dorf
    Äldre 2 Sep 18:16
    #11

    Betyder det att det bara är judar som förbehålls rätten att studera kabbala då, på riktigt och ska man då dra slutsatsen att annat som kallas kabbala bara är inspirerat av den?
    Jag är verkligen tacksam för dina svar halley. Älskar att studera jämförande religion och har hittills bara lyckats ta mig igenom en introduktion till Talmud. Det är så sällan man får tillfälle att diskutera tro med judar.

  • hilah
    Äldre 3 Sep 08:05
    #12

    Venus von Willendorf skrev 2008-09-02 18:16:23 följande:


    Betyder det att det bara är judar som förbehålls rätten att studera kabbala då, på riktigt och ska man då dra slutsatsen att annat som kallas kabbala bara är inspirerat av den? Jag är verkligen tacksam för dina svar halley. Älskar att studera jämförande religion och har hittills bara lyckats ta mig igenom en introduktion till Talmud. Det är så sällan man får tillfälle att diskutera tro med judar.
    Bra fråga Jag tror inte att det rent halachiskt (halacha = den judiska lagen) finns något som talar emot att icke-judar studerar kabbala. Och om en icke-jude verkligen är insatt i våra skrifter, så tycker jag personligen inte att det är något som helst problem om hon/han även vill fördjupa sig i kabbala. Eftersom kabbala till stor del handlar om mysticism, så finns det väldigt mycket som kan tolkas på fel sätt - det är därför vi tycker det är så viktigt att man först studerar de andra skrifterna.
    Att bara plocka några spännande/mystiska citat från kabbala och göra det hela till en slags trendig sekt tycker jag verkligen förringar den visdom som egentligen ligger bakom den.
  • Venus von Willen­dorf
    Äldre 3 Sep 08:53
    #13
    hilah skrev 2008-09-03 08:05:56 följande:
    Venus von Willendorf skrev 2008-09-02 18:16:23 följande:Bra fråga Jag tror inte att det rent halachiskt (halacha = den judiska lagen) finns något som talar emot att icke-judar studerar kabbala. Och om en icke-jude verkligen är insatt i våra skrifter, så tycker jag personligen inte att det är något som helst problem om hon/han även vill fördjupa sig i kabbala. Eftersom kabbala till stor del handlar om mysticism, så finns det väldigt mycket som kan tolkas på fel sätt - det är därför vi tycker det är så viktigt att man först studerar de andra skrifterna. Att bara plocka några spännande/mystiska citat från kabbala och göra det hela till en slags trendig sekt tycker jag verkligen förringar den visdom som egentligen ligger bakom den.
    Det kan jag både förstå och hålla med om. Så hur kan en icke jude få större kunskap om judendom (tex med avsikt att tränga in i kabbalan) utan att behöva studera den som främmande religion för ickejudiska lärare? Har synagoger några aktiviteter för den som söker sig dit? Jag vet att de inte sysslar med mission, och jag tror att det gör det hela mycket svårare att bilda sig en uppfattning om själva tron. Jag har faktiskt bara stött på judiska representanter i interreligiösa sammanhang som andra samfund inbjudit till, och då är man som talare lite i underläge.
  • hilah
    Äldre 3 Sep 10:39
    #14

    Venus von Willendorf skrev 2008-09-03 08:53:52 följande:


    Det kan jag både förstå och hålla med om. Så hur kan en icke jude få större kunskap om judendom (tex med avsikt att tränga in i kabbalan) utan att behöva studera den som främmande religion för ickejudiska lärare? Har synagoger några aktiviteter för den som söker sig dit? Jag vet att de inte sysslar med mission, och jag tror att det gör det hela mycket svårare att bilda sig en uppfattning om själva tron. Jag har faktiskt bara stött på judiska representanter i interreligiösa sammanhang som andra samfund inbjudit till, och då är man som talare lite i underläge.
    Det kan vara svårt, det håller jag med om. Jag har faktiskt aldrig funderat över om aktiviteterna/kurserna i judiska församlingen är öppna för icke-judar eller ej. Vi går ju inte ut med sådan information, eftersom - som du säger - vi inte sysslar med mission och vi därför kan känna oss obekväma i "interreligiösa" sammanhang. Utomstående tolkar det säkert lätt som att vi är slutna och kanske ovälkommande och jag kan medge att vi nog är svåra att nå om någon är interesserad av att veta mer om hur vi lever. Jag tror också att det hänger ihop med det faktum att vår religion handlar mer om handlingar än om ren tro - dvs vi uttrycker vår tro i konkreta handlingar - och om man förklarar judendomens grund för någon utomstående så kommer det först och främst att handla om dessa handlingar och då känner vi (eller i alla fall jag) att det lätt kan låta som om "detta är den rätta vägen att leva" och vi tror att det endast är den rätta vägen för JUDAR, inte för andra folk och religioner. Andra religioner har funnit sina egna vägar.
    Om en icke-jude är interesserad av att lära sig mer, skulle jag föreslå vissa böcker eller kanske att läsa judaistik på universitetet (om den personen har möjlighet) eller att höra med en judisk församling om man får vara med på en g*dstjänst.

    Förresten, det är en fin historia du har i din presentation
  • Venus von Willen­dorf
    Äldre 3 Sep 11:18
    #15
    hilah skrev 2008-09-03 10:39:59 följande:
    Förresten, det är en fin historia du har i din presentation
    Tack. Jag har hittat massor av skatter här hemma sedan jag började leta på rätt ställen.
    För någon vecka sedan fick jag en bok efter en gammal judisk man, Mosaiska församlingens historia i Göteborg 1780-1980. Den är så intressant. Jag fick också två kokböcker.
  • rimbau­d65
    Äldre 17 Jan 22:54
    #16

    Det är ett tag sedan någon gjorde ett inlägg i den här tråden om Kabbalah, fast jag antar den hoppar upp först i den kategori den hör hemma.

    Det där att man skall vara 40+ och ha studerat Torah och Talmud kan vi ta med en nypa salt idag för det har faktiskt förändrats för länge sedan. Det resonerades så på 1500-talet så det är lite trist att det jämt dyker upp. Det som är bra med det är att Kabbalah ändå alltid bör ses i sin kontext, och jag tycker det är nödvändigt att parallellt studera i Gamla testamentet, så vill du på allvar studera Kabbalah så råder jag dig att samtidigt göra en ansträngning vad gäller i Gamla testamentet, framför allt de 5 Moseböckerna.

    Det Halley säger, att Kabbalah är en bok är tyvärr fel. Det finns ingen sådan bok. Det som finns i den kabbalistiska traditionen är en bokserie som heter Zohar (Strålningens bok) och vad den i grunden är är en utläggning av de 5 Moseböckerna. Den finns olika upplagor, fast ingen på svenska. Den Zohar jag har är i 22 band plus ett indexband och har den arameiska grundtexten parallellt med den engelska översättning, samt insprängda är den så kallade Sulamkommentaren som är slriven av den främste kabbailsiten på 1900-talet, Yehuda Ashlag. Det är med andra ord ett omfattande verk. Det finns andra böcker som är viktiga i den kabbalistiska traditionen, te.x Sefer Yetzirah som fokuserar på de 22 hebreiska bokstäverna och skapelsens grundstrukturer.

    Något som har antytts tidigare är att det finns många varianter av Kabbalah så det går att hamna ungefär var som helst. Många inom så kallad New Age skriver böcker om Kabbalah fast det är då viktigt att förstå att de egentligen har en annan livsåskådning bakom och bara använder och drar nytta av Kabbalah. Det är också skillnad på de två viktigaste Kabbalahrörelserna idag internationellt, Kabbalah Centre och Bnei Baruch som har sitt huvudfäste i Israel. Ifall jag skall rekommendera något så är det bättre att gå med Bnei Baruch, av flera skäl, som har sin webbplats på www.kabbalah.info. (Det finns en svensk avdelning på www.kabbalah.info/se). Det finns enormt mycket material tillgängligt på hela den webbplatsen så det är bara att börja. Skall man studera Kabbalah behöver man troligtvis vägledning av andra som studerar. Jag skulle rekommendera att de som vill lära känna den autentiska Kabbalah börjar med att se igenom den här introduktionsserien, som ger en mycket bra sammanfattning:

    www.kabbalah.info/se/videoklipp/en-introduktion-i-kabbala-hela-serien

    Hoppas det här hjälper. Ifall "tråden" får liv igen kan jag gärna komma tillbaka och säga mer än så här om Kabbalah, som jag har studerat från och till i 5-6 år.

Svar på tråden Berätta för mig om Kabbalah