• Äldre 19 Aug 12:32
    2382 visningar
    12 svar
    12
    2382

    HUR kan man tycka att det är roligt att gå från föräldraledigt till jobb? Peppning tack!

    Ska börja jobba imorgon efter 21 mån föräldraledighet. Nytt jobb, nya utmaningar o jag borde vara nöjd för jag har fixat ett bra betalt jobb ganska snabbt.

    Men det känns så mörkt, känner mig t.o.m. sjuk.. det är inte jobbet i sig utan det faktum att jag ska vara utan min bebis (nja, så bebis är han ju inte längre).

    Tänker på alla som tycker det blir roligt att börja jobba igen. Hur tänker ni? Kanske kan jag ta över lite av era idéer för jag ser bara det negativa, är helt omotiverad o det börjar imorgon. Jag kan inte gå dit såhär oengagerad..

    Sonen ska gå hos dagmamma, inte så många timmar för pappan ska lämna sent o hämta tidigt, kanske 6 timmar per dag sammanlagt blir det. Men det skär sig i hjärtat ändå..

  • Svar på tråden HUR kan man tycka att det är roligt att gå från föräldraledigt till jobb? Peppning tack!
  • Snorki­s
    Äldre 19 Aug 12:40
    #1

    Jag tycker det var helt underbart att börja jobba igen.... att få umgås med folk på vuxennivå...

    Men visst finns saknden efter barnet där, men man får ha härliga kvällar och helger

  • Minna1­982
    Äldre 19 Aug 12:41
    #2

    Usch, jag vet, det är svårt i början. Men vad skönt att det bara är 6 timmar om dagen! Min dotter tyckte det var jättekul att börja på dagis, fick massa vänner och lärde sig massa nya saker, så det är ett plus.

    Sen kan det, trots allt, vara skönt att träffa vuxna människor och prata om annat än barn, kunna fika utan att bli avbruten (någorlunda iaf) och kunna känna att man utvecklas på andra områden än som mamma.

    Det är svårt i början, men hoppas det blir bra för er!

  • Äldre 19 Aug 12:44
    #3

    jag grät den sista veckan innan jag skulle jobba, av ren separationsångest. hos oss skulle pappan ta över,s å jag skulle inte ens lämna tjejen till dagis eller liknande, det var bara min egen ångest det handlade om. men det gick över jättefort. efter bara några dagar kändes det jättebra och var skönt att vara ett eget JAG också, som hade ett liv utanför hemmet också!

  • knäppi­sen
    Äldre 19 Aug 14:12
    #4

    Jag tyckte det var skönt att kunna få gå på toa i fred, dricka en kopp kaffe i lugn och ro, prata om vuxensaker utan att bli avbruten, få ha snygga kläder på sig utan rädsla av att de ska bli nerfläckad o få mer pengar att röra sig med varje månad.

  • Äldre 25 Aug 10:54
    #5

    Har en väninna som var i din sists för inte så länge sedan och hon insåg att fördelen med att jobba var att hon fick sakna den lille så att tiden tillsammans blev ännu mer värdefull.

  • Miiiaa­a
    Äldre 25 Aug 13:52
    #6

    Jag tror inte att det blir så farligt, jag har jobbat 1-2 dagar i veckan extra, sedan hon var 5 månader. Det har varit bra. Då blir nog separationen inte så jobbig. Men visst, jag kommer nog att må jättedåligt över att någon vilt främmande människa ska ta hand om henne i början....

  • Äldre 25 Aug 16:02
    #7

    Visst ar det tufft! Har precis sjalv borjar jobba 3 dagar i veckan och var inte hemma alls lika lange som TS. Tycker det ar kul men visst kanns det jobbigt att lamna pa dagis. Roligt att umgas med bara vuxna igen mm och tank vad skont att slippa plocka upp kladd fran golvet nagra dagar i veckan  Men inser hur mycket man saknar sin lilla skrutt nar man kommer hem.

  • skratt­maja
    Äldre 25 Aug 17:21
    #8

    det ända roliga i det hela är att det är så underbart att få komma hem! trots att det är en massa vardaliga saker att ta hand om..
    men att bli mött av en liten som kastarsig i sin famn är så härligt och man får en massa ny enrgi!!!

    jag tyckte det var supertufft att börja jobab för ett år sedan, tog en dag itgaget, längtade till helgerna och tog tillvara på alla studner med J som jag kunde! många och långa mysstudner blev det!!!

    du kommer att fixa det hela det är jag säker på....


    skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • Äldre 25 Aug 17:30
    #9

    Oj!
    Ska bli ljuvligt att börja jobba. Att få ha vuxna samtal utan barnskrik, att få äta min lunch i (relativ) ro, att få gå på toa utan att få små händer intryckta mellan rumpan och toastolen.

    Självklart kommer jag sakna dem men då är det också så mycket härligare med den tid vi har tillsammans.


    knäppisen skrev 2008-08-19 14:12:48 följande:
    Jag tyckte det var skönt att kunna få gå på toa i fred, dricka en kopp kaffe i lugn och ro, prata om vuxensaker utan att bli avbruten, få ha snygga kläder på sig utan rädsla av att de ska bli nerfläckad o få mer pengar att röra sig med varje månad.
    Jepp, precis. Utom det där med snygga kläder; jag har ändå sjukhuskläder på mig och de blir fläckiga, de med, ibland.
    //Maggis
  • E L I
    Äldre 25 Aug 18:54
    #10

    Började jobba viss tid när sonen var 3 månader och heltid när han var ca 8 månader!! Tyckte det var skitskoj att börja jobba. Få prata lite vuxensnack och helt andra saker än barn! Sedan tyckte jag det var lite mysigt för att då fick jag längta efter honom och sen var det extra roligt när man kom hem!!
    Skulle inte gjort annorlunda om jag valde i dag

  • Ananas­paj
    Äldre 25 Aug 19:00
    #11

    Jag börjar om en vecka!

    Känner samma, min tjejja är tio månader och det är dax för pappa att vara hemma, inte för att jag inte tror att det ska gå bra, det vet jag att det gör, men jag vill inte jobba.

    Min man har sökt nytt jobb och jag hoppas av egoistiska skäl att han får det för då kan han inte cara 100 % pappaledig utan vi måste dela på det!!

    Ska jobba 50% första två veckorna iaf...sen får vi då som sagt se!!

    Det reder sig nog för oss!

  • Äldre 25 Aug 20:40
    #12

    jag har också ångest för att jag nu jobbar. MEN, det som är mycket bättre nu sen jag började jobba är att jag har sådan otrolig energi till vår lille kille! När jag kommer hem så tar jag hand om honom med glädje hela kvällen. Jag struntar i om han är gnällig eller "jobbig", jag vill bara gosa, leka och pussa på honom ändå!

    Helgerna blir fantastiska eftersom jag verkligen värdesätter dem numera. Förut flöt dagarna ihop och jag uppskattade inte varje ögonblick men min son på samma sätt som jag gör nu. I söndags till exempel så var han o jag ute och gick (han i vagnen då såklart) och jag tyckte det var så underbart!!!

    Så, summan av kardemummen, det svider i hjärtat varje morgon jag går till jobbet, men det är underbart att komma hem! + att jag faktiskt känner mig mer utvilad efter en dag på jobbet än vad jag gjorde efter en dag hemma med vår älskling.

Svar på tråden HUR kan man tycka att det är roligt att gå från föräldraledigt till jobb? Peppning tack!