• Analoga

    Gnällig och bråkig när hon kommer från dagis

    Min 4-åring är så oerhört sur, gnällig, bråkig när hon kommer från dagis.Det är verkligen pest och pina. Redan vid hämtningen så ser hon allmänt sur ut. Hon går bara 5 timmar per dag , 3 dagar i veckan - och jag är hemma. Så hon har korta dagar. Hon älskar att vara på dagis, trivs jättebra där. Vi har det också en bra relation. Går över efter hon varit hemma ett tag.

    Jag är så fruktansvärt less, man gruvar sig verkligen för hämtningen för hon ignorerar oss och fortsätter leka. Sedan är hon så jäkla grinig,sur och trött - blä!

    Är det fler som har så här?

  • Svar på tråden Gnällig och bråkig när hon kommer från dagis
  • quick

    Precis så har vi det just nu vid hämtning. Flickan böt avd. för 3 veckor sedan och nu vill hon inte komma hem med mig utan säger gå din väg, så idag sa jag högt till alla fröknar att nu går jag för min dotter skall visst sova över här...
    Då blev det fart på fröken men så fruktansvärt sur , grinig och ett allmänt dåligt humör i ca. 1 timme .
    Hon har dock fyllt 5 nyss, och säger att hon hade velat leka med dockorna efter mellanmålet, men jag har sagt åt personalen att redan vid bordet förbereda henne på att efter mellanmålet skall hon bli hämtad.
    Kanske är det en fas dom går igenom och hon har inte trivts så bra på dagis tidigare, så jag är samtidigt glad att hon nu inte vill hem....

  • Maggis

    Min 5-åring var också sådan en period i våras (då var han 4). 5 timmar 3 dagar/vecka och jag tror det handlade om att jag störde mitt i det roliga när jag kom. Han ville ju stanna kvar och fika med sina polare. Så hela hämtningen och någon timma efter var bara konflikter och sura miner.

    Nu har han mjukstartat lite efter sommaren och kommer gå upp i "arbetstider" om 1½ vecka. Men än har jag inte sett samma beteende så det kanske har gått över under sommarens ledighet.


    //Maggis
  • mary04

    Japp, värsta utbrottet vid hämtning just nu! Vår son är 2 år och 8 månader och trivs väldigt bra på dagis. Han går bara från 9 till 15. Idag grät han och skrek från att han skulle kissa innan vi gick från dagis ända tills vi kom hem och ett tag hemma också. Det är inte alls roligt att hämta, man blir helt slut och trött och arg!! Jag skulle gärna gå till parken efter dagis, men det går ju inte och han vill inte ens. Hoppas verkligen bara att det är en fas! Kan det vara övertrötthet tro?

  • Thaleia

    Men kan ni inte berätta för personalen om hur du upplever hämtningarna och komma överens om ngt som personalen kan hjälpa dig med under hämtningen. Som personal skulle man ju kunna se till att förberedda henne på att hon snart ska gå hem och se till så att hon inte börjar med några jättestora projekt som hon har svårt för att avsluta när du kommer för att hämta. Ibland har vi även hjälpt till att under en period hjälpa föräldern med påklädningen. Barnen brukar ju oftast "bråka" lite mindre med oss personal!

  • MansonDust

    Hade samma sak med min dåvarande 4-åring. Skittrist !! Samma visa nu, hämtas dock från 6-års & går ca 4½ timmar/dag.

  • Analoga
    mary04 skrev 2008-08-19 17:29:32 följande:
    Japp, värsta utbrottet vid hämtning just nu! Vår son är 2 år och 8 månader och trivs väldigt bra på dagis. Han går bara från 9 till 15. Idag grät han och skrek från att han skulle kissa innan vi gick från dagis ända tills vi kom hem och ett tag hemma också. Det är inte alls roligt att hämta, man blir helt slut och trött och arg!! Jag skulle gärna gå till parken efter dagis, men det går ju inte och han vill inte ens. Hoppas verkligen bara att det är en fas! Kan det vara övertrötthet tro?
    Ja, hon ser verkligen skittrött ut när jag hämtar henne, även om hon inte vill erkänna det själv
    Thaleia skrev 2008-08-19 17:58:19 följande:
    Men kan ni inte berätta för personalen om hur du upplever hämtningarna och komma överens om ngt som personalen kan hjälpa dig med under hämtningen. Som personal skulle man ju kunna se till att förberedda henne på att hon snart ska gå hem och se till så att hon inte börjar med några jättestora projekt som hon har svårt för att avsluta när du kommer för att hämta. Ibland har vi även hjälpt till att under en period hjälpa föräldern med påklädningen. Barnen brukar ju oftast "bråka" lite mindre med oss personal!
    Tack, det var en bra idé. Ska prata med dem om det, att de får säga till henne att det närmare sig hämtning.
Svar på tråden Gnällig och bråkig när hon kommer från dagis