• Nyima
    Äldre 25 Aug 17:10
    29937 visningar
    21 svar
    21
    29937

    Hudkräm för mörk hy?

    Är det någon som har ett bra tips på hudkräm för mörk hud? I Nigeria använde vi samma vaselinsalvor som alla andra. Huden blir fantastiskt fin av vaselin men vaselinet tillför ju inget till huden utan kapslar bara in. Dessutom luktar krämerna inget vidare (ungefär som gammal parfym).
    Jag vet att jag sett tips om bra krämer tidigare men har glömt...

  • Svar på tråden Hudkräm för mörk hy?
  • MammaH­ella
    Äldre 25 Aug 17:29
    #1

    Vi använder Weledas hudvårdsoljor och smörjer med. Kolla in på www.weleda.se

    Nu vet jag inte hur stort ditt barn är men det finns Calendeulaolja till mindre barn och de är verkligen supereffektiva och innehåller inga konstigheter. Mina barn använder dessa 1-2 gånger/ vecka och sedan använder de Weledas hudvårdslotion.


  • Granne­n
    Äldre 25 Aug 17:32
    #2

    Ursäkta en dum fråga men varför ska man ha olika krämer beroende på mörk/ljus hud?

  • Ethi
    Äldre 25 Aug 17:57
    #3

    VÄLKOMNA HEM! Jag tänkte just på er häromdagen och undrade om ni kommit hem nu

    Vi använder också Weledas hudvårdsgrejer, ur Calendulaserien för baby och barn: shop.weleda.se/templates/group.asp

    Jag tycker att body lotionen fungerar allra bäst för daglig insmörjning för våra söner, och den fetare krämen är bra för torrare partier som t ex kinderna på vintern.

    En annan kanonsak för torr hud (och hår) är att ha i olivolja i badvattnet. Jag brukar också skaka olivolja och vatten i en duschflaska och spraya på håret när det behöver snyggas till eller när jag måste kamma det.

    mumlin, mörk hud är naturligt torrare än ljus hud. Det är bara det, inget annat

  • Nyima
    Äldre 25 Aug 23:46
    #4

    Tack för tips om Weleda! Ska inhandlas genast. Vet att FRAM-butiken i Gbg säljer Weledas produkter, men det kanske är enklast att köpa via webben. TAck!

  • Äldre 25 Aug 23:48
    #5

    shea smör!!! eller Kakaosmör.  
    eller oljor av olika slag (vegetabiliska) super för mörk hy


    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Äldre 26 Aug 00:14
    #6

    Vi använder Propyderm som vi fått utskrivet av läkare. Funkar superbra. Smörjer in Prinsarna en till två gånger om dagen med det. Helt klart nöjd med den!!


    CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire CompleteEntire
  • inoka
    Äldre 26 Aug 00:45
    #7

    håller med ett tidigare inlägg..varför tror ni att det är annorlunda kräm till mörk hudfärg??
    Jag smörjer mej med samma(miniderm) som min man som är vit och vi har lika torr hy båda två.
    Det är ingen skillnad på ljus och mörk.

  • Minna0­7
    Äldre 26 Aug 01:31
    #8

    Ja hur skiljer sig mörk hy sig från ljus? Jag jobbar med utbildning och försäljning av huvård samt make up och har aldrig hört talas om något sånt här tidigare.

  • Colibr­í
    Äldre 26 Aug 01:42
    #9

    Det finns en stor dermatologisk skillnad på ljus och mörk hy. De fyller olika funktioner hos oss människor. Men när det gäller användning av hudkräm då skall man tänka på vilken hudtyp man har. Barnens hud skall skyddas och smörjas med milda produkter och hudkrämer som inte täpper till porerna. Detta är mycket viktigt.

    Jag smörjer mitt barns hud med Natusan hudprodukter en gång per dag och det har alltid fungerar mycket bra. Jag passar på och smörjer honom direkt efter badet/dush när huden är som mest förberedd för att ta emot hudkräm.
    På vinter använder jag hudkräm/babyolja beroende på hur torr huden är; medan på sommaren brukar jag använda hudlotion. Jag har aldrig haft problem med mitt barns hud och huden har alltid varit fin och len.

    Jag har aldrig använd salva, den har alltid känns för fet för mitt barns mörka fina hy. Men detta är vad jag tycker och jag kanske har fel.
    Jag kan varmt rekommendera de produkter jag har använt och som har skyddat mitt barns vackra hy i mer än 3 år (Natusan baby produkter).

    Lycka till!!!

  • Ethi
    Äldre 26 Aug 08:40
    #10

    Nä, alltså, frågan hade ju lika gärna kunnat vara ställd som tips på hudkräm för _torr_ hy, eftersom mörk hud oftast är torr. Det är det som är skillnaden generellt sett, helt enkelt. Men då hade väl en ganska given följdfråga varit _varför_ huden är torr, om det är eksem, för mycket tvål och/eller vatten etc?

Svar på tråden Hudkräm för mörk hy?