• sandra­jostei­n
    Äldre 30 Aug 12:44
    3704 visningar
    12 svar
    12
    3704

    Brända Bullar!

    Jag tänkte att jag skulle baka lite bullar idag. Men de sista gångerna jag har bakat så har bullarna blivit brända på undersidan. Vad gör jag för fel? Vill inte att alla bullarna ska bli förstörda igen...

  • Svar på tråden Brända Bullar!
  • Kristi­n24
    Äldre 30 Aug 12:46
    #1

    ha dom i bullformar, eller på smörpapper.

    för i bullformar blir de inte brända i botten.


    Go och glad Kexchoklad
  • sandra­jostei­n
    Äldre 30 Aug 12:47
    #2

    Jag har dom i bullformar..men dom blir brända ändå...Men bara på undersidan.
    Vad gör jag för fel...???

  • sandra­jostei­n
    Äldre 30 Aug 12:50
    #3

    Nån som har nåt förslag???

  • Kristi­n24
    Äldre 30 Aug 12:51
    #4

    hmm...kanske för hög undervärme. Är det en gammal spis?


    Go och glad Kexchoklad
  • sandra­jostei­n
    Äldre 30 Aug 12:52
    #5

    nej..den är ny...det är därför jag inte förstår mig på den. HAr aldrig varit nåt problem med mina tidigare ugnar.

  • Kristi­n24
    Äldre 30 Aug 12:53
    #6

    okej, läs instruktions boken, kanske finns ngt speciellt för din ugn.


    Go och glad Kexchoklad
  • emelas­mamma
    Äldre 30 Aug 12:54
    #7

    prova att stryka lite smält smör i bullformen innan... prova en bulle först... kanske funkar??!!

    eller om du bara tar övervärme i ugnen... testa dej frammed en bulle i taget..

  • Äldre 30 Aug 12:56
    #8

    Det första som slår mig är om du har skaffat dig en varmluftsugn?
    Något jag lärde mig för flera år sedan på jobbet är att om du har en varmluftsugn så ska du helst sänka temperaturen lite (ca 10-15 grader tror jag) mot vad det står i receptet.

    Hoppas bullarna blir bra

  • sandra­jostei­n
    Äldre 30 Aug 12:57
    #9

    tack så mycket för alla svar...ska pröva dom alla...

    tusen tack...hoppas ni får en fin helg

  • emelas­mamma
    Äldre 30 Aug 13:00
    #10

    Hoppas du med får en fin helg... och lycka till med bullarna!

  • Sun 18 Jul 2021 10:55
    #11

    Hej! Jag läste den här tråden i hopp om att få svar på vad som hjälpte, då jag har samma problem. Hur gick det? Minns du om något av det du provade hjälpte mot att de blev brända på botten? (Jag ser att det var 13 år sedan du postade frågan, men ändå! ????)

  • Sun 18 Jul 2021 15:13
    #12

    Jag ändrade från över-och-undervärme till bara övervärme, och satte ett extra bakplåtspapper under bullarna precis innan jag skjutsade in dem i ugnen, och allt det brända på undersidan av bullarna försvann Glad Jag tror dock inte att det extra bakplåtspappret hjälpte nämnvärt, utan att det var det att jag stängde av undervärmen som gjorde hela skillnaden.

Svar på tråden Brända Bullar!