• Anonym (i behov)
    Äldre 2 Sep 16:21
    11916 visningar
    40 svar
    40
    11916

    ngn som vet vad kan få i möbelbidrag av soc?

    hej ngn som vet hur stor den klumpsumma man får av soc till  säng och köksmöbler. Var länge sedan jag var på soc så jag vet inte hur det funkar numer, inte det möbelbidrag man får inkluderat varje månad utan det man kan få när man behöver något akut.

  • Svar på tråden ngn som vet vad kan få i möbelbidrag av soc?
  • Anonym (rita)
    Äldre 2 Sep 16:23
    #1

    Det är jätte olika beroende på vart du bor och vilken handläggare du fått...

    Det finns de som fått 10000 i bidrag utan att behöva visa upp kvitto, och de som max fått 2500 och varit tvugna att visa upp vart varenda krona gått...

    Så det är en chansning... :)
    Lycka till...

  • Anonym
    Äldre 2 Sep 16:24
    #2

    Du får om du får något deras norm för vad de har för just den möbeln...Inga stora summor
    Så du får nog fråga

  • Anonym (i behov) Trådstartaren
    Äldre 2 Sep 16:28
    #3

    jo det jag menade vad normen kan tänkas vara för en säng , köksstol och köksbord

    jo att vissa får mer än andra vet jag tyvärr

  • Anonym (socia­lsek)
    Äldre 2 Sep 16:32
    #4

    Norm (1 person) för stadsdelen jag jobbar i är:
    Säng: 695:-
    4 sängben: 89:-
    Bäddmadrass: 595:-
    Täcke: 179:-
    Kudde: 79:-
    Påslakanset och ett örngott: 179:-
    Köksbord + 4 stolar: 995:-
    Köksporslin och Köksgeråd: 1000:-

  • Anonym (i behov) Trådstartaren
    Äldre 2 Sep 16:33
    #5
    Anonym (socialsek) skrev 2008-09-02 16:32:28 följande:
    Norm (1 person) för stadsdelen jag jobbar i är: Säng: 695:-4 sängben: 89:-Bäddmadrass: 595:-Täcke: 179:- Kudde: 79:-Påslakanset och ett örngott: 179:-Köksbord + 4 stolar: 995:-Köksporslin och Köksgeråd: 1000:-
    tack
  • Anonym (been there)
    Äldre 2 Sep 17:20
    #8

    Man kan ju faktiskt hamna hos soc p g a en separation eller annan anledning som man inte kunnat förutse.
    Jag blev sjuk (deprimerad) och inlagd på sjukhus under lagen för tvångsvård av psykiskt sjuka. Samtidigt så fick jag en ny lägenhet, jag kunde inte jobba, plugga eller något, jag fick inte lämna avd på två månader.
    För att kunna leva så måste man ha möbler, och soc (iallafall här) går efter senaste IKEA-katalogen. Det billigaste av allt där. Blocket får man ju köa av, du får köpa vart du vill men jag var tvungen att visa kvitto och soc föredrar att man köper i en affär för då så får man ju ett riktigt kvitto. Annars kan man ju fuska.

    Jag fick 6500:- för mitt hem. En etta.

    Man kan hamna på backen av så många skäl, du anar inte hur förnedrande det är att gå till soc och visa ALLA sina utgifter. Att tigga om pengar är inte kul alls, det tycker nog få.

  • Anonym
    Äldre 2 Sep 17:24
    #9

    Vi fick skriva en lista på vad vi behövde, sen kollade vi på bla ikea och skrev upp vad det kostade sen så la dom ihop allt och vi fick pengar till det vi ville ha. Behövde inte visa kvitton. Fick även till en ny tvillingvagn, behövde ej visa kvitto. Har fått en hel del om jag ska vara ärlig bla resa med familjen (4 barn) till kolmården och bodde i stuga där en helg, och är tacksam för det. Dock väldigt skönt nu när man inte behöver deras hjälp mera. Men det är alltså väldigt olika från kommun till kommun.

  • Tös
    Äldre 2 Sep 17:35
    #11

    En släkting fick 7000:-

  • Anonym
    Äldre 2 Sep 18:06
    #12

    Jag hade ingenting och sökte för ett komplett hem. Jag fick 2500 som skulle räcka till d. Så det verkar vara väldigt olika var man bor, samtidigt som jag ahr bekanta som har fått 10000 och bor i samma kommun. Tror främst att det handlar om hur bra soc. sekreterare man har.

  • Anonym (been there)
    Äldre 2 Sep 18:16
    #13

    som sagt, IKEA är deras mall. Men man kan ha tur med en sekreterare som är skysst, det handlar ju också mycket om vad man tidigare haft för inkomster och situation.

    på IKEA hittar du ett bord med 4 stolar för 995:-

Svar på tråden ngn som vet vad kan få i möbelbidrag av soc?