• Äldre 5 Sep 10:35
    30101 visningar
    42 svar
    42
    30101

    Ingen sperma.

    Jag undrar om det är nån här som har en man som inte får utlösning.
    Min sambo har diabetes och jag misstänker att det här det som strulat till det.
    Vad för hjälp finns det att få för såna här problem?
    Jag läste nånstans att de hämtar spermier från urinen eftersom satsen åker in dit istället för ut?
    Jag är tacksam för alla svar.

    Ska kanske tillägga att vi inte varit hos någon läkare än, vill mest bara få lite mer fakta innan vi gör nåt.


    Don't Panic
  • Svar på tråden Ingen sperma.
  • Äldre 5 Sep 12:50
    #1

    En tråd för dig kanske?
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m34558045.html
    F.ö kan jag bara hänvisa hit:
    www.fertilitetsguiden.nu

  • Äldre 5 Sep 13:26
    #2
    Pimpinellan skrev 2008-09-05 12:50:27 följande:
    En tråd för dig kanske?www.familjeliv.se/Forum-7-131/m34558045.htmlF.ö kan jag bara hänvisa hit:www.fertilitetsguiden.nu
    Inte samma sak tyvärr då det där handlar om sperma utan spermier. Jag talar om total avsaknad av sperma alltså ingen utlösning.
    Ska kika på den andra länken tack.
    Don't Panic
  • Äldre 7 Sep 10:11
    #3

    Ingen sädesvätska heller??

  • Äldre 7 Sep 10:49
    #4
    nattasmamma skrev 2008-09-07 10:11:02 följande:
    Ingen sädesvätska heller??
    Nej förmodligen om jag förstått rätt när jag läst runt så är det så att det är nån muskel som är paj vilket innebär att all vätsa åker bakåt i urinröret istället för ut (normalt sett är det en muskel som stänger igen upp dit).
    Don't Panic
  • Alice0­5
    Äldre 11 Sep 15:07
    #5

    Hej!

    Jag och min man har en tjej som snart fyller 3. Vi hade tänkt oss en till, men har fått lite problem med det. Min man är nämligen också diabetiker och har precis samma symptom som du beskriver. Det kommer helt enkelt ingen sperma.

    Han har dock varit hos läkaren och de beskrev symptomen och namngav också vad det rörde sig om. Jag hittade information på en av länkarna här ovan och där står det något om antihistamin. Kanske kan vara något att prova?

    Annars får man ju prova med insemination eftersom det inte går på annat sätt. För oss är det dessutom antagligen helt stängt att få detta via landstinget. Vi har dock inte fått något definitivt svar ännu, men vi får nog söka privat hjälp. Verkar dock inte vara lika dyrt som IVF utan det rör sig kring 5 - 10 000 kronor.

    Nu när läget är så här så vill man ju såklart definitivt bli gravid, tänk så knäpp man är. När man vet att det fungerar så är man inte så sugen eller har inte bråttom, men nu så har man nästan panik!

  • Äldre 11 Sep 15:24
    #6
    Svar på #5
    Du anar inte hur skönt det är att höra att vi inte är ensamma om det här!
    Tack snälla du för att du svarade.
    Jag gissar på att vi inte får nån hjälp heller eftersom vi uppenbarligen lyckats en gång men söka hjälp hos diabetikerläkaren ska vi nog göra ändå i första hand.
     Hittade denna länk http://www.accu-chek.se/se/rewrite/content/sv_SE/20.6:60/faq/ACCM_faq_144.htm och jag antar att det är retrograd ejakulation som det handlar om?
    ÄR det den diagnosen ni fått`?

    ja jag förstår vad du menar men nu efter 3år är det mest nåt som ligger i bakhuvudet mer eller mindre. orkar inte riktigt tänka på det eftersom jag alltid velat ha många barn. Nu verkar det inte bli så och de tär lite jobbigt att ta till sig.
    Don't Panic
  • Äldre 11 Sep 15:26
    #7

    Får jag fråga vad läkaren sa mer? FIck han bara en diagnos eller hade de nån förslag på behandling?


    Don't Panic
  • Alice0­5
    Äldre 12 Sep 09:09
    #8
    Svar på #7
    Hej!
    Du, jag kände precis samma sak! Min mans läkare var huvudläkare eller vad det nu heter på urologen i Västerås. Han menade att detta var det första fallet han hade sett och att det var ytterst ovanligt etc etc. Han gav oss rådet att öka frekvensen av samlag och även att min man skulle utföra vissa typer av rörelser som skulle "träna" den här muskeln. (juck-rörelser) Helt sjukt! Vi har kämpat på nu under våren men har väl i princip gett upp för det blir inte bättre. Vi kör väl på som vanligt helt enkelt. Det kommer liksom inte en enda droppe... Men ändå hoppas man...

    Läkaren gav ingen mer diagnos, utan jag hittade samma typ av diagnos som du pratade om igår när jag sökte på internet. Vi har varit i kontakt med läkaren igen med önskemål om hjälp för inseminering, men har än så länge inte fått något svar. För vad jag förstår är det inte så lätt att öva upp den här "klaffen", muskeln eller vad det nu är. Dessutom står det ju klart och tydligt på hemsidan fertilitetsguiden.nu att diabetiker är vanligt förekommande bland de män som drabbas. Tydligen kan man minska detta hål som uppkommer med hjälp av Antihistaminer. Vet inte vad det är för något eller hur det skulle påverka min man, men ska faktiskt kolla upp detta under dagen.

    Min man ska för övrigt till sin diabetesläkare på måndag och ska då ta upp detta med honom. Förhoppningsvis kan han hjälpa oss på något sätt. Annars verkar det inte finnas någon annan hjälp än att vända sig till någon form av fertilitetsklinik. Hittade Sophiahemmet som verkade utföra sådana här typer av insemineringar. Det gäller ju först och främst att tvätta av spermierna och sedan föra in dem i livmodern vid rätt tillfälle. Jag tänker iallafall börja hålla lite koll på min menstruationscykel för att kunna pricka så rätt som möjligt när den dagen väl kommer.

    Men, nej, ingen förslag på behandling annat än mer sex och juck-rörelser...
  • Äldre 12 Sep 09:19
    #9

    Men gud så dåligt.
    På accucheks sida står det följande: (såg att länken visst inte ville funka)

    "Ejakulationsstörningar är ett annat problem som kan upplevas av män. Den vanligaste typen av störning är en minskad mängd sädesvätska vid ejakulationen (utlösningen), vilket kallas för retrograd ejakulation. Detta orsakas av nervstörningar och inträffar när sädesvätskan rinner bakåt, in i urinblåsan, istället för att rinna ut ur penis. Retrograd ejakulation kan orsaka fertilitets- och sterilitetsproblem, så det är viktigt att detta problem diagnostiseras och behandlas så snart som möjligt. Retrograd ejakulation kan ibland åtgärdas med hjälp av lämpliga mediciner."
    http://www.accu-chek.se/se/rewrite/content/sv_SE/20.6:60/faq/ACCM_faq_144.htm

    Mer sex är ju inte heller nåt man bara beställer, särskilt inte med diabetes. Och att hans enda förslag var att träna bort en nervstörning. Hua.

    Håll mig gärna uppdaterad om vad er läkare säger på måndag. Men det låter hemskt konstigt att han inte träffat på andra fall när det enligt accuchek är ett vanligt problem.
    Antihistaminerna ja, jag hittade inget på fertilitetsguiden? Eller oxå hade de en dålig sökfunktiom, länka gärna om du hittar nåt intressant.


    Don't Panic
  • Alice0­5
    Äldre 12 Sep 09:26
    #10
    Svar på #7
    Hittade lite information här om eventuella behandlingar:
    www.lio.se/upload/Dokroot/Halsoochsjukvard/Vardprogram/Diabetes/kap20.rtf
Svar på tråden Ingen sperma.